Datagedreven leren: wat is het eigenlijk?

Wat is datagedreven leren?

Aan het woord: Tom Broens, hoofd Teaching & Learning Centre FdG

“Zorgverleners, onderzoekers en docenten krijgen in toenemende mate te maken met digitalisering en verzamelen in rap tempo enorme hoeveelheden data. Naast het gebruik van deze data voor de uitvoer van de kerntaken biedt dit ook kansen om te leren van deze data en ze te gebruiken voor kwaliteitsverbetering. Vanuit het programma ‘Datagedreven werken’ van Amsterdam UMC en specifiek de bijbehorende themagroep ‘Datagedreven leren’ proberen we, in samenwerking met verschillende partners in het huis, dit thema op de kaart te zetten.”

Drie vormen van leren:

  • Leren met data | Het gebruiken van data in dagelijkse taken en het krijgen van inzichten rond de uitvoer van deze taken.

  • Leren van data | Het gebruik van data voor analyse van overkoepelende processen, methoden en technieken die ten grondslag liggen aan individuele taken.
  • Leren over data | Het opdoen van kennis en vaardigheden over het doelmatig en verantwoord verzamelen, gebruiken en analyseren van data.

“Binnen Amsterdam UMC wordt op alle domeinen al veel gewerkt met data. De voorbeelden zijn dan ook legio. Om een kapstok te bieden om de veelheid aan initiatieven aan op te hangen gebruiken we de datagedreven-lerenmatrix waarin voorbeelden worden gerelateerd aan de vormen van leren en de (lerende) doelgroepen.”

Bekijk hier de matrix

Concrete doelen

“Binnen Amsterdam UMC bestaat de themagroep Datagedreven werken en datagedreven leren. In 2021 werd een position paper gepubliceerd over dit onderwerp. Binnen de themagroep werken we aan twee concrete doelen:

  1. Het verzamelen van goede voorbeelden en het creëren van bewustzijn voor de good-and-bad van datagedreven leren;
  2. Het ontwerpen van een curriculum Datavaardigheden met daarbinnen individuele leerpaden, voor medewerkers van Amsterdam UMC.

In deze special over datagedreven leren bieden we een impressie van het overkoepelende programma en vervolgens een selectie van voorbeelden uit het onderwijsdomein. Mocht je geïnteresseerd zijn in datagedreven leren en wil je bijdragen, schroom dan niet om contact te zoeken.”

Projecten & inspiratie

Interview
Datagedreven werken

“Mijn rol bestaat uit het ontwikkelen en implementeren van structuren die de toepassing van datagedreven methoden ondersteunen. Dit omvat het vaststellen van de strategie, governance en doelstellingen van het programma.” In gesprek met: Marvin Stichling, Programmamanager Datagedreven werken bij Amsterdam UMC.

Lees verder
Position paper
Datagedreven zorg

“Het gebruik van data in de zorg is al zo oud als de medische wetenschap zelf, waar waarnemingen en metingen de basis zijn voor discussie en ontwikkeling. Wat relatief nieuw is, is de explosieve toename van data en datatechnologieën.” Lees meer over de visie van Amsterdam UMC op datagedreven zorg in het position paper dat hierover werd gepubliceerd (2021).

Bekijk position paper
Praktijkvoorbeeld
Leren van data

“Als opleidingsteam willen we graag weten hoe het met onze opleidingen gaat. Daarvoor kijken we naar allerlei zaken, zoals slagingspercentages, evaluaties van de vakken, docent-welzijn en tevredenheid, en zo zijn er nog veel meer maten van kwaliteit (Key Performance Indicators of KPIs) die we willen meten.”

Lees verder
Praktijkvoorbeeld
Leren met data

“Idealiter zouden we wensen dat elke student praktische ervaring heeft met beheren (MI) als gebruik (GEN) van EPD’s en andere zorgapplicaties. Een realistisch beeld hebben van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van technologie is een eerste stap in de goede richting van leveren van betere zorg.”

Lees verder
Praktijkvoorbeeld
Leren van en met portfolio's

“We zouden graag een mooi dashboard realiseren waarbij veel geautomatiseerd zichtbaar kan worden. We willen dat de student nog meer inzicht heeft in zijn of haar eigen functioneren, krachten en valkuilen.”

Lees verder
Praktijkvoorbeeld
Leren met data: voorbeelden van AI in onderwijs

“We zijn met een tweetal projecten in verkennende fase om te bepalen wat generatieve kunstmatige intelligentie (AI), met name het online programma ChatGPT, voor het onderwijs kan betekenen.”

Lees verder

Themagroep Datagedreven leren

Teaching & Learning Centre

Meer weten? Neem contact op met Tom Broens, voorzitter themagroep Datagedreven leren.
Mail naar: t.h.broens@amsterdamumc.nl. 

Stuur een e-mail

 

Amsterdam UMC

Heb je een vraag over Datagedreven werken binnen Amsterdam UMC? Dan kun je ook contact opnemen met Marvin Stichling, senior Adviseur Strategie & Innovatie en programmamanager Datagedreven werken bij Amsterdam UMC. 

Stuur een e-mail