TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Recente ontwikkelingen in Generatieve AI (GenAI) hebben een grote impact op het onderwijs en veranderen de manier waarop we leren en lesgeven. Bekende voorbeelden van GenAI-tools zijn ChatGPT, Gemini en Dall-E.
Deze software kan de menselijke taal nabootsen en kan als zodanig door studenten en docenten worden gebruikt in het onderwijs. Ondertussen brengt GenAI zowel uitdagingen als kansen met zich mee. Zo kan het een risico vormen voor de integriteit van toetsingsmethoden, bijvoorbeeld als studenten er zonder toestemming gebruik van maken. Daarentegen kan GenAI het onderwijs ook juist verbeteren en de werkdruk voor docenten verminderen, zoals naar voren kwam bij de TLC Science AI pilots. Bekijk de AI pilots hier!
Op deze pagina vind je informatie en tips over hoe je je kunt aanpassen aan en werken met deze snel veranderende technologie.
Het TLC-netwerk verzamelt tips voor en door docenten, maar stelt geen UvA-beleid of regels.
Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Onderwijs & GenAI.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de UvA en VU de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Deze scan draagt bij aan het verhogen van AI Literacy van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders.
Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.
Op 8 juni 2023 vond er een evenement plaats om de rol van AI binnen het onderwijs aan de UvA te bespreken. De rector magnificus gaf een lezing en verder werd er een open discussie gevoerd. Lees hier meer over het verloop van het evenement en de belangrijkste uitkomsten ven het evenement.
Hier vind je de speciale e-learning voor docenten en onderwijsassistenten over GenAI. Ook de e-learning voor studenten kun je hier vinden. Verder staan er een aantal voorbeelden genoemd van wat GenAI kan doen voor zowel docenten als studenten.