TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Binnen de UvA bevorderen we kennisdeling, expertisevorming en community-building met Special Interest Groups (SIG’s). Het netwerk van UvA Teaching & Learning Centres (TLC) bouwt hiermee aan een expertisenetwerk gericht op gedeelde thema’s en interesses binnen het onderwijs.
Een SIG is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise binnen een bepaald thema. In een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de UvA. Met de SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.
Alle geïnteresseerde docenten aan de UvA kunnen deelnemen aan een SIG en deelname is volledig vrijblijvend. Je kunt je als docent aansluiten als expert, maar je bent ook van harte welkom als je je deskundigheid op een bepaald thema wil vergroten. De structuur en aanmeldprocedure variëren per individuele SIG. Voor meer informatie kun je de individuele SIG-pagina’s bezoeken of contact opnemen met de coördinatoren.
Klassen in het hoger onderwijs worden steeds diverser, wat zowel uitdagingen als voordelen met zich meebrengt. De SIG International Classroom stimuleert inclusieve en dynamische leeromgevingen die culturele diversiteit vieren en studenten voorbereiden op een succesvolle toekomst in een verbonden wereld.
Deze SIG houdt zich bezig met de inzet van Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR) en 360-graden video in het onderwijs.
Toetsing is van cruciaal belang voor de universiteit: hoe bepalen we of de student daadwerkelijk heeft voldaan aan de eindtermen van de opleiding? Over dit soort vraagstukken en meer hebben we het graag met elkaar in de SIG Toetsing.
De SIG Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) wil docenten bij elkaar brengen die geïnteresseerd zijn in onderzoek naar hun eigen onderwijs.
De SIG FRIS is een netwerk van onderwijsvernieuwers die met hun onderwijs willen bijdragen aan de ontwikkeling van meer rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenlevingen – Fair, Resilient & Inclusive Societies (oftewel: FRIS). De FRIS startte in 2022 als UvA’s tweede thematische onderwijsinnovatiebeurzenprogramma geïnitieerd door TLC-Centraal en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. In de context van een oververhitte en snelle academische leer- en werkomgeving vormt de SIG FRIS een groeiende collectieve leerruimte waar gelijkgestemden de academische wereld als het ware ‘opfrissen’.
Impact Learning is een vorm van onderwijs waarbij studenten actief worden betrokken bij het aanpakken van echte problemen en het leveren van zinvolle bijdragen aan de samenleving. Impact Learning gaat verder dan het traditionele klaslokaal en moedigt studenten aan om in contact te komen met de samenleving, hun vaardigheden en kennis toe te passen om echte problemen op te lossen en uitdagingen om te zetten in oplossingen.
Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.