Wat is er mogelijk in een flexibele onderwijsruimte?

De inrichting van onderwijsruimtes heeft invloed op de leeruitkomsten van studenten: een passende inrichting versterkt het effect van actieve werkvormen (Brooks 2011). Wil je hier in jouw onderwijs mee experimenteren? In collegejaar 2024-2025 voert de Faculteit der Geesteswetenschappen een pilot uit, waarvoor verschillende activerende onderwijsruimtes zijn ingericht. Eén daarvan is een flexibele zaal in het PC Hoofthuis, voorzien van projectstoelen en groepswhiteboards. Deze ruimte biedt je tal van mogelijkheden om je studenten actief aan de slag te laten gaan met de leerstof. Ben je benieuwd hoe je dit doet? In dit artikel vind je voorbeelden van activerende werkvormen waarbij flexibel meubilair geen overbodige luxe is.    

1. Vissenkomdiscussie 

Voor een vissenkomdiscussie worden twee cirkels gevormd: een binnen- en een buitencirkel. In de binnencirkel bediscussiëren 4-5 studenten een gegeven onderwerp of vraag. De studenten in de buitencirkel observeren de discussie en maken aantekeningen. Eén discussie duurt ongeveer een kwartier. Zorg dat alle studenten aan het einde van het college in de binnencirkel hebben gezeten. Deze werkvorm draagt bij aan de ontwikkeling van communicatievaardigheden.  

2. Sneeuwbalgroepen

Bij deze werkvorm wordt een complex thema of vraagstuk uitgewerkt in verschillende rondes, waarbij progressieve verdubbeling plaatsvindt: de studenten beginnen individueel, dan in tweetallen, dan in viertallen, etc. Geef de studenten een concrete opdracht bij elke stap, bijvoorbeeld het individueel bedenken van vragen, het in tweetallen beantwoorden van elkaars vragen, en het in viertallen formuleren van discussiepunten op basis van de in tweetallen gevonden antwoorden. De werkvorm eindigt met een klassikale bespreking, waarin vertegenwoordigers uit elke groep de gevoerde gesprekken kort toelichten.

3. Carrousel-brainstorm

Als je je afvraagt waar de groepswhiteboards voor dienen, dan is deze werkvorm (een deel van) het antwoord. Zorg ervoor dat je voor de start van de werkgroep bovenaan elk whiteboard een vraag of onderwerp opschrijft. Wijs aan elk groepje een start-whiteboard toe, en geef ze een unieke kleur marker om een mindmap mee te maken. Na een aantal minuten wisselen de groepjes door, waarna ze met hun eigen kleur marker aanvullingen kunnen doen op de mindmaps van andere groepjes. Doordat elk groepje een eigen kleur marker heeft, kun je gemakkelijk inzicht verkrijgen in de bijdragen van elk groepje. Nadat de groepjes alle mindmaps zijn langsgegaan, is het tijd om de mindmaps gezamenlijk te bespreken en eventuele vragen te beantwoorden. Je kunt natuurlijk ook een carrousel-brainstorm doen met grote vellen papier. 

4. Molendiscussie 

Tijdens een molendiscussie leren studenten het aannemen van verschillende perspectieven rondom een centraal vraagstuk. Maak groepjes van 3-4 studenten, en wijs ieder groepje een standpunt toe. Eén van de groepjes krijgt geen standpunt, maar de rol van provocateur: zij stellen vragen om de discussie op gang te krijgen en te houden. De leden van de verschillende groepjes gaan in een rij achter elkaar zitten. De rijen worden gearrangeerd in een cirkel (de rijen zien er van boven bezien uit als de wieken van een molen, zie afbeelding). De personen die vooraan zitten, gaan met elkaar in discussie onder leiding van de provocateur. Om de paar minuten schuift iedereen een plek naar voren, en nemen de sprekers plaats achteraan plaats. Op die manier nemen alle studenten deel aan de discussie.  

Naast PCH 0.12 zijn er in BG1, BG2 en het Bushuis andere activerende onderwijsruimtes ingericht. Ben je benieuwd naar de ruimtes, of wil je meer weten over activerend onderwijs en zaalinrichting? Neem contact op of plan direct een afspraak in 

Ken je de kaartenset Active Learning in the Classroom al? Daarin vind je een groot aantal activiteiten waarmee je je studenten kunt activeren. Download de kaartenset of vraag een fysiek exemplaar aan. 

Geschikte activiteiten uit de kaartenset voor in deze ruimte
  • 2a reversed mindmap
  • 2e snowballs
  • 3a issue tree
  • 3c text puzzle
  • 3d practice exam questions. Per groep thematisch tentamenvragen maken met een antwoordmodel o.b.v. de vakleerdoelen. Daarna vragen oefenen met activiteit 5e – who is the mole?
  • 5b jigsaw i.c.m. 6A micro teaching
  • 5a vacancy board
  • 5c analytic teams
  • 5d placemat methode
Bronnen
    Brooks, D. C. (2011). Space matters: The impact of formal learning environments on student learning. British journal of educational technology, 42(5), 719-726.