Begeleiden van discussies

Voor iedere docent

Begeleiden van discussies

In academisch onderwijs is een discussie een belangrijke vorm om te leren van elkaar. Door met elkaar in gesprek te gaan doen studenten nieuwe inzichten op en leren zij dat een onderwerp meerdere kanten kent.

Maar hoe kun je ervoor zorgen dat studenten actief meedoen aan een groepsdiscussie? In deze cursus experimenteer je met verschillende werkvormen om discussies te stimuleren en oefen je met het geven van instructies. Daarnaast krijg je inzicht in jouw manier van communiceren in een discussie tussen studenten.

Direct inschrijven

Handig om te weten

Voor wie? Alle docenten, met name docenten die hun BKO nog niet hebben afgerond
Voorkennis Geen specifieke voorkennis vereist
Gevraagde tijdsinvestering 1 dagdeel van 4 uur
Begeleider TLC Centraal opleider
Groepssamenstelling Minimaal 7, maximaal 12 deelnemers

• Thursday 30 May 2024 (13:00 – 17:00) – English

Aanmelden via de aanmeldknop kan tot 2 weken voor de cursus, daarna per mail (tlc@uva.nl).

Kosten De cursus wordt bekostigd uit centrale gelden, maar aanmelden is niet vrijblijvend.
Als je je aanmeldt gaan we ervan uit dat je meedoet.

Toelichting programma

In deze bijeenkomst ga je met name zelf oefenen door discussies tussen collega’s te modereren. Dat doen we aan de hand van verschillende activerende werkvormen. Je geeft elkaar feedback op het geven van instructies en de manier van communiceren.

Het doel hiervan is dat jij aan de hand van je lesdesign en je manier van communiceren studenten kunt stimuleren om actief bij te dragen aan discussies in de les. Daarnaast leer je op deze manier hoe studenten nieuwe inzichten op kunnen doen.

Krijg ik een diploma of certificaat na afronding van de cursus?

Na afronding van deze cursus ontvang je geen diploma. Het is immers geen opleiding die je afrondt. Het is wel mogelijk om een bewijs van deelname te krijgen.

Wat is de tijdsinvestering buiten de bijeenkomst(en) om?

Voor elke cursus vragen wij de deelnemers om een intake formulier in te vullen en naar de trainer te sturen. Op deze manier verzamelen we de leerdoelen en verwachtingen van deelnemers. Voor jezelf is het een goede voorbereiding om alvast na te denken wat je precies zou willen leren.

Voor de meeste cursussen wordt je ook gevraagd om alvast iets voor bereiden, zoals het verzamelen van een casus, bekijken van een video of het volgen van een korte online module. De totale voorbereidingstijd voor een cursus schatten wij op 1 uur.

Meer weten?