TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De Faculteit der Rechtsgeleerdheid ziet een toename in het aantal studenten, zowel bij de bachelor- als masteropleidingen. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee voor de docenten. Het waarborgen van activerend onderwijs is essentieel, maar het vraagt ook om andere strategieën om met grotere groepen effectief om te gaan. Hieronder een aantal tips om docenten te ondersteunen bij het geven van goed onderwijs, zelfs aan grotere werkgroepen.
Activerend onderwijs stimuleert studenten om actief deel te nemen aan het leerproces. Door hen aan te zetten om actief met de lesstof aan de slag te gaan, vergroten ze niet alleen hun kennis, maar ontwikkelen ze ook essentiële vaardigheden zoals kritisch denken en probleemoplossend vermogen. Dit leidt tot diepgaander leren, hogere motivatie en grotere betrokkenheid bij het onderwijs.
Het is belangrijk te erkennen dat activerend onderwijs bij grotere groepen uitdagender is. Studenten krijgen minder persoonlijke feedback en er is minder individuele aandacht. Toch zijn er strategieën en werkvormen die succesvol kunnen zijn bij grotere groepen. In dit artikel geven we vijf tips voor docenten om hier effectief mee om te gaan.
Bij grotere groepen is het cruciaal dat zowel de opdrachtbeschrijving als de instructies zeer duidelijk en expliciet zijn uitgewerkt. Dit helpt om misverstanden te voorkomen en zorgt ervoor dat studenten weten wat er van hen verwacht wordt.
Werk opdrachten zo specifiek mogelijk uit en zorg voor duidelijke instructies:
Probeer de opdrachten uit te werken alsof de studenten deze volledig zelfstandig moeten maken zonder jouw aanwezigheid.
Digitale hulpmiddelen kunnen de schaalbaarheid van het onderwijs verbeteren doordat belangrijke processen geautomatiseerd worden. Hier zijn enkele handige tools:
Neem contact op met het ICTO team voor technische ondersteuning.
Geef studenten tijd om na te denken alvorens ze antwoorden. Wanneer je in grote werkgroepen vragen stelt aan studenten, is het belangrijk om denktijd te integreren. Dit is de tijd die je na het stellen van een vraag wacht voordat je van studenten een antwoord verwacht. Deze pauze geeft studenten de gelegenheid om na te denken, te reflecteren en beter doordachte antwoorden te geven.
Een aantal manieren om denktijd effectief te integreren:
Door denktijd bewust in te bouwen, geef je alle studenten, ook de minder assertieve, een kans om deel te nemen aan de discussie. Dit bevordert een inclusievere leeromgeving en zorgt ervoor dat alle studenten actief betrokken blijven, zelfs in grotere werkgroepen.
Denk goed na over de indeling van de zaal of lokaal met het oog op het bevorderen van interactie en betrokkenheid. Het effectief gebruiken van de fysieke ruimte in het leslokaal kan een groot verschil maken in hoe studenten betrokken raken bij de les, vooral in grote werkgroepen.
Hieronder enkele ideeën om het lokaal creatief én effectief te benutten:
Door strategisch om te gaan met de indeling van het lokaal, kun je de betrokkenheid en interactie van studenten stimuleren. Zelfs met grotere groepen kun je op deze manier activerend en effectief onderwijs blijven geven, wat bijdraagt aan een betere leerervaring voor alle studenten.
Bij het lesgeven aan grotere werkgroepen is het essentieel om werkvormen te kiezen die niet alleen de actieve deelname van studenten bevorderen, maar ook beheersbaar zijn qua organisatie. In deze bijlage vind je zes werkvormen die ook geschikt zijn bij grotere groepen.
De werkvormen komen uit de “Kaartenset Active Learning in the Classroom“.
Meer leren? Haal je kaartenset op bij het Teaching & Learning Centre, REC A7.01/7.03 of stuur een mail naar tlc-fdr@uva.nl.