TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het Teaching & Learning Center ondersteunt alle medewerkers op het gebied van didactiek, innovatie en professionele ontwikkeling – dus uiteraard ook alle nieuwe docenten. Op deze pagina vind je informatie en artikelen die voor nstartende docenten interessant zijn. Hieronder hebben wij verschillende veelgestelde inhoudelijke vragen proberen te beantwoorden. Kun je het antwoord op je vraag hieronder niet vinden? Kijk dan in de A-Z lijst of op de medewerkerspagina, mail ons via tlc-fdr@uva.nl of plan direct een afspraak in, we denken graag met je mee!
Voor technische vragen omtrent de digitale leeromgeving (canvas) en andere ICT-tools kan je contact opnemen met het ICT in het onderwijs team: icto-fdr@uva.nl.
Met de canvas E-learning kun je op je eigen tempo een online training volgen waarin je onder andere leert hoe je
Gebruik de toolkiezer op de TLC-website om te vinden welke tool bij jouw onderwijssituatie past. Deze vind je in het menu links of ga direct naar de Toolkiezer.
De vakcoördinator is verantwoordelijk voor de toetsing binnen het vak, als je dit zelf bent kun je overleggen met je opleidingsdirecteur (opd).
Wil je de toetsing van jouw vak aanpassen, een goede toets ontwerpen, of heb je vragen over cijfers berekenen of nakijken? Op de TLC webpagina over de toetscyclus vind je informatie over alle stappen die je moet doorlopen om betrouwbaar en effectief te toetsen. De toetscyclus is op deze website te vinden onder ‘Onderwijsthema’s’.
Voor vragen en advies over toetsing kun je terecht bij de toetsdeskundige van de FdR
In de A-Z lijst op de medewerkerswebsite vind je relevante informatiue over Plagiaat opsporen, toetsen en toetsontwerp
In het kader van docentprofessionalisering organiseert het UvA Teaching & Learning Centre cursussen voor UvA docenten. Het cursusaanbod wordt zoveel mogelijk tweetalig (Nederlandstalig en Engelstalig) aangeboden.
Voor docenten met enige ervaring biedt het BKO-programma je de mogelijkheid om je verder te professionaliseren: Basiskwalificatie onderwijs (BKO) – UvA Teaching and Learning Centres
Vanuit TLC centraal is er een algemeen aanbod aan workshops die je kan volgen: Professionalisering – UvA Teaching and Learning Centres
Voordat je begint met onderwijzen of tijdens het doceren van een vak kan het voorkomen dat je graag nog meer wilt leren. Zo kunnen er vragen in je opkomen zoals: hoe kan ik studenten het beste activeren? Wat zijn effectieve instructiemethoden? Hoe kan ik groepsopdrachten het beste vormgeven? Hoe geef ik feedback?
In de TLC ruimte (REC-A 7.01) hebben we een aantal boeken die we van harte aanbevelen en die je kunnen helpen bij alle alle vragen die je als beginnende docent kan hebben.
Hoewel het takenpakket van de leraar heel divers is, blijft het geven van een goede les de kern van het vak. In dit boek worden de meest recente wetenschappelijke inzichten op het vlak van leren en instructie vorbonden met de praktijk van het lesgeven. |
Als docent heb je dagelijks te maken met uitdagende situaties. Studenten die onvoorbereid naar je werkcollege komen. Studenten die hun camera uitzetten bij een online les. Studenten die meer op hun telefoon zitten dan dat ze actief meedoen. Soms lijken studenten weinig gemotiveerd. Maar is dit werkelijk zo? En wat kun jij doen om studenten in beweging te krijgen? In dit boek lees je hoe je jouw les- en begeleidingssituaties, fysiek en online, zo kunt aanpakken dat studenten zin in leren krijgen. Je kunt namelijk veel doen om het leren van studenten te stimuleren. Als docent kun je studenten niet dwingen tot leren, maar je kunt ze wel heel goed tot leren verleiden. Hoe je dat doet, lees je in dit boek. Het boek is het praktijkboek voor iedere docent die verder wil komen in zijn vak. |
Het onderwijs in Nederland kan en moet beter, zo staat onder meer in het rapport ‘Staat van het Onderwijs’ uit 2021. Om in de klas goede dingen te doen, kun je als docent hulp gebruiken om goede keuzes te maken. Daarvoor is het van belang dat je op de hoogte bent van recent wetenschappelijk onderzoek. In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering. Hierbij komen onder andere klassenmanagement, motivatie, toetsing, taalonderwijs en expliciete instructie aan bod. Je krijgt inzicht in waarom bepaalde interventies wel of niet werken. Ashman beschrijft deze ontwikkelingen kritisch en geeft aan wat dit voor de dagelijkse praktijk in de klas kan betekenen. |
