Active Learning in the classroom

Actief leren toepassen in werkgroepen

Design Engaging Learning Activities

Strategies to foster Active Learning

Ontwerp klassikale activiteiten die hogere-orde-denkvaardigheden en diepe betrokkenheid bevorderen. Het spectrum rangschikt enkele van de vaak gebruikte technieken voor Actief Leren op basis van complexiteit en tijdsbesteding in de klas.

Klassituaties en werkgroepen zijn over het algemeen veel kleiner van omvang en je hebt meer flexibiliteit in hoe je de sessie opzet. De fysieke omgeving is ook beter geschikt voor taken die groepswerk of samenwerking vereisen. Dit betekent dat activiteiten over het algemeen dynamischer kunnen zijn en meer gebruik kunnen maken van de fysieke ruimte, dieper op de materie kunnen ingaan en meer tijd kunnen besteden aan de toepassing van kennis dan in een collegeomgeving.

Figuur: Lijst van strategieën om Actief Leren in de klas te bevorderen, waarbij technieken worden gerangschikt op basis van complexiteit en tijdsbesteding in de klas (O’Neal & Pinder-Grover, 2021).

Manieren om Actief leren toe te passen in werkgroepen

1. Debatten en discussies

Organiseer debatten over controversiële onderwerpen om kritisch denken en argumentatie te stimuleren. Wijs studenten het standpunt toe dat ze moeten verdedigen en geef een duidelijke structuur voor hoe het debat en de daaropvolgende discussie zullen verlopen.

2. Think-Pair-Share

Stel een prikkelende vraag, laat studenten erover nadenken en individueel brainstormen, laat hen vervolgens in tweetallen hun gedachten bespreken en daarna hun ideeën met de klas delen. In een klasomgeving heb je meer ruimte voor diepgaande discussies, wat een goede manier kan zijn om voort te bouwen op de bevindingen van deze activiteit. Met enkele aanpassingen kan deze strategie ook in colleges worden gebruikt.

3. Puzzeltechniek

Verdeel het cursusmateriaal in secties en wijs elke sectie toe aan een studentengroep. Elke groep wordt expert in hun sectie en geeft vervolgens les aan de rest van de klas.

4. Quizzen

Maak gebruik van online platforms of apps zoals Wooclap voor interactieve quizzen die het begrip meten en participatie aanmoedigen. Dit werkt ook heel goed met grotere groepen en tijdens colleges.

5. Mind Maps

Mindmaps kunnen worden gebruikt om te helpen bij probleemoplossing, brainstormen en geheugen. De klas/groep suggereert en organiseert ideeën en informatie, en presenteert deze visueel, vaak in clusters. De mindmap richt zich meestal op één centraal woord of idee en gebruikt vertakkingen om het belang van ideeën af te beelden (Kinchin, 2014; Rajapriya en Kumar, 2017).

6. Brainstorm

Stel een vraag en schrijf alles op wat studenten aandragen op het bord. Variaties: Vraag studenten om één concreet visueel beeld te noemen of vraag hen om stellingen te suggereren waarvan zij denken dat ze waar zijn over een kwestie (Frederick, 1987).

7. Exit ticket
Vraag aan het einde van een les aan studenten om hun antwoorden op deze twee vragen te schrijven:
  1. “Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in deze sessie?”
  2. “Wat blijft onduidelijk of verwarrend?”
De studenten leveren de antwoorden in bij het verlaten van de klas. De docent reageert op de aangehaalde kwesties aan het begin van de volgende sessie (Marzano, 2012).
De ‘minute paper’ is een vergelijkbare techniek (Stead, 2005). Laat studenten individueel nadenken of hun antwoord opschrijven. Je kunt dit opnemen als een korte pauze, gebruiken om de noodzakelijke voorkennis in lijn te brengen of om je les af te sluiten en studenten een boodschap voor thuis mee te geven (Frederick, 1987; Van Petegem, 2014; Bok Center; Active Learning Bok Center; UMC Utrecht; Brame, 2016).
8. Verbind aan de belevingswereld van studenten

Help studenten de relevantie en toepassing van hun leerervaringen in hun persoonlijke leven en toekomstige carrières te begrijpen. Door concepten te verbinden met voorbeelden uit de echte wereld, kun je motivatie en betrokkenheid vergroten, omdat het de toepassing van abstracte concepten in de praktijk laat zien. Dit kan hun motivatie prikkelen wanneer ze beseffen dat ze moeite hebben met deze taak (Edumundo; Bok Center; Snell, 1999). Nodig gasten uit in je klas (bijvoorbeeld voormalige studenten of experts). Dit kan studenten ook een beter beeld geven van een mogelijke toekomstige werkplek en hun aandacht prikkelen (Snell, 1999).

9. Rollenspellen

Simuleer real-life onderhandelingssituaties met tegenovergestelde rollen, waarbij onderhandelingstechnieken worden toegepast om de werkplekdynamiek na te bootsen.

10. Meningen

Vraag studenten naar hun mening en nodig hen uit om die van jou uit te dagen (Bok Center).

Bronnen