TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De Special Interest Group (SIG) FRIS is een netwerk van onderwijsvernieuwers die willen bijdragen aan de ontwikkeling van meer rechtvaardige, veerkrachtige en inclusieve samenlevingen – Fair, Resilient & Inclusive Societies (oftewel: FRIS). In 2022 startte de SIG FRIS als UvA’s tweede thematische onderwijsinnovatiebeurs vanuit TLC-Centraal en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies. In de context van een oververhitte en snelle academische leer- en werkomgeving vormt deze SIG een groeiende collectieve leerruimte die streeft naar het ‘opfrissen’ van de academische wereld.
De SIG FRIS is gericht op initiatieven voor systeemverandering. Zo doen we het volgende:
De FRIS-beurs biedt je de tijd en ruimte om een onderwijsinnovatieproject rond FRIS-thema’s te ontwikkelen en te co-creëren.
FRIS-beursprojecten zijn ontworpen vanuit de vooronderstelling dat transformatief leren en innovatief werk in systemen verbonden moeten zijn met een proces van interne persoonlijke en professionele ontwikkeling.
De FRIS-gemeenschap betrekt haar bredere achterban door samen evenementen en co-learning activiteiten te creëren met en voor FRIS-georiënteerde docenten, onderwijsontwerpers, ondersteunend personeel en onderzoekers. We maken hierbij gebruik van de rijke ervaring in innovatieve benaderingen en technieken van het FRIS-ontwerpteam en FRIS-beurshouders. In onze FRIS-evenementen komt een reeks innovatieve pedagogische en actie-onderzoekstechnieken aan bod, waaronder bijvoorbeeld auto-etnografische methodologieën, reflectief schrijven, bewustzijnsgerichte en mindfulness-oefeningen, theater workshop en regeneratieve ontwerpmethoden.
De SIG FRIS bestaat momenteel uit ongeveer 50 enthousiaste UvA-docenten. Deze docenten zijn in meerdere en mindere mate betrokken en actief binnen de SIG. Hierbij wordt diversiteit gevierd. Zo zijn leden werkzaam bij verschillende UvA-faculteiten (waaronder EB, FdG, FdR, FGw, FMG en FNWI).
De SIG FRIS is zeker iets voor jou als jij jezelf herkent in de volgende punten:
Als jij jezelf hierin herkent, ben je meer dan welkom in de FRIS-gemeenschap!
Dit kan op 3 manieren!
Dr. Mieke Lopes Cardozo is universitair hoofddocent Regenerative Education and Development aan de UvA. Mieke’s academische- en transdisciplinaire onderwijs, supervisie, onderzoek en schrijven richten zich op de rol van onderwijssystemen in processen van regeneratie, vredestichting, sociale rechtvaardigheid en inclusieve ontwikkeling. Als voorzitter van de SIG FRIS voert en begeleidt Mieke actieonderzoek en onderwijsvernieuwingsprojecten in samenwerking met andere onderwijsvernieuwers.
Nithya Subramanian overziet de financiën en personeelsadministratie bij TLC-Centraal. Hiernaast voelde Nithya een sterk verlangen om betrokken te raken bij de SIG FRIS sinds ze er voor het eerst over hoorde. Ze vindt het geweldig om in de plaats te treden van voormalige FRIS-organisatoren en mede-facilitators Sidsel Petersen (2023-2024) en Rosanne van Wieringen (2022-2023). Met name de onderwerpen diversiteit en inclusie raken haar diep, vooral gezien haar internationale achtergrond als iemand die oorspronkelijk uit India komt.