TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Lees meer over hoe Generatieve AI (GenAI) werkt, en de uitdagingen én kansen van GenAI-gebruik in het onderwijs. Ook vind je hier praktische informatie over hoe je als docent (verantwoord) gebruik kunt maken van GenAI. Ontwikkelingen in GenAI hebben een grote impact op het onderwijs en veranderen de manier waarop we leren en lesgeven. Ook de ontwikkeling van de UvA AI Chat, UvA’s eigen onafhankelijke chat-gebaseerde AI-applicatie, is hierop van invloed.
Het TLC-netwerk verzamelt tips voor en door docenten, maar stelt geen UvA-beleid of regels.
Om je als docent te helpen biedt het TLC-FGw trainingen en advies aan voor jou en/of je team. Deze training en ondersteuning zijn ontworpen om de GenAI-geletterdheid te bevorderen. Enthousiast over het integreren van GenAI in je eigen onderwijs? We denken graag met je mee; of het nu gaat om cursusontwerp, opdrachten of toetsing. Neem contact met ons op om door te spreken waar we jou het beste bij kunnen helpen.
Hieronder vind je artikelen uit het TLC-netwerk over Onderwijs & GenAI. Bekijk ook de andere onderwijsthema’s.
De opkomst van Generatieve Kunstmatige Intelligentie (GenAI) verandert het onderwijs. Het biedt kansen, maar ook uitdagingen en stof tot nadenken. Binnen verschillende faculteiten worden AI-tools al op een ethisch verantwoorde manier gebruikt. Reden genoeg voor de Special Interest Group (SIG) for Educational Use of AI om op 19 maart 2024 een evenement te organiseren.
De ontwikkeling van generatieve AI-tools heeft gevolgen voor het onderwijs en specifiek voor het schrijfonderwijs. Lees in dit artikel hoe je als docent kunt omgaan met de uitdagingen en kansen die AI met zich meebrengt.
De kans is groot dat studenten GenAI gebruiken voor thuisopdrachten. Hoe voorkom je als docent ongeoorloofd AI-gebruik bij schriftelijke opdrachten zonder toezicht? Overweeg of zulke opdrachten nog passen bij je leerdoelen nu GenAI veel wordt gebruikt. We bieden vier stappen en praktische tips om je opdrachten te evalueren en minder kwetsbaar te maken.
Artificial Intelligence (AI) verandert het onderwijslandschap snel en ingrijpend. Daarom hebben de UvA en VU de handen ineen geslagen voor het ontwikkelen van de AI Maturity in Education Scan (AIMES). Deze scan draagt bij aan het verhogen van AI Literacy van docenten, opleidingsdirecteuren en faculteitsbestuurders.
Deze SIG is gericht op genuanceerd onderzoek naar opkomende ‘Generative AI’-technologieën (GenAI) in het educatieve landschap.
Op 8 juni 2023 vond er een evenement plaats om de rol van AI binnen het onderwijs aan de UvA te bespreken. De rector magnificus gaf een lezing en verder werd er een open discussie gevoerd. Lees hier meer over het verloop van het evenement en de belangrijkste uitkomsten ven het evenement.
Lees uitkomsten uit de workshop over ChatGPT voor docenten (16 januari 2023, door Programming Teaching Lab en TLC-Science).
Bekijk de e-learning over GenAI voor docenten en onderwijsassistenten. Verder vind je hier ook de e-learning voor studenten en een aantal voorbeelden van wat GenAI kan doen voor docenten en studenten.

