Zelf aan de slag met ABC learning design-methode

Met de  bepaal je op gestructureerde wijze per week welke leeractiviteiten je in je vak wilt integreren. We raden je aan om de ABC-methode ten minste één keer te doorlopen met ondersteuning van een TLC-collega. Na afloop geven deelnemers vaak aan dat ze het prettig vinden om deze methode te ervaren met iemand die buiten het team staat en het proces bewaakt. Op deze manier raak je bekend met de methode en kun je deze daarna met behulp van ons materiaal ook zelfstandig, met directe collega’s, uitvoeren.

Foto’s van ontwerp-sessies bij FGw

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen (FGw) en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen (FGw) en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen (FGw) en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen (FGw) en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Voordat je begint met de ABC-methode

Constructive alignment is een principe wat we intensief gebruiken tijdens het ontwerpen van onderwijs. Omdat de ABC-methode zich vooral richt op het bepalen van de leeractiviteiten is het handig om de leerdoelen en toetsvormen eerst zelf onder de loep te nemen (lees hier meer over backward design). Wat wil je dat de studenten echt in je vak leren en hoe laten ze zien dat ze dit kennen en/of kunnen? Lees hier meer over het opstellen van goede leerdoelen (FGw) en toetsing.

Stap 1. Formuleer heldere, concrete en specifieke leerdoelen

Stap 2. Ontwerp de summatieve toetsvorm(en) (en evt. beoordelingsformulier(en))

Aan de slag met ABC

Wanneer je stap 1 en 2 hebt afgerond kun je met behulp van de ABC-methode kritisch naar de leeractiviteiten in je vak kijken.

Stap 3. Ontwerp de leeractiviteiten

Wij houden zelf vaak de volgende stappen aan:

  1. Formatieve checks.
  2. Breng de huidige verdeling leeractiviteiten in kaart.
  3. Bepaal de typen leeractiviteiten.
  4. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).
  5. Controleer de momenten en vorm van toetsing.

Op deze afbeelding zie je een stukje van het storyboard wat je tijdens de sessie invult. Iedere post it beschrijft een specifieke leeractiviteit.

1. Formatieve checks

De summatieve toetsing van je vak heb je al in de vorige stap bepaald. We raden aan om nu eerst na te denken over de formatieve toetsmomenten:

Op welk(e) moment(en) in het vak moeten de studenten en jij zien waar zij zich bevinden in het leerproces?


2. Bepaal de typen leeractiviteiten

Hierna bekijken we de typen leeractiviteiten, volgens de ABC-methode bestaan er zes soorten (gebaseerd op de leertypes van het conversational framework (Laurillard et al., 2018): kennisvergaring, discussie, samenwerken, onderzoek, toepassing, creëren. Het TLC heeft hier formatieve en summatieve toetsing aan toegevoegd. Je kunt nu per week de soorten leeractiviteiten selecteren en opplakken die op dat moment relevant zijn:

  • Wat doen de studenten thuis, ter voorbereiding op het college?
  • Wat doen de studenten tijdens het college/werkgroep/…?
  • Wat doen de studenten thuis, ter verwerking?

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

3. Bedenk passende werkvormen (fysiek/digitaal).

Nu je hebt bepaald welke leeractiviteiten op welk moment plaatsvinden kun je nadenken over de specifieke werkvormen die bij de verschillende leeractiviteiten passen. Op de achterkant van de kaartjes met typen leeractiviteiten vind je verschillende werkvormen ter inspiratie. Wil je inspiratie voor meer werkvormen opdoen? Bekijk dan via de toolkiezer welke tools er binnen jouw faculteit beschikbaar zijn of bekijk deze pagina met verschillende databases voor activerende werkvormen.

 

4. Controleer de momenten en vorm(en) van toetsing.

Voordat je startte met de ABC ontwerpmethode heb je al nagedacht over de leerdoelen en toetsing. Nu raden we je aan daar nog een kritische blik op te werpen:

  • Zijn de momenten van formatieve toetsing logisch?
  • Helpen deze formatieve momenten de studenten inzicht te verkrijgen in hun leerproces ten opzichte van het behalen van de leerdoelen?
  • Sluiten de leeractiviteiten aan bij de verschillende toetsvormen?

Workshop volgen of materiaal?

Op dit moment bieden de TLC’s van FGw en FNWI deze design-workshop aan.

Wil je deze met ondersteuning van jouw TLC volgen?
Of heb je de workshop al een keer gevolgd en wil je het materiaal graag ontvangen? Neem dan contact op met het TLC.