TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In het huidige beleid van de UvA staat dat opleidingen (nog) niet mogen toestaan dat tools zoals ChatGPT actief worden gebruikt door studenten en docenten voor onderwijs- en beoordelingsdoeleinden. Toch is het goed om je te verdiepen in hoe ChatGPT en generatieve AI werken en hoe het verantwoord gebruikt kan worden in het onderwijs. Hetzelfde geldt voor studenten. Daarom is er een speciale e-module (in het engels) ontwikkeld voor docenten en onderwijsassistenten die meer willen weten over het verantwoord gebruik van GenAI in het hoger onderwijs en de impact die het kan hebben op je onderwijs. Er is ook een e-module (in engels) voor studenten. Zodat zij kunnen leren wat generatieve AI is en hoe je het verantwoord kunt gebruiken. Bekijk ook de voorbeelden van wat AI kan doen voor docenten en studenten.
GenAI biedt nieuwe mogelijkheden voor docenten en studenten. Hieronder vind je voorbeelden van hoe AI het onderwijs kan verbeteren en ondersteunen.
AI kan een nuttige assistent zijn voor studenten, die bovendien altijd beschikbaar is. AI kan het leerproces ondersteunen. Hieronder een aantal voorbeelden:
Geletterdheid van studenten moet competent en verantwoordelijk gebruik van AI omvatten. Let daarom op de onderstaande punten:
AI kan helpen lessen en toetsen voor te bereiden en lesmateriaal te maken. Op dit moment is AI-ondersteuning soms nog beperkt en afhankelijk van juiste prompts, maar vooruitgang gaat snel. AI kan docenten ondersteuning bieden bij: