• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Boekenplank
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Webinars
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Toetsing

    Toetsing

    Hoe zorg je als docent voor een betrouwbare toetsing? En hoe kijk je efficiënt na? Dit is waar het thema Toetsing om draait. Op deze pagina vind je informatie over de toetscyclus. Ontdek de 7 fasen van deze cyclus en leer hoe jij je toetsing kunt verbeteren.

    De toetscyclus

    Hoe ontwerp je een toets goed? De toetscyclus kan je hierbij helpen. De cyclus bestaat uit zeven fasen die ieder een eigen plaats in het proces van toetsing hebben. Op deze pagina vind je per fase van de cyclus een korte uitleg van de belangrijkste aandachtspunten, gevolgd door veel gestelde vragen en antwoorden.

    Houd er rekening mee dat er voor een specifieke opleiding ook toetsbeleid kan zijn geformuleerd waarbinnen jouw keuzes moeten passen. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels en richtlijnen op het gebied van toetsing aan jouw faculteit of opleiding. Voor hulp op maat kun je contact opnemen met het TLC van jouw faculteit.

     

    Contact

    Heb je vragen over toetsing? Wil je een andere toetsvorm kiezen voor jouw vak, of wil je feedback op jouw opdrachtinstructies of toetsvragen? Neem dan contact op met een toetsdeskundige via de TLC van jouw faculteit. Je kunt ook altijd terecht bij de toetsdeskundigen van het centrale TLC (tlc@uva.nl).

     

    Andere artikelen over toetsing

    E-learning toetsing

    Toetsing en AI

    Inspiratie voor toetsing, door collega’s en TLC

    Inclusief toetsen

    Klik op één van de fases in de toetscyclus om verder te lezen:

    1. Ontwerpen

    Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet?

    2. Construeren

    Hoe maak ik goede vragen en opdrachten?

    3. Afnemen

    Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten?

    4. Nakijken

    Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na?

    5. Analyseren

    Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren?

    6. Rapporteren

    Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback?

    7. Evalueren

    Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren?

     

    Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Toetsing. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.

    Filter op thema:
    Toetsing Feedback Onderwijs en AI
    Toetsing

    Inclusief toetsen

    Wil je zorgen dat jouw toetsing zo inclusief en toegankelijk mogelijk is? In dit artikel vind je belangrijke aandachtspunten, geordend aan de hand van de vier kwaliteitseisen aan toetsing.

    Lees meer
    Toetsing

    Mondelinge toetsing: praktijkvoorbeelden

    Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid.

    Lees meer
    Toetsing

    Minder tijd kwijt aan feedback en nakijken

    Teacher Story: Efficiënter nakijken via verbeterde feedback. Jacqueline Borsje, Hoofddocent Religiewetenschappen zocht bij TLC FGw naar oplossingen voor nakijkwerk.

    Lees meer
    Toetsing

    Nadenken over het gebruik van GenAI bij schriftelijke opdrachten

    De kans is groot dat studenten GenAI gebruiken voor thuisopdrachten. Hoe voorkom je als docent ongeoorloofd AI-gebruik bij schriftelijke opdrachten zonder toezicht? Overweeg of zulke opdrachten nog passen bij je leerdoelen nu GenAI veel wordt gebruikt. We bieden vier stappen en praktische tips om je opdrachten te evalueren en minder kwetsbaar te maken.

    Lees meer
    Toetsing

    GenAI & toetsing

    Toetsing

    Gokkans en cijfers berekenen

    Bij gesloten vragen moet je rekening houden met de gokkans of raadkans: de kans dat studenten het goede antwoord kunnen raden zonder kennis van de stof. Hoe kan je hier het beste mee omgaan?

    Lees meer
    Toetsing

    Rubrics

    Met een rubric kun je het werk van studenten efficiënt en betrouwbaar beoordelen. Maar hoe maak en gebruik je een rubric?

    Lees meer
    Toetsing

    Het beoordelen van groepswerk: uitdagingen en tips

    Dit artikel biedt handvatten en suggesties voor het beheren en beoordelen van groepswerk.

    Lees meer
    Toetsing

    Goede leerdoelen formuleren

    Leerdoelen zijn essentieel in het onderwijsproces. In dit artikel vind je informatie over hoe je goede leerdoelen formuleert.

    Lees meer
    Toetsing

    Efficiënte toetsing en feedback

    Het toetsen van studenten kan soms veel tijd in beslag nemen. Het is echter goed mogelijk om tijdsefficiënt én kwalitatief te toetsen waar je veel tijd mee kunt besparen.

    Lees meer
    Toetsing

    Mondelinge toetsing: handleiding

    Een mondelinge toets wordt meestal ingezet als een summatieve toetsingsvorm waarbij door middel van interactie wordt achterhaald of een student de stof beheerst. Wil je meer weten over deze vorm van toetsing en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? In dit artikel geven de toetsdeskundigen van FGw meer informatie en tips.

    Lees meer
    Toetsing

    Starten met peer- en/of self-assessment

    Een manier van toetsing waarbij de studenten gevraagd wordt om eigen en/of andermans inzet te beoordelen. Ben je benieuwd hoe je deze beoordelingsvorm kunt integreren in jouw onderwijs? Lees dan het artikel voor meer informatie en praktische adviezen.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum