TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Leer over de onderwijspraktijk in het universitair onderwijs aan de UvA. Teacher stories zijn inspirerende verhalen van docenten van alle faculteiten van de Universiteit van Amsterdam. In deze ideeën en voorbeeldpraktijken over verschillende thema’s komt behalve het docentenperspectief, ook het studentenperspectief aan bod. Laat je inspireren en deel de kennis over de onderwijspraktijk.
Heb jij een ervaring die je wilt delen met andere collega-docenten? Stuur dan een e-mail naar tlc-eb@uva.nl.
Op 28 maart 2024 vond het allereerste FRIS Festival plaats in Spui25. Lees meer over alle inspirerende verhalen, interactieve workshops en verbindende connecties.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
Honderden academici van over de hele wereld kwamen bijeen om het te hebben over Scholarship of Teaching and Learning (SoTL). UvA TLC-onderzoekster Svenne Groeneweg hostte hier samen met drie andere panelleden van verschillende hogeronderwijsinstellingen een sessie over de verschillende SoTL-programma’s.
Onderzoeksfellow Joost van Kordelaar (FMG, voorheen FNWI) onderzocht rubrics als beoordelingsinstrument binnen het thema (Formatieve) beoordeling en feedback. De psychometrische eigenschappen van rubrics en de beoordelaarstevredenheid vormden de kern van zijn project. Hij ontwikkelde een dashboard waarmee beoordelaars psychometrische eigenschappen, zoals validiteit en betrouwbaarheid, van hun rubrics kunnen analyseren. Daarnaast onderzocht hij de beoordelaarstevredenheid over rubrics met een vragenlijstonderzoek.
Op 16 en 17 november kwamen UvA-docenten van verschillende faculteiten bijeen tijdens de 24-uurs onderwijsontwerpretraite. In de terugblik vertellen deze docenten zelf over rappende collega’s, waardevolle workshops en het (her)ontwerpen van je onderwijs.
Rosanne van Wieringen (IIS, voorheen FMG) is 1 van de onderzoeksfellows die haar eigen onderwijspraktijk onderzocht met als doel: meer inzicht krijgen in het leerproces en verbeterd onderwijs. Rosanne deed onderzoek naar Impact Learning en wat transformatief leren volgens Placemaking studenten inhoudt.
Hoe betrek je je studenten op een actieve manier bij jouw onderwijs? Het netwerk van Teaching & Learning Centres (TLC) ontwikkelde een nieuw ondersteunend middel dat hierbij kan helpen: de UvA Kaartenset.
Onderwijsdirecteur Ingmar Visser vertelt over de ervaringen van de bacheloropleiding Psychologie met het programma.
Lies Jacobs (FNWI) richtte zich met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs op het aanleren van drie vaardigheden bij studenten die nodig zijn voor (big)data verzameling. Zij kreeg in het academisch jaar 2021-2022 de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs (voorheen UvA Onderwijsinnovatie Beurs) toegekend om de cursus ‘Wereldvoedsel en Ecosystemen’ door te ontwikkelen. Hiermee richtte zij zich op het aanleren van drie vaardigheden bij studenten die nodig zijn voor (big)data verzameling: zelfvertrouwen opbouwen, essentiële codeervaardigheden en digitale onafhankelijkheid.
Een zoektocht van Dr. Lela Mosemghvdlishvili met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs. Hoe kunnen we studenten met verschillende achtergronden en studierichtingen trainen om hun disciplinaire kennis op een toegankelijke manier te delen? Dr. Lela Mosemghvdlishvili (zij/hen) gebruikten de beurs om de best practices van kennisdeling onder studenten met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden te ontdekken.
Dr. Mendel Giezen ontwikkelde het Future Societies Lab met de TLC-IIS Duurzaamheidsbeurs. Een cursus waarin studenten werken aan onderzoeksvragen over duurzaamheid van opdrachtgevers uit de maatschappij. Een win-win voor verschillende partijen ten goede van maatschappelijke duurzaamheidstransformaties.
HOT is op zoek naar vernieuwing en creatie in onderwijs en onderzoek en wil daar meer beweging in mogelijk maken. Het initiatief wil de grenzen in het hoger onderwijs opzoeken en ‘goedaardige disrupties’ mogelijk maken.