Tips voor een veilige leeromgeving

Botsende meningen, culturele verschillen, vooroordelen en uitsluiting, stilgezwegen standpunten, of ongemakkelijke handelingen (Ramdas, Slootman, & Van Oudenhoven-Van Der Zee 2019): het zijn veel voorkomende omstandigheden in het onderwijs. Vaak is niet iedereen even vrij om te spreken en standpunten kunnen een ander kwetsen: in plaats van een egalitaire safe space, is de werkgroep of college een weerspiegeling van maatschappelijke ongelijkheden (Harlap 2013). Het is hierin de verantwoordelijkheid van de docent om een veilige leeromgeving te verzorgen waarin ruimte is voor afwijkende en tegengestelde standpunten, en waarin intellectueel ongemak juist wordt gezien als een waardevol leermoment.   

Hieronder vind je enkele tips voor het voeren van een respectvol gesprek over een gevoelig onderwerp en voor het behouden van een veilige leeromgeving.

TLC in jouw faculteit

We raden docenten aan om contact te zoeken met het Teaching & Learning Centre in jouw faculteit voor vragen en hulp bij jouw onderwijssituatie.

Contact TLC

Download handreiking

Het UvA TLC-netwerk heeft ook een handreiking beschikbaar gemaakt voor UvA docenten. Deze handreiking is in samenwerking met het VU Centre of Teaching & Learning opgesteld.

Download Handreiking voor docenten (pdf)  (inlog via medewerker.uva.nl)

Tips in 't kort

Neem ademruimte en pas tempo aan

Neem de tijd om jezelf te herpakken: studenten nemen de houding van een docent vaak over en kunnen zo ook op hun beurt pauze nemen en op adem komen.  Studenten kunnen zichzelf vaak beter uiten wanneer je als docent controle hebt over de situatie.

Herken wanneer emoties escaleren en overweldigend worden en pas indien nodig het tempo of de intensiteit van de activiteit aan. Pas bijvoorbeeld de “vijf-minuten-regel” toe, waarbij elke student hun mening op een respectvolle manier kan uiten, of bied een korte pauze voor studenten om gedachtes op te schrijven en na te denken over hun emoties, zodat ze hun gevoelens kunnen reguleren.

Neem opmerkingen niet persoonlijk

Zelfs wanneer een opmerking een persoonlijke aanval lijkt, is deze meestal niet gericht tegen jou als persoon maar eerder tegen jou als docent in een autoriteitsfunctie. Door het verschil tussen het persoonlijke en professionele in gedachten te houden, kun je ook de positie van een student beter begrijpen: studenten spreken vaak vanuit een specifieke sociaaleconomische positie. Vraag jezelf af: “wat is de sub-tekst van deze mening? Wat is de student echt aan het zeggen, waarom speelt dit überhaupt en waarom precies nu?”  

Maak duidelijke afspraken en stel grenzen

Maak vanaf het begin duidelijke afspraken met je studenten over het voeren van discussies. Moedig studenten aan om deel te nemen aan het maken van deze afspraken, om een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid te bevorderen. Moedig studenten ook om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen beslissingen over het delen van persoonlijke ervaringen en respecteer hun individuele niveau van comfort.

Sta in ieder geval geen persoonlijke aanvallen toe, en geef grenzen aan: verwijs desnoods naar de UvA gedragscode, en maak duidelijk dat er geen ruimte is voor racistische, seksistische of onderdrukkende mensbeelden van opzettelijke beledigingen; vermijd veralgemeningen. Stel afspraken vast die een open discussie faciliteren: sta open voor alle standpunten en vraag studenten hun punt duidelijk te beargumenteren.

Ga naar Gedragscode van de UvA

Niet elk beladen onderwerp geeft aanleiding tot dialoog

Het maken van duidelijke afspraken zorgt ook voor duidelijkheid rondom onderwerpen die niet bespreekbaar zijn: opmerkingen en gedragingen die volgens de gedragscode onacceptabel zijnbehoeven zeker geen uitgebreide discussie. Het benoemen van het probleem binnen de leeromgeving en een eventuele doorverwijzing (naar je eigen spreekuur/moment na de les, en/of indien nodig naar de sociale veiligheid adviseur) volstaat in dit geval.

