• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Cursussen
  • Programma's
  • E-learnings
  • Beurzen
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Transition Makers Toolbox
  • Studio's
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
    • Blended learning
    • Motivatie
    • Toetsing
      • Inspiratie bij toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Geen categorieën
  • Inspiratie bij toetsing
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Activerend leren: Good Practices
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
  • Blended learning
  • Motivatie
  • Toetsing
    • Inspiratie bij toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    Centraal
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
      • Blended learning
      • Motivatie
      • Toetsing
        • Inspiratie bij toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Online onderwijs op de UvA

    Door de COVID-19 pandemie moest het hoger onderwijs op stel en sprong overschakelen naar vormen van online onderwijs. Om te leren van de ervaringen die docenten en studenten in deze tijd hebben opgedaan, financierde het College van Bestuur het onderzoeksproject ‘Online onderwijs’.

    Dit onderzoeksproject bestaat uit meerdere onderzoeken gericht op het verkrijgen van inzichten in (online) lesstrategieën, die effectief kunnen zijn voor verschillende soorten leerdoelen en doelgroepen. Deze inzichten leveren een belangrijke bijdrage aan de verdere vorming en verbetering van de digitaliseringsvisie van de UvA.

    De resultaten van de verschillende onderzoeken (studies) over online onderwijs vind je hieronder. Gedurende deze studies zijn de ervaringen van docenten en studenten ook uitgewerkt in meerdere mooie praktijkvoorbeelden. Deze zogenoemde teacher stories vind je onderin deze pagina.

    Onderzoeken over online onderwijs

    Online onderwijs op de Universiteit van Amsterdam: praktijken en ervaringen tijdens de coronacrisis (periode: 2020-2021)

    Teamleden: Monique Meij, Chevy van Dorresteijn, Natalie Pareja Roblin, Frank Cornelissen, Joke Voogt & Monique Volman

    Studie 1: Literatuurstudie

    In het najaar van 2020 is een systematische literatuurstudie uitgevoerd naar cursusfactoren, studentfactoren, docentfactoren en institutionele factoren die bijdragen aan effectief online en blended onderwijs. Docenten en beleidsmakers kunnen de inzichten uit deze studie gebruiken bij het ontwerpen en implementeren van online of blended vakken.

    Lees de samenvatting (pdf, 8 p.)

     

    Studie 2: Vragenlijstonderzoek

    Eind 2020 is een vragenlijst uitgezet onder UvA-docenten waarin gevraagd is naar de (online) lesstrategieën die zij gebruikt hebben bij het opzetten en uitvoeren van hun online cursussen. De resultaten van deze studie geven meer inzicht in de diverse strategieën die gebruikt zijn, met welk(e) doel(en) en in welke setting (bv. faculteit en groepsgrootte).

    Lees de samenvatting (pdf, 5 p.)  Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 57 p.)

     

    Studie 3: Focusgroepen

    Hoe docenten online onderwijs hebben vormgegeven en wat de ervaringen van docenten en studenten hiermee waren is in deze studie via focusgroepen, gehouden in het voorjaar van 2021, onderzocht. De inzichten dragen bij aan kennis over didactische strategieën die (potentieel) effectief zijn voor online (aspecten van) onderwijs en aan de verdere ontwikkeling van de digitaliseringsvisie van de UvA. Daarnaast bevat deze studie een verslag van gesprekken met docenten en studenten over cursussen die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online of blended onderwijs worden gezien, en daardoor als inspiratie dienen voor andere docenten. Deze verhalen zijn uitgewerkt in onderstaande teacher stories, verhalen waarbij de ervaringen van docenten en studenten met een goed online praktijkvoorbeeld zijn samengebracht.

    Lees volledig onderzoeksrapport (pdf, 78 p.)

     

    Bekijk ook:

    Interview met Monique Volman over online onderwijs (via Folia)

    Teacher stories (praktijkvoorbeelden)

    Lees over ervaringen van docenten en studenten over vakken die als veelbelovende praktijkvoorbeelden van online onderwijs worden gezien.

    Filter op thema:
    Activerend leren | Active Learning Blended learning Onderwijsontwerp
    Online onderwijs

    Sociale interactie is nog belangrijker in online onderwijs en leren

    Leer van de ervaring en expertise van dr. Jaap Schuitema over sociale interactie in het onderwijs.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Blended learning bij 'Inleiding Strafrecht'

    Duidelijke structuur, afwisselende werkvormen en heldere communicatie maakten het blended learning vak Inleiding strafrecht een succes

    Lees meer
    Online onderwijs

    Live beoordelingssessies: zo kun je studenten beter betrekken en hun leerproces verbeteren

    “Revolutionair” en “zeer motiverend”; zo wordt gesproken door studenten over live beoordelingssessies. De sessies hielpen om studenten te motiveren.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Het vertalen van face-to-face onderwijs naar online vereist aanpassingen in het cursusontwerp

    Hoe ga je om met practica in een face-to-face cursus, vertalen naar een online omgeving? Docente Tabitha Dreef deelt haar ervaring.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Online onderwijs: Het belang van cursusstructuur

    Docent Tom Broens (UAMC) vertelt hoe hij structuur aanbracht en studenten activeerde tijdens het online lesgeven.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Online onderwijs: Hybride onderwijs

    Participatie, interactief, informeel. Volgens docent Djûke Poppinga is hybride onderwijs een manier om succesvol onderwijs te geven. Lees meer over haar werkwijze en de ervaring van een student.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Online onderwijs: Tools voor actief leren met Esther Quaedackers

    Geactiveerd leren in plaats van enkel luisteren. Docent Esther Quadackers laat zien welke hulpmiddelen docenten kunnen gebruiken om leren actiever te maken.

    Lees meer
    Online onderwijs

    Online onderwijs: Team-based learning bij ACTA

    Samenwerken, individueel werk, en feedback: docent Teun de Vries legt uit hoe Team-Based-Learning dit allemaal bevat. Lees meer over het gebruik van TBL en de voordelen.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum