Voorbeeld uit de praktijk: leren met data

EPD-training met OpenMRS in de opleidingen MI en herziene Master Geneeskunde

We onderscheiden bij datagedreven leren drie vormen van leren:

• Leren met data: gebruiken van data in dagelijkse taken en het krijgen van persoonlijke inzichten rond de uitvoer van deze taken (bijv. een student die tijdens een practicum directe (automatische) feedback krijgt over de kwaliteit van zijn werk).
  • Leren van data: gebruik van data voor analyse van overkoepelende processen, methoden en technieken die ten grondslag liggen aan individuele taken (bijv. learning analytics waarbij wordt gekeken naar studiegedrag en studierendement om aanpassingen aan een curriculum te doen).
  • Leren over data: opdoen van kennis en vaardigheden over het doelmatig verzamelen, gebruiken en analyseren van data (bijv. training over goede dataverzameling en analyse in een dashboard).

Onderstaand voorbeeld uit de praktijk gaat over leren met data.

Lees hier meer over datagedreven leren

In gesprek met: Ace Medlock (Universitair Docent) en Winggo Pang (Medical Educator)

Wat houdt dit project precies in?

“Open MRS (Open Medical Record System) is een vrij te gebruiken elektronisch patiëntendossier (EPD). In de herziene master geneeskunde wordt het gebruikt tijdens de voorbereidende onderwijsweken van interne geneeskunde, de leerlijn ZorgInformatieTechnologie (ZorgIT) én op een terugkomdag van de huisartsgeneeskunde. Bij interne geneeskunde als simulatie van een klinische omgeving met verzamelen en evalueren van klinische informatie. Hierbij hoort het opstellen van een beleidsplan alsook documentering in het systeem. Op de terugkomdag helpt de inzet van Open MRS bij het leren over interprofessionele communicatie en in de leerlijn wordt het systeem in verschillende zelfstudieopdrachten toegepast. In de opleiding Medische Informatiekunde doen de studenten een project waar ze zelf aan OpenMRS gaan sleutelen en een klinische richtlijn vertalen naar een beslissingsondersteunende module in het systeem.”

Wat willen jullie hiermee bereiken?

“In zowel MI als in de master Geneeskunde is ons doel om de studenten op te leiden als de professional van de toekomst. In beide richtingen is het doel de studenten praktischer en realistischer voor te bereiden: bij de master Geneeskunde gebruik van de ‘voorkant’ van het systeem en bij de MI de ‘achterkant’. In de leerlijn ZorgIT leiden we artsen op om beter gebruik te maken van zorg-IT systemen, en ook een begrip te hebben van de verschillende doelen en toepassingen van een EPD binnen een zorginstelling.”

Wat leren studenten van dit project en welke data gebruiken ze?

“Door gebruik te maken van Open MRS in het onderwijs, leren studenten de F.A.I.R. (Findable, Accessible, Interoperable and Reusable) principes. Ondanks feit dat zowel GEN- als MI-studenten met OpenMRS werken, zijn de gegevens waarmee ze werken helemaal verschillend. Maar kunnen we wel op een gecontroleerde manier over de verschillende aspecten in de zorg leren.”

Wat is jullie ideaal voor over 5 à 10 jaar, rond datagedreven leren in combinatie met het EPD?

“Idealiter zouden we wensen dat elke student praktische ervaring heeft met beheren (MI) als gebruik (GEN) van EPD’s en andere zorgapplicaties. Een realistisch beeld hebben van zowel de mogelijkheden als de beperkingen van technologie is een eerste stap in de goede richting van leveren van betere zorg.”