(C) Universiteit van Amsterdam

online
synchroon onderwijs

On this page:

Ter overweging bij het online geven van werkgroepen
Hoe ontmoet je elkaar
Online discussies
Pencasten

Ter overweging bij online werkgroepen

Tutorials zijn kleinschalige onderwijsvormen, waarin verschillende mate van interactie tussen docent en groep, docent en student en student en medestudent plaatsvindt. Studenten werken ook vaak samen in kleine groepjes of teams. In sommige gevallen heeft deze interactie er baad bij om in persoon plaats te vinden, soms is het beter als er wat tijd zit tussen de activiteit en de feedback.

Deze complexiteit biedt de mogelijkheid voor een keur aan online oplossingen om jouw onderwijs doelstellingen te behalen. Zo is het de moeite waard om te overwegen om af te stappen van het klassieke ’twee keer 45 minuten met een pauze in het midden’ model en over te gaan naar een combinatie van synchrone en asynchrone vormen van online onderwijs. Zolang je jouw onderwijs doelstellingen in het oog houdt zijn de mogelijkheden eindeloos. Dergelijke wijzigingen kunnen het onderwijs gemakkelijker maken voor je studenten en tegelijkertijd jouw werkdruk verlagen.

Als je niet weet waar je moet starten, bekijk dan de nieuwe ERA-tool.

Ga naar ERA

Hoe ontmoet je elkaar

De UvA heeft verschillende licenties voor online communicatie-tools, waaronder Zoom en Teams.

Zoom

Zoom is een professionele web conferentie tool die ook gebruikt kan worden voor het lesgeven. Velen vinden dit de best beschikbare optie voor colleges. Voor alle UvA medewerkers is er een Zoom business account beschikbaar. Vanuit Canvas kun je gemakkelijk een Zoom conferentie starten. Er is een duidelijke handleiding voor het gebruiken van Zoom in Canvas voor het lesgeven, waarin stap voor stap wordt uitgelegd hoe je Zoom moet downloaden en installeren. Ook staat in de handleiding beschreven hoe je een Zoom conferentie start vanuit Canvas en hoe je Zoom kan gebruiken om je werkgroepen te organiseren.

Stap voor stap: Zoom in Canvas (EN)  Over Zoom

Privacy & veiligheid bij gebruik van Zoom

Bekijk de FAQ over privacy en veiligheid bij gebruik van Zoom
Misbruik van Zoom vergaderingen voorkomen (EN)
Zoom Etiquette voor online onderwijs (EN) (PDF template voor UvA onderwijzers om te delen met studenten)

Microsoft Teams

Met het programma Teams van Microsoft 365 kun je veilig online vergaderen, chatten en samenwerken met collega’s, docenten en studenten van binnen èn buiten de UvA. Met deze tool wil de UvA het thuiswerken nog makkelijker maken.

Over Microsoft Teams Meer tools

Online discussie

Canvas biedt de mogelijkheid online discussiefora of chats te starten. Het monitoren en toezicht houden op zulke fora en chats kan de werkdruk verhogen, dus zet deze mogelijkheden weloverwogen in.

Groepen

We weten dat veel tutorials ruimtes zijn voor studenten om in kleine groepen of teams te werken. Canvas biedt de mogelijkheid om studenten te laten samenwerken aan documenten. Je kunt studenten laten samenwerken aan bepaalde onderwerpen met behulp van dit formaat, en je kunt hun werk controleren terwijl ze dit doen om feedback te geven. Wij raden u aan om vooraf groepen te maken in Canvas en de studenten vervolgens in deze groepen te laten werken.

Over Groepen in Canvas
Een Groepsreeks (Group Set) toevoegen
Een Discussie opzetten in Canvas
Een Chat opzetten in Canvas
Handleiding Online Samenwerken

Kanalen in teams

Teams van Microsoft 365 biedt een omgeving voor (meerdere) groepen om samen te werken. Teamleden kunnen gebruik maken van een gedeelde documenten om samen te werken in dezelfde documenten en informatie te delen. Verder kan je subkanalen voor kleinere teams aanmaken voor groepswerk. Elk kanaal heeft een eigen chat en opslag zodat je flexibel feedback kunt geven aan jouw studenten of aan hun sessies kunt deelnemen, maar ze hebben ook een plek om zelfstandig samen te werken wanneer ze maar willen.

Meer over Microsoft Teams

Pencasting

Digitale notities delen via iPad of andere tablet

Pencasten is het digitaal maken en delen van handgeschreven teksten en tekeningen. Dit kan handig zijn tijdens online onderwijs, omdat je deze digitale aantekeningen op kan slaan en delen met je studenten.

Voor pencasten heb je nodig:

• Een laptop of PC met camera en microfoon
  • Conferentie software (bijvoorbeeld Zoom of Webex)
  • Een tablet en stylus (bijvoorbeeld the iPad en Apple potlood of Wacom bamboo slate)
  • Een notitie app op de tablet (bijvoorbeeld GoodNotes voor de Ipad of Inkspace voor de Bamboo Slate)

Voor instructies over penncasten via de iPad of andere tablet zie de pencasting instructie (EN) waarin het tot in detail wordt beschreven. Ter aanvulling kan je ook onderstaande video bekijken, waarin pencasten uitgelegd wordt.