Wanneer het onderwerp zich wél tot een vruchtbare discussie leent, kan je als docent er voor kiezen de discussie uit te stellen naar een later moment. Benadruk in dat geval dat het belang van het onderwerp en van een uitgebreidere bespreking ervan: op die manier hebben studenten het gevoel dat moeilijke onderwerpen bespreekbaar zijn, en dat bepaalde standpunten en gevoeligheden niet onopgemerkt blijven.  

Ken jezelf

Ken je eigen vooroordelen, je gevoeligheden en stokpaardjes. Door actieve zelfreflectie kom je als docent minder snel voor verassingen te staan: zelfkennis is een goede voorbereiding op het onverwachte, omdat je ook je eigen reacties en strategie hierop kunt afstemmen.

Geef het goede voorbeeld en belichaam het gedrag dat je van je studenten verwacht. Behandel alle studenten met respect, eerlijkheid en vriendelijkheid, en waardeer hun verschillende achtergronden, individuele sterke punten en bijdragen. Zorg voor de veiligheid en het welzijn van alle studenten door elke vorm van intimidatie of discriminatie direct en resoluut aan te pakken. Verwijs daarbij terug naar eerder gemaakte afspraken.

Stimuleer actief luisteren naar elkaars standpunten

Vraag studenten te luisteren naar de standpunten, vragen te stellen, en dan het standpunt te herhalen en te onderbouwen. Ontmoedig onderbrekingen. Deze oefening kan van de moeilijkste momenten een belangrijk leermoment maken.

In plaats van een egalitaire safe space, zijn onderwijssituaties ook een weerspiegeling van maatschappelijke ongelijkheden (Harlap 2013). Het is echter de verantwoordelijkheid van de docent om een veilige leeromgeving te verzorgen waarin ruimte is voor afwijkende en tegengestelde standpunten, en waarin intellectueel ongemak juist wordt gezien als een waardevol leermoment. 

Ontwerp een schrijfopdracht

Vraag studenten over het onderwerp te schrijven, tijdens of na de onderwijssituatie. Dit kan een moment van rust en reflectie inlassen waarna je de discussie over het thema kunt openen. Je kunt ze vragen onderzoek te doen naar het onderwerp en een meer uitgewerkt essay vragen of een opdracht rond het innemen van tegengestelde standpunten uitwerken. 

Follow-up

Moedig studenten aan om na te denken over de impact van de ervaring op henzelf en op de groep, zeker als er studenten het middelpunt zijn geweest tijdens een gesprek. Bied de mogelijkheid voor verdere discussie of ondersteuning als dat nodig is.

Als je denkt dat de emotionele intensiteit of het welzijn van de studenten je expertise te boven gaat, aarzel dan niet om advies te vragen aan een studieadviseur, een psycholoog of de juiste ondersteunende diensten van je instelling.

Zie hier informatie over studieadviseurs (via student.uva.nl)

Zie hier informatie over studentenpsychologen (via student.uva.nl)

Bronnen en nuttige links
  • Do’s and don’ts. Ter-info.net, Universiteit Utrecht (2023).
  • Harlap, Y. (2013). Preparing university educators for hot moments: Theater for educational development about difference, power, and privilege. Teaching in Higher Education, 19(3), 217-228.
  • Ramdas, S., Slootman, M., & Van Oudenhoven-Van Der Zee, K. (2019). The VUMixed Classroom Educational Model. Amsterdam: Vrije Universiteit Amsterdam.
  • Warren, L. (2006). Managing Hot Moments in the Classroom. Cambridge, MA: Derek Bok Center for Teaching and Learning.

Voel je je onveilig?

Via +31 (0)20 525 22 22 kan iedereen die zich op een bepaald moment niet veilig voelt op de campus bellen met de beveiliging. We raden je aan om dit centrale alarmnummer in je mobiele telefoon op te slaan. Dan hoef je er niet naar te zoeken als je hulp nodig hebt.