Online Team Based Learning (TBL)

Team-Based-Learning (TBL) wordt elke vier weken in het curriculum van Geneeskunde ingezet. Het doel van de TBL-sessies is dat studenten de kennis toepassen die zij in de voorbereiding hebben gedaan. Dit gebeurt in vaste teams; het samenwerken tussen studenten is daarmee ook een doel. TBL kun je omzetten naar het online onderwijs. Dit vraagt wel een aantal aanpassingen. Hier vind je tips voor de voorbereiding en uitvoering van je TBL-sessie.

Groepsgrootte

90-102 studenten (17 TBL groepen van 6 studenten)

Duur

1,5 uur

Setting

Vanuit zoomroom studio; Studio in AMC (L0/L01), mogelijkheid om met 2 personen in beeld te zijn en 2 personen met microfoon spreken, hulp van moderator

Moderator

• Moderator maakt de meeting aan en plaatst gegevens op Canvas.
  • Vooraf presentatie door docent gemaild naar moderator
  • Vooraf eventuele poll-vragen door docent doorgegeven aan moderator om in te voeren in Zoom-meeting

Voorbereiding online TBL

• Bij face-to-face TBL is de afwisseling tussen de discussie binnen teams en tussen de teams eenvoudig te realiseren. Bij het gebruik van breakoutrooms is het meer praktisch om de studenten 10-15 minuten te laten discussiëren binnen het team. Dit heeft het volgende effect op de applicatie-opdrachten:
    • Opdrachten moeten duidelijk omschreven zijn omdat vragen stellen of een centrale mededeling doen online lastiger is wanneer de teams al in een verschillende breakoutrooms zitten.
    • Combineer opdrachten of formuleer grotere opdrachten zodat studenten een langere periode kunnen discussiëren binnen het team. Zorg voor ongeveer drie breakoutrooms per sessie van 1,5 uur.
  • Zorg ervoor dat de opdrachten voorafgaand aan de TBL-sessie beschikbaar zijn voor studenten zodat zij de beschikking hebben over de opdrachten in de breakoutroom. Of deel tijdens het contactmoment de opdracht voor de breakoutrooms via de chat.
  • Bereid bij het maken van de applicatie-opdrachten al direct de vragen voor die je wilt stellen in de terugkoppeling van de opdrachten. Welke principes of thema’s moeten aan bod komen.

Opzet online TBL

• Leerdoelen en opbouw van het bijeenkomst delen.
  • Maak gebruik van breakoutrooms waarin studenten in hun team over de opdracht kunnen discussiëren.
  • Laat studenten hun  naam beginnen met hun teamnummer zodat studenten in hun eigen team zitten in de breakoutroom. Bijvoorbeeld 07-Daan.
  • Laat het team per opdracht een woordvoerder aanwijzen die de lead neemt in de discussie tussen teams.
  • Plaats de powerpoint voordat de deelnemers in breakoutrooms gaan op Canvas, of deel een link in de chat. Je kan geen centrale documenten meer delen aan studenten als zij in de breakoutroom zitten.
  • Ontwijk de valkuil om zelf vragen te beantwoorden, vraag reactie van andere groepen. Als je gebruik wilt maken van de poll moet je deze van te voren klaarzetten.

Contact met je studenten

• In TBL is het belangrijk dat de teams onderling in discussie gaan over het onderwerp. Doordat de teams minder goed in beeld zijn, is dit soms lastiger te realiseren.  Laat studenten hun antwoorden beargumenteren. Vraag teams expliciet om hun argumentatie te delen.
  • Hieronder staan een aantal tips voor de terugkoppeling van de opdrachten.
    • Gebruik het whiteboard in Zoom met annnotatie-functie.
    • Gebruik de poll-functie van Zoom.
    • Gebruik Mentimeter.
    • Maak gebruik van de mogelijkheid dat studenten ook hun scherm kunnen delen.
    • Gebruik de chat-functie.

Technische ondersteuning

Voor technische ondersteuning hoe je werkt met breakoutrooms in Zoom ga naar de ERA-website van de UvA.

Je bent hier: www.tlc.uva.nl/fdg/tips-online-onderwijs/online-team-based-learning/

Terug naar  Tips online onderwijs