TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Voor het verzorgen van inclusief onderwijs is het belangrijk om stil te staan bij de waarden van woorden. Door bewust na te denken over het gebruik van woorden en definities binnen een college, kun je een veilige onderwijsomgeving creëren. Inclusief taalgebruik kan bovendien de studentbetrokkenheid verhogen. Door inclusieve woorden te gebruiken voelen studenten zich mogelijk meer verbonden met het onderwijs, waardoor ze eerder geneigd zijn zich vrij uit te spreken.
Bij inclusief taalgebruik wordt vooropgesteld dat taal beladen is, en dus impliciet of expliciet vooroordelen kan bewerkstelligen. Onder linguistic bias wordt verstaan dat “taal de kracht heeft om mensen in- of uit te sluiten” (Women Inc, 2022): bepaalde woordkeuzes kunnen namelijk een bepaalde norm of ongelijkheden bewust of onbewust bevestigen. Enkele tips om linguistic bias te voorkomen zijn:
Ook bij afbeeldingen en situatieschetsen, bijvoorbeeld ter illustraties op canvas of bij hypothetische voorbeelden in je hoorcolleges, kunnen vooroordelen onbewust je syllabus binnensluipen. Let er bijvoorbeeld ook op dat je geen gender- of etnische stereotyperingen in stand houdt bij het opstellen van tentamenvragen (e.g. traditionele rollenpatronen), en maak gebruik van inclusieve representaties wanneer je je slides en canvasomgeving inricht.Toegankelijkheid zit ook in het design van je syllabus: je kunt bijvoorbeeld beeldmateriaal toevoegen (foto’s van de auteurs op je leeslijst, taartdiagrammen als toelichting van je cijferverdeling, een video-hoorcollege of reportage in plaats van een geschreven tekst enzovoort), gebruik maken van alternatieve tekst voor afbeeldingen, en extra aandacht geven aan de leesbaarheid van je studiehandleiding (gebruik van tussentitels, opsommingstekens, vetgedrukte tekst, kleuren, etc.). Bekijk voor een compleet overzicht qua mogelijkheden de UDL checklist for inclusive syllabi.
Tot slot kun je ook een sociale veiligheid paragraaf opnemen in je studiehandleiding, waarin je duidelijk verwijst naar de gedragscode van de universiteit. Hierin kun je benadrukken dat je je inzet voor een veilige leeromgeving, en de studenten wijzen op hun rol daarin.
Attending courses at the University of Amsterdam implies that you have read and follow the university’s code of conduct. The university seeks to offer a positive and safe working and studying environment, in which staff and students interact with each other in a respectful manner. Specifically, students are expected to act professionally and respectfully with regard to others, during classroom activities and at social gatherings on campus and elsewhere.
In this course, lecturers and students join efforts in creating a safe learning environment, in which we respect each other’s integrity while promoting interpersonal and -cultural exchange. Studying in the Humanities field in particular will stimulate you to express and experience cultural diversity and may involve close engagement with sensitive material (e.g. historical texts, audiovisual material, cultural objects). We therefore ask you to come to class with an open mind, both intellectually and socially. At the beginning of the course, your lecturer will invite you to reflect collectively on classroom agreements that stimulate open dialogue, mutual respect, and professional behavior.
If you experience an unsafe situation or undesirable behavior in this course or study program, you can turn to the UvA Social Safety Support Guide for students |
Voorbeeld paragraaf sociale veiligheid FGw
Heb je behoefte aan ondersteuning bij het inzetten van inclusief taalgebruik tijdens jouw colleges? Neem dan contact op met het TLC FGw.