AI & Toetsing

De waarde van onze opleidingen waarborgen

Als studenten opdrachten of zelfs hele vakken kunnen halen door ongeoorloofd gebruik te maken van genAI, kunnen we niet garanderen dat ze de leerresultaten en uiteindelijk de eindkwalificaties voor hun diploma ook echt beheersen. De meeste studenten zullen niet perse shortcuts willen gebruiken om hun diploma te halen. Maar we weten we ook dat veel van hen genAI al gebruiken voor zowel formatieve als summatieve beoordelingen. Er is geen manier om dit te voorkomen met niet-gesuperviseerde beoordelingen. En we kunnen niet vertrouwen op detectietools om te bepalen of een tekst door genAI is geschreven. Dit heeft aanzienlijk impact op de manier waarop we ons onderwijs en onze beoordeling inrichten. We moeten in gedachten houden dat het doel niet is om studenten te controleren. Maar om een vertrouwenssituatie te creëren waarin verantwoord gebruik van AI gestimuleerd wordt. En om studenten te helpen om zich op de juiste manier met het leerproces bezig te houden.

Impact op lange termijn en huidige beperkingen

Op de lange termijn zullen we door de opkomst van genAI ons huidige onderwijs en onze beoordeling grondig moeten evalueren en herzien. Aangezien AI zowel de onderwijspraktijk als de samenleving op grotere schaal beïnvloedt, zal dit een heleboel veranderingen met zich meebrengen. Van het aanpassen van leerresultaten tot het veranderen van de manier waarop die resultaten worden beoordeeld. Uiteindelijk zal dit inhouden dat we studenten actief moeten leren hoe ze genAI op een verantwoorde manier kunnen gebruiken. En we zullen het in onze vakken moeten integreren. We kunnen hier echter pas mee beginnen als genAI voldoet aan de privacyregels (GDPR) en veilig toegankelijk is voor zowel medewerkers als studenten. Pas dan kan het gebruik ervan worden goedgekeurd door de universiteit.

Aanpassingen op korte termijn

Ook op korte termijn heeft genAI impact op toetsing. Op onderstaande paginas vind je meer informatie over toetsing op cursusniveau en over schriftelijke opdrachten.