TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten!
Wil jij ook een verhaal delen als Teacher Story? Laat het ons weten via tlc-fdr@uva.nl.
Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid.
Pieter Lagerwaard en Bram Creusen van PPLE College delen graag hun ervaring met je over het vak ‘Integrative Seminar III – security’. Lees hieronder het hoe en wat over podcasts als toetsvorm.
Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.
Vertaal de duurzaamheidsambities van de opleiding naar inspirerende en concrete leerdoelen, leerlijnen, werkvormen en toetsing.
De Onderwijs Research Dagen 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!
Docent Byron Adams deelt zijn ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool in zijn onderwijs.
Sinds de opkomst van AI-sites zoals ChatGPT, staat het onderwijs voor een nieuwe uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je toets-vorm ChatGPT-proof is? Tamara Butter en Iris van Domselaar stonden voor zo een zelfde uitdaging in het vak Advocatuur en Beroepsethiek uit de Master XXX. Zij hebben hun toetsing radicaal omgegooid, lees meer over het hoe en wat in onderstaand artikel.
In het academisch jaar 2023-2024 werd de Toetsing Track (BKE) voor het eerst aangeboden, wat BKO+-docenten een unieke kans bood om zich verder te verdiepen in de competentie Toetsen waarvoor ze tijdens het BKO-traject de basis hadden gelegd.
Hoe doe je een escape room in de collegebanken en wat heb je nodig om dit effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Niels van der Neut, die samen met Nena van der Horst een escape room voor het vak Arbeidsrecht in de onderneming hebben ontworpen.
In het kader van de onderwijsvernieuwing heeft de opleiding Gezondheidsrecht een vaardighedenportfolio geïntroduceerd. De TLC sprak hierover met de opleidingsdirecteur Rolinka Wijne.
Wat is de Migration Game en welke elementen zijn nodig om een dergelijke game effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Lynn Hillary, Universitair Docent Europeanisering Staats- en Bestuursrecht, om te ontdekken wat deze game precies inhoudt en hoe het bijdraagt aan het onderwijs.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.

