TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De opkomst van Artificial Intelligence (AI) begint de manier waarop we leren en lesgeven te veranderen. Recente ontwikkelingen in generatieve AI (genAI) laten zien dat deze technologieën een grote impact op het onderwijs kunnen hebben. Het bekendste voorbeeld van dit type AI is ChatGPT, maar er zijn er nog veel meer. ChatGPT is software die menselijke taal kan nabootsen en als zodanig door studenten en docenten gebruikt – en misbruikt – kan worden in het onderwijs.
GenAI brengt zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Het vormt een risico voor de integriteit van onze toetsingsmethoden, omdat het door studenten zonder toestemming gebruikt kan worden voor het maken van opdrachten en het schrijven van papers. Aan de andere kant belooft genAI ook nieuwe mogelijkheden om ons onderwijs te verbeteren en de werkdruk voor docenten te verminderen. Op deze pagina vind je informatie en tips over hoe je je kunt aanpassen aan en werken met deze snel veranderende technologie.
Het TLC-netwerk verzamelt tips voor en door docenten, maar stelt geen UvA-beleid of regels.
Zie hieronder artikelen uit het TLC-netwerk over Onderwijs en AI.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de UvA en VU de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Deze scan draagt bij aan het verhogen van AI Literacy van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders.
Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.
Op 8 juni 2023 vond er een evenement plaats om de rol van AI binnen het onderwijs aan de UvA te bespreken. De rector magnificus gaf een lezing en verder werd er een open discussie gevoerd. Lees hier meer over het verloop van het evenement en de belangrijkste uitkomsten ven het evenement.
Lees uitkomsten uit de workshop over ChatGPT voor docenten (16 januari 2023, door Programming Teaching Lab en TLC-Science).