• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Transition Makers Toolbox
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Diversiteit en inclusie

    (C) Universiteit van Amsterdam

    Inclusief onderwijs aan de FGw

    Op de universiteit komen docenten en studenten met uiteenlopende persoonlijke, culturele en intellectuele achtergronden samen. Die diversiteit kan enorm verrijkend zijn, maar leidt niet vanzelf tot saamhorigheid: onzekerheid, slechte communicatie, ongelijkheid en uitsluiting zijn allemaal gevolgen van diversiteit zonder inclusie. Als docent aan de FGw, heb je een cruciale rol bij het stimuleren van inclusie met als doel: “een ambitieuze studiecultuur in een rijke leeromgeving waarin interculturele perspectieven zijn opgenomen” (Instellingsplan 2021-2026).

    Wat is inclusief onderwijs?

     

    Inclusief onderwijs is onderwijs dat student-gericht is en uitgaat van de positieve bijdrage die de sociale, culturele en intellectuele diversiteit biedt in het onderwijs. Het versterkt de onderlinge dynamiek, stimuleert empathie en verrijkt zo de onderwijservaring voor zowel docenten als studenten. Daarnaast heeft inclusief onderwijs vakinhoudelijk vele voordelen, met name binnen de Geesteswetenschappen maar ook daarbuiten: het bereidt studenten voor op een leven na de universiteit in een samenleving die door diversiteit gekenmerkt is. Maatschappelijk gezien, draagt inclusief onderwijs dus indirect bij aan het minimaliseren van onderdrukkende mensbeelden en wegwerken van ongewenste machtsverhoudingen, zoals racisme, seksisme, stereotypering en vooroordelen.

     

    Aan de FGw verstaan wij onder inclusief onderwijs dat:

    • de leeromgeving (op locatie en digitaal) veilig en voor iedereen toegankelijk is;
    • het onderwijs diverse perspectieven integreert en actief stimuleert;
    • studenten en docenten respectvol met elkaar omgaan en zich houden aan de gedragscode van de universiteit.

     

    Inclusie heeft dus te maken met het ontwerpen van je syllabus, het inrichten van je canvas-omgeving, de manier van lesgeven, de toetsing, de manier waarop je met studenten omgaat, de mate waarin je je bewust bent van bepaalde vooroordelen, taalgebruik, etc. Daarnaast heeft inclusie in het onderwijs ook betrekking op de (digitale) toegankelijkheid van studiefaciliteiten (e.g. gebouwen, maar ook de digitale leeromgeving, leesbaarheid van de studiehandleiding, etc.). En omdat onderlinge verschillen zoals sociaaleconomische, gender- en neurodiversiteit vaak onzichtbaar zijn, wordt een inclusief leerklimaat universeel ingericht: zonder onderscheid, voor alle studenten.

    Ondersteuning

     

    Inclusie aan de UvA is op een decentrale manier georganiseerd: studenten worden actief betrokken bij het diversiteitsbeleid, en de concrete uitwerking van dat beleid kan min of meer vrij worden ingevuld door de docenten zelf. Het TLC FGw werkt daarom actief aan een goede ondersteuning voor docenten door good practices van docenten onder de aandacht te brengen, kennis te delen via dit onderwijsthema, en ervaringen uit te wisselen in verschillende workshops rond inclusie en diversiteit in het onderwijs. Sociale veiligheid en inclusie zijn daarnaast expliciet opgenomen in het aanbod voor docentprofessionalisering, en worden ook in de onderwijsevaluaties uitdrukkelijk benoemd.

    Onze aanbevelingen voor docenten zijn daarom sterk geïnspireerd op de Universal Design for Learning-principes, inclusiemodellen van andere Nederlandse universiteiten, en uiteenlopend evidence-based onderwijsonderzoek.

