Voorbeeld uit de praktijk: leren van data

Kwaliteitszorg op curriculumniveau met act-E en het KPI-dashboard bij Medische Informatiekunde

We onderscheiden bij datagedreven leren drie vormen van leren:

• Leren met data: gebruiken van data in dagelijkse taken en het krijgen van persoonlijke inzichten rond de uitvoer van deze taken (bijv. een student die tijdens een practicum directe (automatische) feedback krijgt over de kwaliteit van zijn werk).
  • Leren van data: gebruik van data voor analyse van overkoepelende processen, methoden en technieken die ten grondslag liggen aan individuele taken (bijv. learning analytics waarbij wordt gekeken naar studiegedrag en studierendement om aanpassingen aan een curriculum te doen).
  • Leren over data: opdoen van kennis en vaardigheden over het doelmatig verzamelen, gebruiken en analyseren van data (bijv. training over goede dataverzameling en analyse in een dashboard).

Onderstaand voorbeeld uit de praktijk gaat over leren van data.

Lees hier meer over datagedreven leren

In gesprek met: Erik Joukes (Opleidingsdirecteur bachelor Medische Informatiekunde) en Jennita Meinema (Onderwijskundig beleidsadviseur)

Wat is jullie KPI-dashboard precies?

“Als opleidingsteam willen we graag weten hoe het met onze opleidingen gaat. Daarvoor kijken we naar allerlei zaken, zoals slagingspercentages, evaluaties van de vakken, docent-welzijn en tevredenheid, en zo zijn er nog veel meer maten van kwaliteit (Key Performance Indicators of KPIs) die we willen meten. Om al die informatie te krijgen, hebben we data nodig uit verschillende bronnen, zoals curriculumevaluaties, onze eigen curriculumtool en (evaluatie)vragenlijsten. Het kost echter veel tijd om steeds al die gegevens op te vragen, te ordenen en te interpreteren. Met het project KPI-dashboard proberen wij al die data op één plek weer te geven, zodat we in één oogopslag een beeld kunnen krijgen van de status van onze opleidingen.”

Wat hopen jullie te bereiken en wat betekent dat voor het onderwijs?

“We werken aan een dashboard dat je als opleiding kunt gebruiken om op gezette tijden, gedurende het gehele jaar, een beeld van de opleiding te krijgen. Deze informatie is voor het onderwijs van grote waarde. Met een dashboard kunnen de opleidingen eerder veranderingen of trends zien in het onderwijs en door de veelheid aan onderliggende bronnen, kunnen de veranderingen of trends in de bijbehorende context gezien worden.

Is het veilig en verantwoord dat jullie deze data van studenten verzamelen?

“Binnen het dashboard verzamelen wij alleen data die niet naar studenten te herleiden zijn. Factoren als slagingspercentages van vakken, specifieke evaluatie-uitkomsten, tevredenheid van studenten en docenten (bijvoorbeeld na evaluaties). Met de inzichten die we uit het dashboard halen, kunnen we waar nodig de opleidingen bijsturen in de kwaliteitscyclus, maar eventueel ook tussendoor als daar aanleiding voor is.

Wat is jullie wens, over 5 à 10 jaar, rond datagedreven leren voor de facultaire opleidingen?

“Het ideaalbeeld is dat we met de data die we verzamelen, zonder extra verwerkingsstappen, op elk gewenst moment een dashboard weer kunnen geven om de status van de opleidingen in te zien. Vergelijkbaar met datawarehouses in de zorg, waar naast Epic-data ook data uit andere ziekenhuizen en HR-systemen kunnen worden ingelezen, zou het voor ons dashboard ook waardevol zijn hiervoor een geautomatiseerd proces van meerdere bronnen te hebben. Hoe gemakkelijker we de verschillende data kunnen weergeven, hoe beter we zien waar eventuele problemen (in de bijbehorende context) zitten en hoe sneller we kunnen bijsturen of aanpassen.”