TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. Er zijn echter diverse pedagogische strategieën die je kunt toepassen om actief leren te ondersteunen en ervoor te zorgen dat alle studenten actief betrokken blijven, ongeacht de groepsgrootte. Hieronder vind je enkele strategieën met bijbehorende werkvormen voor het integreren van actief leren in je hoorcolleges.
De aandachtsspanne van studenten neemt af na 15 minuten passief ontvangen van informatie (Miller et al., 2013). Het structureren van je college in kortere blokken helpt om studenten betrokken te houden en biedt mogelijkheden voor periodieke, actieve betrokkenheid in plaats van passief informatie ontvangen gedurende het hele college. Na elk blok van 15 minuten kun je een taak inplannen die studenten aanmoedigt om actief met de zojuist verstrekte inhoud aan de slag te gaan.
Help studenten de relevantie en toepassing van hun leerervaringen in hun persoonlijke leven en toekomstige carrières te begrijpen. Door concepten te verbinden met voorbeelden uit de echte wereld, kun je motivatie en betrokkenheid vergroten, omdat het de toepassing van abstracte concepten in de praktijk laat zien. Het combineren van deze problemen met enkele van de algemene Actief leren-strategieën hieronder zal studenten aanmoedigen dieper op de inhoud in te gaan.
Wanneer je je studenten in kleinere groepen verdeelt, probeer dan de overgangen te beperken door ervoor te zorgen dat de instructie duidelijk, eenvoudig en taakgericht is; geef de groepen een idee van hoeveel tijd ze hebben om hun werk te doen en bied manieren aan om terug te rapporteren en de procedure te evalueren (Frederick, 1987; Snell, 1999; Universiteit Gent).
De meest gebruikelijke activiteit voor een (inter)actieve pauze is het stellen van vragen. Vragen stellen richt de aandacht van de studenten op de inhoud. Er zijn talloze benaderingen om vragen te stellen en antwoorden te verzamelen, wat kan variëren afhankelijk van het aantal studenten in je college. Dit kan ook bepalen hoe je de informatie uit de antwoorden kiest te gebruiken.
Het stellen van de juiste vragen kan de leerervaring van studenten verbeteren. Het kan hen helpen om concepten te verbinden en creatief en kritisch te denken. Het kan je ook helpen een idee te krijgen van wat je studenten al weten en wat nog meer uitleg nodig heeft. Je kunt de taxonomieën van Bloom of SOLO gebruiken om ervoor te zorgen dat de vragen zijn afgestemd op het vereiste niveau van je cursusleerdoelen.
Als je op zoek bent naar meer inspiratie bij het ontwerpen van dit soort activiteiten, zowel in de klas als tijdens een college, bekijk dan de pagina met tools, trainingen en Teacher Stories.