UvA Teaching & Learning Centres
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De opkomst van Artificial Intelligence (AI) heeft gevolgen voor ons onderwijs. Dit geldt de laatste tijd vooral voor ChatGPT.
ChatGPT is een voorbeeld van AI dat in staat is om een menselijke conversatie na te bootsen. Het gebruikt machine-learning-technieken om patronen te herkennen in grote hoeveelheden data en genereert daarmee antwoorden op vragen.
Hoewel deze ‘chatbot’ geen semantisch begrip of epistemische kennis heeft, kun je deze AI intelligence on demand noemen. Omdat het plausibele teksten voortbrengt die correct kunnen zijn, maakt het summatieve toetsing in omgevingen zonder toezicht onbetrouwbaar. Dit geldt voor veel toetsvormen, zoals schrijven, programmeren en berekeningen maken. We kunnen toetsing beter bestand maken tegen ongewenst gebruik van AI. Zie hieronder voor tips.
AI biedt ook nieuwe mogelijkheden. Het kan ook ons onderwijs verbeteren, waardoor studenten effectiever kunnen leren. En docenten kan werk uit handen worden genomen, zie daarvoor onze tips in onderstaand artikel.
Het TLC-netwerk verzamelt tips voor en door docenten, maar stelt geen regels.
ChatGPT: Openai.com
AI schrijftool, Jasper: Jasper.ai
Parafrase tool, Quillbot: Quillbot.com
Parafrase tool, Wordtune: Wordtune.com
Samenvatten van langere teksten, Resoomer: Resoomer.com
Conversational search engine, Perplexity: Perplexity.ai
Conversational search engine, YOU: You.com
Zie hieronder artikelen uit het TLC-netwerk over Onderwijs en AI.
Op 8 juni 2023 vond er een evenement plaats om de rol van AI binnen het onderwijs aan de UvA te bespreken. De rector magnificus gaf een lezing en verder werd er een open discussie gevoerd. Lees hier meer over het verloop van het evenement en de belangrijkste uitkomsten ven het evenement.
In dit artikel vind je een stappenplan om vakken waarin schrijfopdrachten een belangrijk deel van het eindcijfer bepalen, beter bestand te maken tegen ongeoorloofd gebruik van AI.
Inventariseer als docent, vakcoördinator of examinator of jouw toetsing bestand is tegen ongeoorloofd gebruik van AI.
De FGw taalbeleidsadviseurs bieden ondersteuning omtrent academische schrijfvaardigheid binnen jouw onderwijs.
Lees uitkomsten uit de workshop over ChatGPT voor docenten (16 januari 2023, door Programming Teaching Lab en TLC-Science).
Vind hier tips voor docenten over de mogelijkheden van AI in het onderwijs.
Lees hier verschillende tips om ongewenst gebruik van AI bij toetsing tegen te gaan.
ChatGPT is een chatbot die met behulp van een interactive language model tekst kan produceren over een gegeven onderwerp.