TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Binnen de UvA bevorderen we kennisdeling, expertisevorming en community building met Special Interest Groups (SIG’s). TLC-Central bouwt hiermee aan een expertisenetwerk gericht op gedeelde thema’s en interesses binnen het onderwijs, in samenwerking met het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS).
Een SIG is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise over een bepaald thema. Binnen een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. In SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.
Alle geïnteresseerde docenten aan de Universiteit van Amsterdam kunnen deelnemen aan een SIG. Deelname is volledig vrijblijvend. Je kunt je als docent aansluiten als expert. Maar ook als je je deskundigheid op een bepaald thema wilt vergroten, ben je van harte welkom.
|
De SIG Impact Learning is een netwerk met als doel om Impact Learning meer common practice te maken aan de UvA. Via dit netwerk wisselen we ook kennis uit tussen geïnteresseerden en ervaringsdeskundigen. Dit doen we door een community en actief netwerk te vormen. En door bijeenkomsten te organiseren. Bijvoorbeeld over impact learning en toetsing, opdrachtgeverschap of impact learning en beleid. Tijdens de bijeenkomsten nemen deskundigen deel aan het gesprek. En gaan we samen in op concrete vragen en ervaringen uit de praktijk. Op 4 november 2022 vond bijvoorbeeld een van de Impact Learning Days plaats. Deze SIG heeft ook een Impact Learning Onderwijsbeurs uitgegeven voor UvA-docenten en medewerkers die willen vernieuwen door impact learning (beter) te integreren in het onderwijs.
Wil je je aansluiten bij deze SIG? Dit kan via Microsoft Teams. Voor vragen over deze SIG kun je contact opnemen met Katusha Sol.
Deze Special Interest Group is ontstaan uit de UvA Duurzaamheidsbeurs. Belangrijkste doel van de SIG Sustainability is kennisdeling over duurzaamheid in het onderwijs. Denk hierbij aan ervaringen met het ontwerpen van onderwijs waarin kernelementen van duurzaamheidsonderwijs zijn opgenomen. Maar ook bepaalde literatuur, benaderingen, (assessment) methodes, handleidingen, opdrachten, toepassing van het thema groene duurzaamheid in blended learning omgeving, enzovoorts.
Daarnaast heeft deze SIG het doel een community te vormen en het netwerk van UvA-docenten te versterken. Met name van docenten die gemotiveerd zijn om duurzaamheid in onderwijs te ontwerpen en te bevorderen. Deze SIG heeft ook een Duurzaamheidsbeurs uitgegeven voor UvA-docenten en medewerkers die willen vernieuwen met focus op duurzaamheid.
Wil je je aansluiten bij deze SIG? Of heb je vragen hierover? Neem dan contact op met Coyan Tromp.
Nieuwe technologieën zoals ChatGPT hebben de gesprekken over onderwijsvernieuwing nieuw leven ingeblazen. Er is een balans nodig tussen voorzichtigheid en enthousiaste acceptatie. Aan de Universiteit van Amsterdam zetten veel docenten zich in om deze gepolariseerde discussies te overstijgen en te experimenteren met het ethische en verantwoorde gebruik van GenAI-technologie.
De Special Interest Group (SIG) is in de eerste plaats een netwerk dat toegewijde docenten van verschillende faculteiten samenbrengt. Zij zijn erop gericht een evenwichtig kader te ontwikkelen, gebaseerd op onderwijstheorie en pedagogiek, voor de integratie van GenAI in universiteiten. SIG zet zich in voor een genuanceerd onderzoek naar opkomende GenAI-technologieën in het onderwijs, met de nadruk op hun ethische en zinvolle toepassingen in onderwijs, beoordeling en leren.
Wil je meer informatie en/of wil je je aansluiten bij deze SIG?
Verder zijn er op dit moment meerdere SIG’s actief of in ontwikkeling. Ook deze SIG’s bieden (nu al of in de toekomst) onderwijsbeurzen aan UvA-docenten en -medewerkers aan:
Meer praktische informatie over de inhoud van deze SIG’s volgt later.
Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.
Kennisdeling, expertise vorming en community building worden bevorderd met Special Interest Groups (SIG’s).