Voorbeeld uit de praktijk: leren van en met portfolio’s

Leren van en met portfolio's in de master Geneeskunde

We onderscheiden bij datagedreven leren drie vormen van leren:

• Leren met data: gebruiken van data in dagelijkse taken en het krijgen van persoonlijke inzichten rond de uitvoer van deze taken (bijv. een student die tijdens een practicum directe (automatische) feedback krijgt over de kwaliteit van zijn werk).
  • Leren van data: gebruik van data voor analyse van overkoepelende processen, methoden en technieken die ten grondslag liggen aan individuele taken (bijv. learning analytics waarbij wordt gekeken naar studiegedrag en studierendement om aanpassingen aan een curriculum te doen).
  • Leren over data: opdoen van kennis en vaardigheden over het doelmatig verzamelen, gebruiken en analyseren van data (bijv. training over goede dataverzameling en analyse in een dashboard).

Onderstaand voorbeeld uit de praktijk gaat over leren van én met data.

Lees hier meer over datagedreven leren

In gesprek met: Chantal Albicher (Programmacoordinator Programmatisch Toetsen Master geneeskunde) en Chloe Bras (Onderwijskundig beleidsadviseur)

Wat houdt het leren van en met portfolio’s in de Master geneeskunde precies in?

“In de master Geneeskunde leren studenten vooral in de praktijk. De feedback en feedforward die ze ontvangen tijdens het leren wordt vastgelegd in het digitale portfolio. Het portfolio is het hulpmiddel (instrument) voor het inzichtelijk maken van het leren en de ontwikkeling van de student, voor zowel de student, als ook de mentor die als coach de student begeleidt en de examinator die de voortgangsbeslissing maakt. Het portfolio is daarmee een belangrijk onderdeel van het programmatisch toetsen zoals we dat in de master gebruiken.”

Wat wil de opleiding bereiken?

“De student krijgt inzicht in zijn eigen leerproces en kan zien waar hij staat. De mentor kan de student coachen en begeleiden in het kijken over een langere periode: ontwikkeling tijdens meerdere coschappen. De examinatoren kunnen op gezette tijden oordelen op basis van de informatie die is vastgelegd door de student. De opleiding kan aan de hand van de informatie inzicht krijgen in de uitvoering van het programma en aandachtspunten benoemen, bijvoorbeeld op gebied van benodigde informatievoorziening of nascholingen.”

Welke data verzamelen jullie en hoe wordt dit in het onderwijs toegepast?

“Studenten verzamelen feedback en feedforward op leersituaties en functioneren. Daarnaast verzamelen we data vanuit de afdelingen, zoals hoe lang het duurt voordat de begeleider de feedback accordeert, wie de feedbackgevers zijn, en vanuit de examinatoren aantal vastgestelde uitkomsten onder, op en boven verwacht niveau.”

Waar wil de opleiding over 5 à 10 jaar graag staan met betrekking tot het leren van en met portfolio’s?

“We zouden graag een mooi dashboard realiseren waarbij veel geautomatiseerd zichtbaar kan worden. We willen dat de student nog meer inzicht heeft in zijn of haar eigen functioneren, krachten en valkuilen. Een automatisch gegenereerde samenvatting van alles wat in het porfolio staat. Echt gepersonaliseerd leren.”