Teach Like a Champion 3.0 is the long-awaited update to Doug Lemov’s highly regarded guide to the craft of teaching. This book teaches you how to create a positive and productive classroom that encourages student engagement, trust, respect, accountability, and excellence. In this edition, you’ll find new and updated teaching techniques, the latest evidence from cognitive science and culturally responsive teaching practices, and an expanded companion video collection. Learn how to build students’ background knowledge, move learning into long-term memory, and connect your teaching with the curriculum content for tangible improvement in learning outcomes. |
Hoe zorg je dat de leerling meer leert en jij minder verbetert? Waarom is werken met voorbeelden zo belangrijk bij feedback? In welke werkvormen schuilen verborgen leerkansen? Veel leraren zullen het herkennen: je spendeert dagen en avonden aan verbeterwerk en het geven van feedback. Toch merk je bij een nieuwe opdracht dat de feedback weinig of geen effect had op je leerlingen. Waar loopt het verkeerd? Feedback in de klas brengt je naar de essentie en maakt van feedback een
wezenlijk onderdeel van je lesaanpak. Vertrekkend vanuit een helder kader en aan de hand van een eenvoudig vijfstappenplan, schenkt het boek je tal van mogelijkheden om het leren van je leerlingen te activeren. De vele praktijkvoorbeelden stellen je in staat om meteen in je klas aan de slag te gaan. |
Het begeleiden van individuele studenten tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten of onderzoek is een van de kerntaken van docenten in het hoger onderwijs. Het is een boeiende taak die tegelijkertijd veel tijd en energie kan kosten. Want wat doe je als je student onvoldoende voortgang boekt of niet gemotiveerd lijkt? En hoe vind je de balans tussen sturen en het geven van eigen regie? Met Studentgericht begeleiden leer je op een effectieve manier de student centraal te zetten. Aan de hand van dit praktijkgerichte boek leer je als begeleider de student te activeren en verantwoordelijkheid te laten nemen voor zijn eigen leerproces. In elk hoofdstuk komt een belangrijke begeleidingsvaardigheid aan bod, zoals gesprekken voeren, feedback geven, motiveren, problemen bespreekbaar maken, beoordelen en evalueren. Studentgericht begeleiden is geschreven voor zowel beginnende als ervaren docenten in het hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen die studenten begeleiden tijdens stages, scripties, studieloopbaantrajecten en onderzoek. |
In Motiveren van studenten in het hoger onderwijs wordt ingegaan op het grote belang van motivatie in het onderwijs. De focus ligt daarbij op het hoger onderwijs. Met veel voorbeelden wordt op een toegankelijke manier duidelijk gemaakt hoe groot het vaak onderschatte belang van motivationele processen is, en hoezeer de motivatie van leerlingen en studenten bepalend is bij allerlei onderwijsvernieuwingen die op dit moment met wisselend succes worden doorgevoerd.
|
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.
In vier thema’s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren. Aan de hand van voorbeelden, schema’s, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk hoofdstuk bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan digitale didactiek. |
Hoe maak ik een toetsopdracht? Handleiding voor toetsopdrachten en beoordelingformulieren in het hoger onderwijs.
Dit boek geeft praktische antwoorden op vragen als: hoe pak ik het ontwerp van een ingewikkelde toetsopdracht aan? Wat moet er allemaal in de opdrachtomschrijving staan? Hoe maak ik een goed beoordelingsformulier? En hoe ontwerp ik een goede opdracht voor groepswerk? |
Visible Learning for Teachers brings ground breaking concepts to a completely new audience. Written for students, pre-service and in-service teachers, it explains how to apply the principles of Visible Learning to any classroom anywhere in the world.
|
In deze bundel wordt door middel van artikelen en interviews stilgestaan bij inspirerende, vooruitstrevende, en professionele toets- en feedbackpraktijken in het hoger onderwijs. |