TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Activerend onderwijs betekent dat studenten zelf aan de slag gaan en de leerstof actief verwerken. Met actief wordt bedoeld dat de student zelf nadenkt en informatie verwerkt, niet alleen luistert en informatie ontvangt. Deze actieve verwerking verhoogt de leeropbrengst sterk: je onthoudt informatie vele malen beter wanneer je zelf een antwoord vormt door actief na te denken dan wanneer je een antwoord hoort. Het kent nog meer voordelen: studenten zijn meer betrokken en als docent kun je studenten beter begeleiden bij het begrijpen en verwerken van het materiaal.
Wil je inspiratie voor activerende werkvormen opdoen? Bekijk dan de artikelen hieronder.
Wil je een e-learning of cursus volgen?
| E-learning basisdidactiek (via Canvas) | Cursus Activerend lesgeven |
Door studenten te laten werken met software waarmee ze een storymap kunnen maken, kun je een impuls geven aan betekenisvol onderwijs. Lees hier wat de inzet van ArcGIS in het onderwijs opleverde.
Het activeren van je studenten in grotere groepen, zoals bij hoorcolleges, kan een uitdaging lijken. In dit artikel vind je enkele strategieën met bijbehorende werkvormen voor het integreren van actief leren in je hoorcolleges.
We herkennen de uitdaging. Je wil graag je studenten activeren tijdens werkgroepen, maar je loopt tegen beperkingen aan wanneer de groepsgrootte toeneemt.
Hoewel het een uitdaging zal blijven, hebben we vier tips om studenten óók bij grotere groepen te activeren.
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
Met flexibel meubilair kun je opstellingen maken die bijdragen aan activerend onderwijs.
“Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”
Bij de BA Mediastudies voeren studenten zelfstandig opdrachten uit, gericht op het ontwikkelen van relevante vaardigheden.
In januari van dit collegejaar is het vaksteunpunt Nederlands opgericht. Marjolijn Feddema, leraar Nederlands, werkt één dag in de week voor de UvA om dit vaksteunpunt vorm te geven. Via het vaksteunpunt komen docenten van de universiteit en leraren uit het voortgezet onderwijs met elkaar in contact.
Ben je op zoek naar manieren om interactie tussen studenten onderling te stimuleren?

