TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De grootste risico’s voor misbruik van AI ligt bij de beoordeling in niet-gesuperviseerde opdrachten, vooral schriftelijke opdrachten. Het is natuurlijk niet mogelijk om schriftelijke opdrachten zonder supervisie volledig te vermijden. Maar we moeten heroverwegen of ze nog wel passen bij de leerdoelen in een tijd waarin veel studenten genAI, zoals ChatGPT, gebruiken om hen te helpen.
De bestaande methoden om AI-gegenereerde teksten te detecteren zijn onbetrouwbaar en moeten niet worden gebruikt. Het is onduidelijk of deze situatie zal veranderen, aangezien AI voortdurend bijleert en verbetert. Dit leidt tot toekomstige versies met verbeterde functionaliteiten waardoor ongeoorloofd gebruik nog moeilijker te detecteren is. Daarnaast zijn er zorgen over de privacy van detectiesoftware die de schrijfstijl van studenten kan herkennen.
In plaats van detectiesoftware te gebruiken, raden we je aan om je schriftelijke opdrachten onder de loep te nemen. Het kan zijn dat je alternatieve beoordelingsmethoden kan gebruiken of dat je de beoordeling van de cursus als geheel moet heroverwegen. Kijk hiervoor op de pagina over toetsing op vakniveau.
Zoals eerder vermeld, is het op dit moment misschien niet mogelijk om schriftelijke opdrachten zonder toezicht, zoals papers, take-home examens of codeeropdrachten, te vermijden in je cursus. Bekijk in dat geval de onderstaande stappen die je helpen om de positie van je schriftelijke opdracht te evalueren. Je vindt er ook praktische tips en voorbeelden om je schriftelijke opdracht minder kwetsbaar te maken voor het misbruik van genAI.
Het is onmogelijk om opdrachten zonder toezicht zo op te zetten dat misbruik van genAI volledig wordt voorkomen. Studenten kunnen zeer bedreven zijn in het integreren van genAI in verschillende stadia van het schrijfproces op manieren die we niet kunnen voorzien of detecteren. Het is beter om je te richten op hoe je studenten kunt motiveren en stimuleren om op een verantwoorde manier aan het leerproces deel te nemen.
Bekijk de leerdoelen van het vak en overweeg of je andere beoordelingsvormen dan schriftelijke opdrachten zonder toezicht kunt gebruiken om te bepalen of studenten die leerdoelen bereikt hebben. Een andere overweging is of je het gewicht van de schriftelijke opdracht(en) zonder toezicht in het eindcijfer kunt verminderen ten voordele van andere beoordelingen die minder vatbaar zijn voor ongeoorloofd gebruik van AI.
Overweeg ook de plaats van het vak binnen het curriculum en overleg met de rest van het docententeam. Veel opleidingen nemen in elk vak een schrijfopdracht op, ook al is dit vanuit het perspectief van de leerdoelen en leeruitkomsten niet altijd nodig of wenselijk. In welke vakken zijn schrijfopdrachten echt onmisbaar? Zijn er vakken waarin een andere vorm van beoordeling kan worden gebruikt? Bekijk ook de pagina over toetsing op vakniveau.
Kijk goed naar de opdrachtvereisten. We hebben vier specifieke kwetsbaarheden in opdrachten geïdentificeerd die vaak kunnen worden opgelost. Lees meer over deze kwetsbaarheden, oplossingen en gedetailleerde voorbeelden door op de onderstaande links te klikken.
Als je twijfels hebt over de invloed van ongeoorloofd gebruik van AI op je beoordeling, overweeg dan de volgende punten:
Wil je advies om je assessment veiliger te maken? Neem dan contact op met een toetsdeskundige via de TLC van jouw faculteit. Je kunt ook altijd advies vragen aan de toetsdeskundigen van TLC-Centraal (tlc@uva.nl).