TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
In onderwijswetenschappelijk onderzoek is veelvuldig bewezen dat leren in kleine groepjes een positieve invloed heeft op zowel cognitieve als sociale leeruitkomsten. De reden hiervoor is dat studenten actief bezig zijn met de leerstof, en iedere student met diens eigen, unieke kennis en vaardigheden kan bijdragen aan het leerproces van de groep. Er zijn veel verschillende manieren waarop je studenten kunt laten samenwerken. In dit onderwijsthema’s vind je artikelen, werkvormen en inspiratie over samenwerkend leren.
Het ontwerp van groepsopdrachten, de instructie en de begeleiding.
Er zijn veel verschillende manieren waarop je studenten kunt laten samenwerken. Hieronder vind je een aantal van deze werkvormen ter inspiratie.
De inrichting van onderwijsruimtes heeft invloed op de leeruitkomsten van studenten: een passende inrichting versterkt het effect van actieve werkvormen.
Er zijn veel verschillende manieren waarop je studenten kunt laten samenwerken. In dit artikel lichten we een greep uit deze werkvormen toe ter inspiratie.
Lees in dit artikel meer over groepsopdrachten en hoe je deze effectief kunt inzetten binnen jouw onderwijs.
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
“Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”

