TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Wat als studenten opdrachten of hele vakken kunnen halen door het gebruik van Generatieve AI (GenAI)? De UvA kan niet garanderen dat deze studenten de leerresultaten en uiteindelijk de eindkwalificaties voor hun diploma dan echt beheersen. De meeste studenten willen niet op die manier hun diploma halen. Ondertussen weten we ook dat de meeste studenten al wel gebruik maken van GenAI – voor zowel formatieve als summatieve beoordelingen. Er is geen manier om dit te voorkomen met niet-gesuperviseerde beoordelingen. Daarnaast zijn detectietools nog niet te vertrouwen. Dit heeft grote impact op de manier waarop we ons onderwijs en onze beoordeling inrichten.
Het is van belang een vertrouwenssituatie te creëren waarin verantwoord gebruik van GenAI gestimuleerd wordt en studenten niet het gevoel hebben gecontroleerd te worden. We willen studenten helpen om zich op de juiste manier met het leerproces bezig te houden.
Hoe dan ook zal GenAI een onderdeel van onze onderwijspraktijk worden. Op de lange termijn betekent dit dat wij ons huidige onderwijs en onze beoordeling grondig moeten evalueren en herzien. Zo zullen we de leerresultaten moeten aanpassen, de manier waarop die beoordeeld worden, en vakken zullen GenAI steeds meer integreren. Daarnaast zullen studenten actief moeten leren hoe ze GenAI op een verantwoorde manier gebruiken. We kunnen het gebruik van GenAI echter pas goedkeuren als het voldoet aan de privacyregels (GDPR) en veilig toegankelijk is voor zowel medewerkers als studenten.
Ook op korte termijn heeft GenAI impact op toetsing. Via onderstaande pagina’s vind je meer informatie.

