E-learnings & voorbeelden

In het huidige beleid van de UvA staat dat opleidingen (nog) niet mogen toestaan dat tools zoals ChatGPT actief worden gebruikt door studenten en docenten voor onderwijs- en beoordelingsdoeleinden. Toch is het goed om je te verdiepen in hoe ChatGPT en generatieve AI werken en hoe het verantwoord gebruikt kan worden in het onderwijs. Hetzelfde geldt voor studenten. Daarom is er een speciale e-module (in het engels) ontwikkeld voor docenten en onderwijsassistenten die meer willen weten over het verantwoord gebruik van GenAI in het hoger onderwijs en de impact die het kan hebben op je onderwijs. Er is ook een e-module (in engels) voor studenten. Zodat zij kunnen leren wat generatieve AI is en hoe je het verantwoord kunt gebruiken. Bekijk ook de voorbeelden van wat AI kan doen voor docenten en studenten.

Voorbeelden van wat AI kan doen voor docenten en studenten

GenAI biedt nieuwe mogelijkheden voor docenten en studenten. Hieronder vind je voorbeelden van hoe AI het onderwijs kan verbeteren en ondersteunen.

Hoe zijn studenten geholpen met AI-ondersteuning?

AI kan een nuttige assistent zijn voor studenten, die bovendien altijd beschikbaar is. AI kan het leerproces ondersteunen. Hieronder een aantal voorbeelden:

• Hulp bij het zoeken van informatie;
  • Hulp bij het managen van informatie, zoals ordenen van data;
  • Hulp bij sneller en beter werken, zoals het automatiseren van administratieve taken of time-management;
  • Begrijpen van complexe concepten;
  • Beantwoorden van vragen;
  • Geven van real-time feedback, bijvoorbeeld op de eerste versies van opdrachten;
  • Assistentie bij zelfstudie, bijvoorbeeld met flashcard vragen;
  • Simulatie van oefengesprekken in verschillende talen en (beroeps)situaties;
  • 1-op-1 tutoring en coaching. AI kan het leerproces aanpassen aan een individueel tempo: het kan de weg wijzen naar extra oefenmateriaal of geeft uitblinkers complexere taken;
  • Ondersteunen van persoonlijke leerplannen;
  • Ondersteuning voor studenten met een beperking, bijvoorbeeld met stappenplannen maken, of hulp bij op gang komen;
  • AI is een klasgenoot die altijd beschikbaar is;
  • Niet-moedertaal-sprekers van het Engels staan minder op achterstand en kunnen zich makkelijker uiten;
  • Faciliteren van communicatie met docenten en medestudenten, vooral als er een taalbarrière is.
Hoe kun je studenten helpen AI-geletterd te worden?

Geletterdheid van studenten moet competent en verantwoordelijk gebruik van AI omvatten. Let daarom op de onderstaande punten:

• Analyseer hoe een chatbot verschillende teksten genereert voor verschillende doelgroepen en hoe het verschillende tekststijlen en –registers gebruikt;
  • Zoek naar de bronnen die de chatbot gebruikt;
  • Identificeer problemen met logica, consistentie, precisie (zin van onzin onderscheiden) en bespreek bevooroordeling en problemen met privacy in AI-uitkomsten;
  • Leg uit dat begrip van de context nodig is om te bepalen of een antwoord van AI juist is;
  • Bespreek de effectiviteit en efficiëntie van AI in het leren van studenten en het oplossen van problemen;
  • Verbeter chatbot-uitkomsten door reacties van studenten;
  • Vergelijk verschillende prompts en uitkomsten van de chatbot;
  • Vergelijk meerdere door AI gegenereerde teksten;
  • Organiseer prompt-competities tussen studenten;
  • Laat een chatbot een goed voorbeeld genereren en laat studenten van daaruit werken;
  • Laat de chatbot iets nieuws uitvinden en laat studenten dit in het echt uitvoeren (bijvoorbeeld een bordspel).
Hoe zijn docenten geholpen met AI-ondersteuning?

AI kan helpen lessen en toetsen voor te bereiden en lesmateriaal te maken. Op dit moment is AI-ondersteuning soms nog beperkt en afhankelijk van juiste prompts, maar vooruitgang gaat snel. AI kan docenten ondersteuning bieden bij:

• Leerdoelen (scherper) formuleren;
  • Lesplannen formuleren;
  • Inspiratie opdoen voor werkvormen en opdrachten;
  • Rubrics maken;
  • Studiehandleidingen maken;
  • Stappenplannen voor opdrachten maken;
  • Suggesties voor leeractiviteiten krijgen;
  • Previewing en evaluatie van lesmateriaal (bijvoorbeeld handboeken, software, websites);
  • Tips krijgen voor het personaliseren en differentiëren van leeractiviteiten;
  • Lesmateriaal genereren (of er inspiratie voor opdoen);
  • Fill-in-the-gap-teksten genereren;
  • Teksten met spellingsfouten maken (en lijsten van goede antwoorden);
  • Samenvattingen van teksten maken;
  • Voorbeelden/casussen genereren voor toepassing van een theorie in een college;
  • Schrijven van casussen voor bespreking tijdens werkgroepen;
  • Scripts voor kennisclips ontwerpen;
  • Scripts voor multimedia lesmateriaal ontwerpen, zoals presentaties, video’s, podcasts;
  • Opdrachten verzinnen;
  • Tentamenvragen en antwoordmodellen creëren en controleren (bijvoorbeeld op ambiguïteiten);
  • Feedback creëren;
  • Schrijfvoorbeelden maken;
  • Suggesties krijgen voor aanvullend of ondersteunend lesmateriaal, zoals een lijst films met een bepaalde thematiek;
  • Inspiratie opdoen voor discussiestellingen;
  • Rollenspel-scenario’s verzinnen;
  • Emails of mededelingen aan studenten ontwerpen;
  • Makkelijker nakijken. Vraag studenten bijvoorbeeld alleen gereviseerde opdrachten in te leveren.