    Plan een afspraak in met het TLC FGw

    Interessante links

     

    • Inspiring Generations: Instellingsplan 2021-2026
    • Visie Blended Onderwijs UvA, 2022
    • Gedragscode Universiteit van Amsterdam, 2020
    • Onderwijsvisie UvA, 2019
    • Mission Statement UvA, Chief Diversity Officer, 2018
    • Universal Design for Learning model, 2018
    • VU Mixed Classroom model, 2019
    • UU Inclusive Teaching toolbox, 2020
    Hot Moments: moeilijke momenten in de les
    Positionality statement
    Content Notes
    Inclusieve taalgidsen

    Professionalisering

    Workshop
    'HOT' (Heated, Offensive and Tense) moments

    In deze workshop leer je omgaan met hot moments en verschillende gesprekstechnieken om moeilijke onderwerpen in de les (of op een later moment) bespreekbaar te maken.

    Meld je aan
    Workshop
    Inclusief onderwijsontwerp & leerklimaat

    International Classroom

    Ontdek hoe je een inclusieve leeromgeving kunt creëren die alle studenten verwelkomt. Leer effectieve strategieën voor het ontwerpen van onderwijs dat diversiteit omarmt en een positief leerklimaat bevordert.

    Meld je aan
    Workshop
    Begeleiden van discussies

    In academisch onderwijs is een discussie een belangrijke vorm om te leren van elkaar. Door met elkaar in gesprek te gaan doen studenten nieuwe inzichten op en leren zij dat een onderwerp meerdere kanten kent.

    Begeleiden van discussies
    Persoonlijke ondersteuning
    Ondersteuning

    Ben je in jouw onderwijs op een vernieuwende manier omgegaan met diversiteit en zou je jouw ervaringen willen delen? Of heb je behoefte aan ondersteuning? Wij horen het graag! Neem contact op met het TLC FGw of plan direct een afspraak in.

    Maak direct een afspraak

    Teacher Stories

    Teacher Story
    Inclusieve leeromgeving

    In haar online werkcolleges streeft Stella Morgana (Midden-Oostenstudies) naar actieve bijdrages van iedere student. Hoe? Door een veilige en inclusieve leeromgeving te creëren en zeer duidelijke verwachtingen te communiceren.

    Inclusieve leeromgeving

    Hulpmiddelen

    Handreiking docenten internationale conflicsituaties

    In samenwerking met het VU Centre of Teaching & Learning is een handreiking gemaakt die UvA docenten kunnen gebruiken en delen.

    Handreiking
    Tips voor een veilige leeromgeving

    Botsende meningen, culturele verschillen, vooroordelen en uitsluiting, stilgezwegen standpunten, of ongemakkelijke handelingen: het zijn veel voorkomende omstandigheden in het onderwijs. Lees meer over hoe je hier als docent mee om kan geen. 

    Bekijk de tips

    Artikelen

    Filter op thema:
    Activerend leren | Active Learning Diversiteit en inclusie
    Diversiteit en inclusie

    Positionality statement

    In een positionality statement reflecteer je als docent of vakcoördinator op de manier waarop bepaalde keuzes die je hebt gemaakt in de syllabus verbonden zijn met je eigen sociaal-culturele en disciplinaire ingesteldheid.

    Lees meer
    Diversiteit en inclusie

    Tips voor een veilige leeromgeving

    In dit artikel vind je een verzameling tips voor het voeren van een respectvol gesprek over een gevoelig onderwerp.

    Lees meer
    Diversiteit en inclusie

    Hot Moments: moeilijke momenten in de les

    Hoe garandeer je dat discussies in de les in alle vrijheid én met onderling respect gevoerd kunnen worden?

    Lees meer
    Diversiteit en inclusie

    Content Notes

    Een content note is een notitie die erkent en aankondigt dat bepaald lesmateriaal gevoelig kan liggen of een heftige emotionele reactie kan veroorzaken, zodat studenten zich hier op kunnen voorbereiden.

    Lees meer
    Diversiteit en inclusie

    Hoe leer je studenten betekenisvolle peerfeedback geven?

    Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.

    Lees meer
    Diversiteit en inclusie

    Inclusief taalgebruik

    Voor het verzorgen van inclusief onderwijs is het belangrijk om stil te staan bij de waarden van woorden.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum