TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Team-Based Learning (TBL) wordt toegepast bij ACTA in de bachelor Tandheelkunde. TBL is een bijzondere vorm van samenwerkend leren in teams, waarin individueel werk, groepswerk en feedback elkaar opvolgen (Sweet & Michaelsen, 2007). TBL vraagt om veel interactie tussen studenten en vanwege Corona werd die interactie online georganiseerd in breakout rooms. In online onderwijs is het essentieel dat studenten het gevoel hebben in contact te staan met anderen in de online leeromgeving (Garisson et al., 2010). Dat is in het TBL bij ACTA goed gelukt. Het gevoel in contact te staan met anderen draagt bij aan meer motivatie (Ng, 2019), een lagere studie-uitval (Muljana & Luo, 2019) en een positievere leerervaring (Sun & Chen, 2016).
Meer lezen over TBL:
Online artikel: Twelve tips for facilitating Team-Based Learning
Meer lezen over online ervaringen vanuit de docent:
“Ongeveer 10 procent van het contactonderwijs in Bachelor-1 bij ACTA werd in de TBL – werkvorm gegeven met als belangrijkste doel de samenwerkingsvaardigheden van studenten te trainen. Later in het beroepsleven moet je als clinicus ook veel samenwerken, dus hoe eerder je begint met het oefenen van deze vaardigheden des te beter. We willen dit onderdeel laten zijn van hun professionele ontwikkelingsdossier. TBL doet een ander beroep op de docent. Een docent zei tegen mij: ‘bij TBL ben ik uit mijn one-man show getrokken’. Ik vond dat heel mooi de essentie van de rol die de docent aanneemt bij dit type onderwijs weergeven. En een student zei heel pakkend: ‘TBL ervaar je met meer zintuigen’. Dat vond ik zo verrassend verwoord, dat ik het in de titel van mijn SKO-onderzoek heb verwerkt.”
“2020-2021 was het eerste jaar dat deze activerende werkvorm werd toegepast bij ACTA in de Bachelor-1 Tandheelkunde. Dit moest vanwege Corona meteen online en dat ging best heel goed. We hebben middels een enquête gepolst onder 75 respondenten hoe zij TBL online hebben ervaren en 70 respondenten geven zelfs de voorkeur aan online boven on- campus in de toekomst zonder Corona. Dat vond ik zeer opmerkelijk, maar ook leuk om iets mee te doen: Het zou zo kunnen zijn dat bepaalde vormen van online lesgeven heel goed werken, al ben ik ook erg nieuwsgierig naar een on-campus TBL-toepassingsfase in een grote zaal. Het werken in teams aan toepassingsvragen hebben we online in pre-assigned breakout rooms gedaan. Dat werkte heel goed, zowel voor studenten als voor docenten.”
“De docent kan bij elke breakout room langsgaan om ieder team te observeren en bij te staan. Ik vind dat aanschuiven bij de teams heel makkelijk gaan online. Je kunt bijna onzichtbaar meekijken en makkelijk wisselen van het ene naar het andere team – ik noem het altijd ‘verschijnselen en verdwijnselen’ zoals bij Harry Potter. Je bent online veel onzichtbaarder dan in een on-campus setting, waardoor je een beter beeld krijgt van de discussie, de dynamiek.”
“De teams blijven het hele jaar bij elkaar en studenten wisselen onderling de leidersrol, zodat iedereen aan de beurt komt. Studenten die dit jaar de pioniers zijn met TBL moeten verplicht aanwezig zijn en krijgen een bonuspunt van 0,1 op hun cijfer voor dit vak, maar volgend jaar is het cijfer dat de student voor het onderdeel TBL krijgt een integraal onderdeel van hun cijfer.”
TIP VAN TEUN:
“Denk goed na en bereid goed voor hoe je de tijd in de breakout rooms gebruikt. TBL biedt een goed format met het centraal stellen van drie vragen, waarbij elk team 15 minuten krijgt om over een onderwerp te discussiëren en er daarna 15 minuten worden besteed aan terugkoppeling. Deze korte tijdspanne en het alterneren tussen discussiëren en terugkoppeling werkt goed voor de concentratieboog die online misschien nog korter is dan on-campus. Mocht je door dit artikel geïnspireerd raken om ook de online versie van TBL in te willen voeren, zorg ervoor dat je een team hebt dat op de achtergrond het TBL onderwijs wil vormgeven. Begin op tijd, en betrek ook de ICT-dienst van je faculteit. Je bent voor vragen altijd welkom om contact op te nemen met het team TBL van ACTA, tbl@acta.nl.”
“Met TBL behandel je toepassingsvragen met je team in breakout rooms. Het online samenwerken was even wennen in het begin – Zoom was nieuw – maar ik vind het een enorm voordeel dat je online niet door elkaar heen gaat praten, want dan kun je in die setting meteen echt niets meer horen. Online laten mensen elkaar beter uitpraten en discussiëren zonder gekakel is fijner. Die breakout rooms zijn wat mij betreft de reden waarom dit juist online goed werkt.”
