Actief leren toepassen in een hoorcollege

Werkvormen
  • Putten uit ervaringen
    Verbind nieuwe concepten met de ervaringen van studenten om een betekenisvol begrip te bevorderen. Door relevante ervaringen voor studenten te gebruiken, kunnen ze het materiaal verbinden met de echte wereld. Het gebruik van praktijkvoorbeelden die betrekking hebben op het onderwerp maakt het onderwerp vertrouwd voor studenten. Bijvoorbeeld, wanneer je het hebt over vraag en aanbod, vraag hen te overwegen wat zij zelf of via vrienden hebben ervaren toen de kaartjes voor Taylor Swift’s Era-tour werden uitgebracht.
  • Omgekeerde Voorbeeldbenadering
    Begin met praktijkvoorbeelden of problemen voordat je abstracte concepten introduceert en deze verbindt met de praktijkvoorbeelden. Dit helpt studenten om de abstracte concepten te verbinden met de echte wereld of hen de concepten te laten visualiseren. Bijvoorbeeld, begin het college door een natuurramp zoals de Black Saturday-bosbranden in Australië te introduceren en gebruik deze om de concepten van posttraumatische stressstoornis en posttraumatische groei te contextualiseren.
  • Casestudy’s
    Analyseer en bespreek praktijkvoorbeelden die relevant zijn voor het onderwerp, zodat studenten de manifestatie van theoretische concepten in praktische scenario’s kunnen zien. Je kunt bijvoorbeeld een casestudy kiezen vanuit het perspectief van een derde partij/klant/patiënt, een verklarende casestudy waarin je kijkt naar de impact van een fenomeen, tactiek of strategie, of een implementatiecasestudy waarin je kijkt naar het “hoe” evenals de impact.
Hoe ziet dit er in praktijk uit?
  • Begin van het college
    Begin het college met een (praktijk)probleem dat aansluit bij de leerdoelen. Dit kan van alles zijn, van een dilemma, een kwestie of een debatonderwerp. Het is vooral nuttig om actuele gebeurtenissen in deze problemen te verwerken.
  • Midden van het college
    Plan momenten in gedurende het college waarin studenten de inhoud kunnen verbinden met het praktijkprobleem, bijvoorbeeld door te bespreken hoe specifieke delen van de college-inhoud helpen het probleem op te lossen, hen te toetsen op welke kenmerken van het evenement overeenkomen met de kenmerken van de inhoud, of te brainstormen (met behulp van Wooclap) over de impact van een effectieve/ineffectieve oplossing.
  • Einde
    Sluit je college af met een prikkelende vraag, een quiz met één vraag, of een- minuut-opdracht over de inhoud, het aanvankelijk gestelde probleem en de voorgestelde oplossingen die tijdens het college zijn besproken (Bok; Universiteit Gent).