TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Gebruik onderstaande checklist om de toetsing van je vak te controleren op ongeoorloofd gebruik van GenAI. Onder aan deze pagina vind je 5 tips om ongeoorloofd GenAI-gebruik te voorkomen.
De vragen in de checklist kunnen beantwoord worden met een V of een X. Elke X geeft een potentieel risico van ongeoorloofd GenAI-gebruik aan. De grootste risico’s liggen bij opdrachten zonder supervisie. Denk aan schriftelijke opdrachten, maar ook aan presentaties, podcasts en video’s.
De UvA is momenteel bezig met het ontwikkelen van een programma over AI in onderwijs. Deze checklist zal dan ook elk half jaar van een update worden voorzien.
Nee, er worden geen studiepunten (EC) toegekend op basis van cijfers voor opdrachten die studenten zonder begeleiding maken.
Er is een zeer klein risico dat studenten slagen voor het vak door ongeoorloofd gebruik van GenAI; de andere vragen hoeven niet beantwoord te worden.
|
|
Ja, het eindcijfer wordt bepaald door één of meer opdrachten die studenten zonder toezicht maken.
Ga verder met de andere vragen.
|
Het eindcijfer wordt voornamelijk bepaald door andere vormen van toetsing. Bijvoorbeeld: een tentamen op locatie, een praktische toets of een mondeling tentamen.
|
|
Het eindcijfer wordt (bijna) uitsluitend bepaald door opdrachten zonder toezicht.
|
De voortgang van studenten tijdens het vak wordt bewaakt. Bijvoorbeeld: studenten leveren concepten in voor (peer) feedback, zij bespreken hun aanpak met de docent, zij maken een deel van het werk af op de campus (in een werkcollege), of zij geven een (mondeling) verslag van het werkproces.
|
|
Het hele of een groot deel van het werkproces vindt plaats buiten het toezicht van de docent.
|
De opdrachten vereisen een onderwerp specifiek niveau van diepgang en steunen minder op algemeen beschikbare kennis. De opdrachten zijn qua inhoud, vorm en/of methode specifiek afgestemd op wat er in het vak en tijdens de lessen geleerd is.
|
|
Studenten kunnen hun eigen keuzes maken wat betreft inhoud (thema), vorm en/of methode, met behulp van algemeen beschikbare kennis.
|
De output heeft weinig tot geen nut, of zou in zijn huidige vorm niet tot een voldoende leiden. De student zou de aanwijzingen aanzienlijk moeten verfijnen en aanvullende vakspecifieke kennis en/of vaardigheden moeten gebruiken.
|
|
De output zou leiden tot een voldoende resultaat zonder veranderingen, of het zou kunnen leiden tot een voldoende resultaat met minimale veranderingen of verfijnde aanwijzingen.
|
Studenten weten of/hoe ze GenAI verantwoord mogen gebruiken in het vak. De docent bespreekt expliciet de implicaties van GenAI-gebruik in opdrachten.
|
|
Het is niet duidelijk beschreven hoe studenten GenAI kunnen gebruiken of het gebruik is expliciet verboden (ook al kan dit niet makkelijk worden gehandhaafd).
|
Heeft het invullen van de checklist voor jouw vak meerdere X-jes opgeleverd? Dan is het verstandig om actie te ondernemen en je toetsing aan te passen. Er is op dit moment nog geen pasklare oplossing. Daarom adviseren wij je om strategieën te combineren. Ondertussen kunnen toetsingsvormen sterk verschillen en zijn ze gebonden aan disciplinaire conventies. Hierdoor kan het zo zijn dat sommige strategieën niet van toepassing zijn op jouw situatie.
Heb je vragen naar aanleiding van de uitkomsten van de checklist? Dan moedigen we je aan om contact op te nemen met TLC-adviseurs, toetsdeskundigen of opleidingsdirecteuren om advies en verdere begeleiding te vragen.
Als je vermoedt dat een student ongeoorloofd gebruik heeft gemaakt van GenAI in een opdracht of tentamen, informeer dan de examencommissie. Dan kunnen zij de zaak onderzoeken en passende actie ondernemen. Je kunt je vermoedens met de student bespreken, maar vermoedens op zichzelf dienen niet als bewijs in fraudezaken.
De huidige detectietools zijn niet betrouwbaar. Ze kunnen namelijk niet nauwkeurig voorspellen of een tekst (deels) door GenAI of door een mens is geschreven. Daarom is het beter ze niet te gebruiken.
Over het algemeen zijn niet-gesuperviseerde (schriftelijke) opdrachten gevoelig voor GenAI-misbruik. Klik hier voor meer informatie. Evalueer de leerdoelen en bekijk of er eventueel andere vormen van beoordeling mogelijk zijn. Kan het gewicht van de schriftelijke opdrachten worden verminderd ten gunste van andere soorten beoordelingen? Klik hier voor inspiratie.
Hieronder vind je een aantal tips om ongeoorloofd gebruik van GenAI bij beoordeling te voorkomen:
Wanneer je opdrachten zonder toezicht gebruikt, zorg er dan voor dat het eindcijfer ook gebaseerd is op vormen van beoordeling mét toezicht en zónder toegang tot GenAI. Zo weet je zeker dat studenten de leerresultaten echt behaald hebben.
Als je opdrachten zonder supervisie gebruikt, zorg er dan voor dat ze moeilijk te maken zijn met behulp van GenAI. Vraag je studenten bijvoorbeeld om (persoonlijke) voorbeelden, casestudies, theorieën of onderzoek te integreren dat vakspecifiek is.
Help jouw studenten om plagiaat en fraude te begrijpen en om GenAI-output te evalueren. Bespreek de implicaties van GenAI-gebruik bij opdrachten en leg uit waarom het waardevol is voor jouw studenten om zelf onderzoek te doen. Hierbij kun je een beroep doen op hun motivatie. Leg bijvoorbeeld uit wat de waarde is van de opdracht die je aan hen geeft. Wat zijn de leerresultaten? Hoe helpt dit jouw studenten op de lange termijn? Wat zijn de voordelen als jouw studenten dit doen zonder hulp van GenAI?
Zorg voor duidelijke richtlijnen voor GenAI-gebruik binnen je vak of opdracht. Zo weten jouw studenten of en hoe ze GenAI op een verantwoorde manier kunnen gebruiken.
Via TLC Contact kun je contact opnemen met de toetsdeskundigen van je faculteit. Met hen kun je mogelijke wijzigingen in je beoordeling bespreken. Je kunt ook altijd advies vragen aan de toetsdeskundigen van TLC-Centraal (tlc@uva.nl). Zorg ervoor dat je je opleidingsdirecteur op de hoogte brengt, zodat deze een overzicht kan maken van de situatie en de risico’s op opleidingsniveau.