TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Met Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) onderzoeken docenten in het hoger onderwijs hun eigen onderwijspraktijk op een systematische manier. Het doel van de Special Interest Group (SIG) SoTL is om docenten bij elkaar te brengen die geïnteresseerd zijn in onderzoek naar hun onderwijs. Hier ondersteunen we elkaar bij het opzetten en uitvoeren van onderwijsonderzoek – door ervaringen uit te wisselen, elkaar te inspireren en onderlinge samenwerkingen te stimuleren.
SoTL betekent dat docenten systematisch onderzoek doen naar hun eigen onderwijspraktijk. Het doel is: het doceren en leren verbeteren én het delen van inzichten met de academische gemeenschap. Kenmerkend voor SoTL is dat het onderzoek wordt uitgevoerd door docenten zelf en niet door onderwijswetenschappers van buitenaf. Bovendien gaat het bij SoTL om een onderzoeksmatige benadering van onderwijsverbetering, wat verder gaat dan kritische reflectie. Docenten doorlopen de gehele onderzoekscyclus, inclusief dataverzameling, data-analyse en disseminatie. Tot slot is het de bedoeling dat resultaten gedeeld worden. Op deze manier wordt niet alleen het eigen onderwijs verbeterd, maar wordt ook een bijdrage geleverd aan de bestaande kennis over onderwijs. Zo kunnen inzichten uit SoTL-onderzoek dienen als basis voor nieuw onderzoek en als inspiratie voor andere docenten.
De SIG SoTL staat momenteel in de startblokken en zal in de nabije toekomst paneldiscussies, workshops en informele kennisdelingssessies organiseren. Ook biedt het een platform om gelijkgestemden te leren kennen. Bijeenkomsten die in het kader van deze SIG georganiseerd worden, zijn toegankelijk voor iedereen met een passie voor onderwijs, en voor onderwijsonderzoek in het bijzonder. Ervaring met onderwijsonderzoek is geen vereiste.
Voor meer informatie en om je aan te melden kun je terecht bij coördinator Svenne Groeneweg (s.l.groeneweg@uva.nl).
Svenne Groeneweg is onderzoeker bij TLC-Centraal en begeleidt docenten in hun SoTL-praktijk.
Een Special Interest Group (SIG) is een groep voor docenten met gedeelde interesse en expertise binnen een bepaald thema. In een SIG komen geïnteresseerden samen om kennis en ervaring uit te wisselen, te ontwikkelen en toe te passen. Daarmee richt een SIG zich op expertise- en netwerkvorming rondom een specifiek thema. Thema’s die docenten aan het hart gaan en relevant zijn voor het academisch onderwijs aan de UvA. Met de SIG’s overstijgen we facultaire grenzen en ontmoeten docenten vanuit alle faculteiten elkaar.