TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op de universiteit komen docenten en studenten met uiteenlopende persoonlijke, culturele en intellectuele achtergronden samen. Die diversiteit kan enorm verrijkend zijn, maar leidt niet vanzelf tot saamhorigheid: onzekerheid, slechte communicatie, ongelijkheid en uitsluiting zijn allemaal gevolgen van diversiteit zonder inclusie. Als docent aan de FGw, heb je een cruciale rol bij het stimuleren van inclusie met als doel: “een ambitieuze studiecultuur in een rijke leeromgeving waarin interculturele perspectieven zijn opgenomen” (Instellingsplan 2021-2026).
Inclusief onderwijs is onderwijs dat student-gericht is en uitgaat van de positieve bijdrage die de sociale, culturele en intellectuele diversiteit biedt in het onderwijs. Het versterkt de onderlinge dynamiek, stimuleert empathie en verrijkt zo de onderwijservaring voor zowel docenten als studenten. Daarnaast heeft inclusief onderwijs vakinhoudelijk vele voordelen, met name binnen de Geesteswetenschappen maar ook daarbuiten: het bereidt studenten voor op een leven na de universiteit in een samenleving die door diversiteit gekenmerkt is. Maatschappelijk gezien, draagt inclusief onderwijs dus indirect bij aan het minimaliseren van onderdrukkende mensbeelden en wegwerken van ongewenste machtsverhoudingen, zoals racisme, seksisme, stereotypering en vooroordelen.
Aan de FGw verstaan wij onder inclusief onderwijs dat:
Inclusie heeft dus te maken met het ontwerpen van je syllabus, het inrichten van je canvas-omgeving, de manier van lesgeven, de toetsing, de manier waarop je met studenten omgaat, de mate waarin je je bewust bent van bepaalde vooroordelen, taalgebruik, etc. Daarnaast heeft inclusie in het onderwijs ook betrekking op de (digitale) toegankelijkheid van studiefaciliteiten (e.g. gebouwen, maar ook de digitale leeromgeving, leesbaarheid van de studiehandleiding, etc.). En omdat onderlinge verschillen zoals sociaaleconomische, gender- en neurodiversiteit vaak onzichtbaar zijn, wordt een inclusief leerklimaat universeel ingericht: zonder onderscheid, voor alle studenten.
Inclusie aan de UvA is op een decentrale manier georganiseerd: studenten worden actief betrokken bij het diversiteitsbeleid, en de concrete uitwerking van dat beleid kan min of meer vrij worden ingevuld door de docenten zelf. Het TLC FGw werkt daarom actief aan een goede ondersteuning voor docenten door good practices van docenten onder de aandacht te brengen, kennis te delen via dit onderwijsthema, en ervaringen uit te wisselen in verschillende workshops rond inclusie en diversiteit in het onderwijs. Sociale veiligheid en inclusie zijn daarnaast expliciet opgenomen in het aanbod voor docentprofessionalisering, en worden ook in de onderwijsevaluaties uitdrukkelijk benoemd.
Onze aanbevelingen voor docenten zijn daarom sterk geïnspireerd op de Universal Design for Learning-principes, inclusiemodellen van andere Nederlandse universiteiten, en uiteenlopend evidence-based onderwijsonderzoek.
In samenwerking met het VU Centre of Teaching & Learning is een handreiking gemaakt die UvA docenten kunnen gebruiken en delen.
Botsende meningen, culturele verschillen, vooroordelen en uitsluiting, stilgezwegen standpunten, of ongemakkelijke handelingen: het zijn veel voorkomende omstandigheden in het onderwijs. Lees meer over hoe je hier als docent mee om kan geen.
In een positionality statement reflecteer je als docent of vakcoördinator op de manier waarop bepaalde keuzes die je hebt gemaakt in de syllabus verbonden zijn met je eigen sociaal-culturele en disciplinaire ingesteldheid.
In dit artikel vind je een verzameling tips voor het voeren van een respectvol gesprek over een gevoelig onderwerp.
Hoe garandeer je dat discussies in de les in alle vrijheid én met onderling respect gevoerd kunnen worden?
Een content note is een notitie die erkent en aankondigt dat bepaald lesmateriaal gevoelig kan liggen of een heftige emotionele reactie kan veroorzaken, zodat studenten zich hier op kunnen voorbereiden.
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
Voor het verzorgen van inclusief onderwijs is het belangrijk om stil te staan bij de waarden van woorden.
Een interview met Stella Morgana, docent bij Midden Oostenstudies over het creëren van een inclusieve leeromgeving.