TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Teacher Stories zijn inspirerende verhalen van UvA-docenten. In deze verhalen over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Verbreed je kennis en laat je inspireren door collega-docenten!
Wil jij ook een verhaal delen als Teacher Story? Laat het ons weten via tlc-fmg@uva.nl.
Mondelinge toetsen werden vroeger vaak gebruikt. In het hoger onderwijs is deze beoordelingsmethode minder populair geworden vanwege zorgen over efficiëntie en betrouwbaarheid.
Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.
Vertaal de duurzaamheidsambities van de opleiding naar inspirerende en concrete leerdoelen, leerlijnen, werkvormen en toetsing.
De Onderwijs Research Dagen 2024 vonden afgelopen juli plaats in Tilburg, met als thema: Onderwijs van Waarde(n). TLC-beleidsonderzoekers Nynke, Lotte, Jet, Marije en Svenne waren aanwezig en vertellen je er graag meer over!
Docent Byron Adams deelt zijn ervaringen met het gebruik van de Zichtbare leerlijnentool in zijn onderwijs.
In het academisch jaar 2023-2024 werd de Toetsing Track (BKE) voor het eerst aangeboden, wat BKO+-docenten een unieke kans bood om zich verder te verdiepen in de competentie Toetsen waarvoor ze tijdens het BKO-traject de basis hadden gelegd.
Hoe kunnen we AI inzetten om ons onderwijs te verrijken? Welke kansen biedt het en welke bezwaren moeten we in overweging nemen? En hoe kunnen we onze studenten voorbereiden op een wereld waarin AI een alledaags hulpmiddel is?
Opleidingsdirecteur Leonie Schmidt en leerlijncoördinator Balázs Boross vertellen over hun ervaringen met het Zichtbare Leerlijnen Programma.
Op 28 maart 2024 vond het allereerste FRIS Festival plaats in Spui25. Lees meer over alle inspirerende verhalen, interactieve workshops en verbindende connecties.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
Honderden academici van over de hele wereld kwamen bijeen om het te hebben over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg hostte hier samen met drie andere panelleden van verschillende hogeronderwijsinstellingen een sessie over de verschillende SoTL-programma’s.
Op 16 en 17 november kwamen UvA-docenten van verschillende faculteiten bijeen tijdens de 24-uurs onderwijsontwerpretraite. In de terugblik vertellen deze docenten zelf over rappende collega’s, waardevolle workshops en het (her)ontwerpen van je onderwijs.