“Bij het invullen van de meerkeuzetoets voor de tRAT peilt de teamleider eerst of daadwerkelijk iedereen het eens is met het antwoord dat hij/zij voor het team invult. De rol van teamleider werd onderling afgewisseld, zodat elk teamlid een keer aan de beurt was geweest. We kregen geen handleiding hoe je je als teamleider moet gedragen, maar bij ons ging dat vanzelf erg goed. Ik heb ook geen slechte verhalen uit andere groepjes gehoord. Ik denk dat het feit dat het team online werkte ervoor heeft gezorgd dat de teamleider die rol zo goed oppakte. Online is het noodzakelijk om niet door elkaar heen te praten, dus moet een teamleider hier strak op zitten. Ook heb je beter overzicht over wie er nog niets heeft kunnen zeggen en kun je actief die mensen om hun mondelinge bijdrage vragen. Wat ook fijn was aan TBL en online werken is dat studenten zich beter voorbereidden.”
“Voor beide – online en on campus – valt wat te zeggen. Het nadeel van online werken kan zijn de vertraging in de verbinding, technische storingen en de wat formelere manier van discussiëren. In een zaal zal een discussie misschien wat levendiger en gepassioneerder zijn en ook zeker leuk om een keer mee te maken, maar ik hou van die beschaafde manier van discussiëren die het online format min of meer afdwingt. Ik ken mijn medestudenten inmiddels en voor sommigen is het beter dat ze online niet de kans krijgen constant er doorheen te roepen. Ik ben fan van online, omdat het zo gereguleerd is en gestuurd is.”
TIP VAN AYLA
“Het verschil tussen hoe docenten TBL geven is groot. De één kan beter een discussie leiden dan de ander. Sommigen zijn toch geneigd weer een minicollege te geven; de één zet op Canvas leesstof, de ander geeft alleen basic info over TBL. Hier zou meer eenheid in moeten zitten en docenten zouden een format, een duidelijke structuur moeten volgen hierin, naast de TBL-structuur. Verder waren de technische dingen die misgingen storend. Soms moesten we wegens een technisch probleem lang wachten voor we verder konden en dat kan ongemakkelijk worden online. Ook ging er wat mis met het opslaan van de resultaten, waardoor het lang duurde voordat de resultaten gedeeld konden worden.”
REACTIE TEUN:
“Ayla geeft aan dat studenten behoefte hebben aan een terugkomende, zelfde structuur in de lesopzet, dus niet dat elke docent het compleet anders doet, dus daar gaan we mee aan de slag. We gaan de structuur beter uitzetten, want pas dan creëer je met deze nieuwe tool ook een nieuwe cultuur in het onderwijs. We gaan werken aan een buddy systeem voor docenten. Omdat TBL per studiejaar ingevoerd wordt tot en met Bachelor-3, hebben een aantal Bachelor-1 docenten al ervaring opgebouwd. Het zou top kunnen werken als deze docenten een inspirerende rol kunnen spelen in het begeleiden en observeren van de Bachelor-2 en Bachelor-3 docenten zodat de docenten elkaar kunnen begeleiden en elkaars lessen kunnen observeren. Één van de mooiste toegiften van het online TBL was voor mij ook wel de enorme bereidheid van docenten om observatoren toe te laten. Dat kan voor ACTA heel veel moois brengen.”
Dit verhaal is onderdeel van een reeks inspirerende praktijkvoorbeelden van online onderwijs tijdens de COVID-19 pandemie, die naar voren zijn gekomen tijdens focusgroepgesprekken binnen het onderzoeksproject ‘Online en blended onderwijs aan de UvA’. Dit onderzoeksproject biedt inzicht in de ervaringen van docenten en studenten met online (aspecten van) onderwijs en de strategieën die docenten hebben ingezet om (online) leren te stimuleren. De verhalen en rapporten uit dit project zijn terug te vinden op de projectpagina op deze site
Projectpagina Online Onderwijs tijdens Covid-19
Literatuur
Sweet, M.S., & Michaelsen, L.K., (2007) How Group Dynamics Research Can Inform the Theory and Practice of Postsecondary Small Group Learning. Educational Psychology Review, 19(1), 31-47.
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2010). The first decade of the community of inquiry framework: A retrospective. The Internet and Higher Education, 13(1-2), 5-9. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2009.10.003
Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (2000). Critical inquiry in a text-based environment: Computer conferencing in higher educationmodel. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105. https://doi.org/10.1016/S1096-7516(00)00016-6
Muljana, P. S., & Luo, T. (2019). Factors contributing to student retention in online learning and recommended strategies for improvement: A systematic literature review. Journal of Information Technology Education: Research, 18, 19–57. https://doi.org/10.28945/4182
Ng, C. (2019). Shifting the focus from motivated learners to motivating distributed environments: a review of 40 years of published motivation research in Distance Education. Distance Education, 40(4), 469–496. https://doi.org/10.1080/01587919.2019.1681892
Sun, A., & Chen, X. (2016). Online education and its effective practice: A research review. Journal of Information Technology Education, 15, 157–190. https://doi.org/10.28945/3502