• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Boekenplank
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Webinars
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Boekenplank
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
    • Webinars
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Boekenplank

    (C) Universiteit van Amsterdam

    Op deze boekenplank tref je een selectie van onderwijskundige boekenaanbevelingen, zorgvuldig samengesteld door het TLC FGw.
    Zoek je verdieping in toetsmogelijkheden, methoden voor effectieve peerfeedback, of wil je je kennis uitbreiden over activerende werkvormen? Hier vind je een scala aan boeken die uitgebreid ingaan op deze en andere relevante onderwerpen. Of je nu jouw kennis wilt verbreden of specifieke onderwijstechnieken wilt verkennen, onze collectie biedt waardevolle inzichten en praktische tips. Heb je vragen, suggesties of wil je een onderwijsboek delen dat collega’s niet mogen missen? Stuur dan je tip naar ons door.

    Ga direct naar:
    Feedback
    Academisch schrijven
    Didactiek
    Blended Learning
    Diversiteit
    Toetsing
    Onderwijsontwikkeling
    Onderwijskwaliteit

     


    Feedback

     

    Designing Effective Feedback Processes in Higher Education
    Testimonial: “Heel verfrissend om vanuit een ander paradigma over het ontwerpen van effectieve feedbackprocessen na te denken .”
    Formatief Handelen: Van instrument naar ontwerp

     

    Mail  TLC-FGw
    N. Winstone & D. Carless
    R. Kneyber, D. Sluijsmans, V. Devid, B. Wilde Lopez

    Academisch schrijven

    ​

    Geef ze het nakijken

     

    Kritisch denken & schrijven
    Handboek vreemde talen didactiek

     

    Opdat wij schrijven
    Testimonial: “Wat mij intrigeerde was de rol van het expliciete schrijfonderwijs op de universiteit; en hoe het per opleiding verschilt of academisch schrijven in aparte vakken wordt onderwezen en/of juist ‘verstopt’ zit in het hele curriculum.”
    J. Jong & J. van Kruiningen
    F. Jungslager & W. Maljaars
    S. Dönszelmann, C. van Beuningen, A. Kaal & R. De Graaff
    R. Bouwer, M. Hamel, S. van Norden, J. Steenbakkers & E. Stronks

    Didactiek

    ​

    Teaching for Quality Learning at University
    Testimonial: “Bespreekt het veranderende hoger onderwijslandschap en daarmee de aanleiding voor constructive alignment en activerend onderwijs.”
    Het gaat steeds beter! Activerende werkvormen voor de opleidingspraktijk
    Testimonial: “Super fijn dat er zoveel werkvormen beschreven worden om direct toe te passen in je eigen vak.”

     

    McKeachie’s Teaching Tips
    Testimonial: “Over de Amerikaanse universitaire onderwijspraktijk, met talloze nuttige en inspirerende ideeën die ook hier relevant zijn. Toegankelijk geschreven en gestoeld op onderzoek.”

     

    Wijze Lessen: 12 bouwstenen
    voor effectieve didactiek
    Testimonial: “Fijn om de basisprincipes van goed onderwijs dat echt leidt tot leren bij elkaar te hebben.”

     

     

    Learning How To Teach In Higher Education
    Testimonial: “Basisboek didaktiek voor Nederlands hoger onderwijs met praktische checklists en heldere uitleg. Ook beschikbaar in het Engels (Learning how to teach in higher education).”

     

    J. Biggs
    L. Bijkerk & W. van der Heide 
    M. Svinicki & W. McKeachie
    T. Surma, P. Kirschner, K. Vanhoyweghen, D. Sluijsmans, G. Camp & D. Muijs
    T. Kallenberg, L. van der Grijspaarde & G. Baars
    What The Best College Teachers Do 
    How Learning Happens 
    Dat doe je toch niet alleen?!
    Testimonial: “Laat overtuigend zien waarom het reguleren van leren ook in het WO nog steeds belangrijk is en hoe je dat kunt aanpakken.”
    K. Bain
    P. A. Kirschner
    P. B. Last & D. Bransen

    Blended Learning

     

    Blended Learning en onderwijsontwerp
    Testimonial: “Laat overtuigend zien waarom het reguleren van leren ook in het WO nog steeds belangrijk is en hoe je dat kunt aanpakken. Het boek geeft een goede structuur om blended learning in je onderwijs te integreren.”
    Blended Learning in de praktijk
    Testimonial: “Het boek geeft je handvatten om je onderwijs meer te blenden en goed onderwijs te ontwerpen.”
    The science behind Blended Learning
    B. Last & S. Jongen
    B. Last
    B. van der Aalst, T. Beks, N. Brouwer, J. Dekens, P. Dekker, J. Jamin & K. Winnips

    Diversiteit

     

     

    Neurodiversity and Education
    Testimonial: “Moedigt aan om naar een inclusive classroom te streven: hoe haal je barrières weg die studenten kunnen tegenkomen zodat het onderwijs zo toegankelijk mogelijk wordt voor iedereen?”
    Culturally Responsive Teaching: Theory, Research, and Practice
    Diversity and Inclusion in Global Higher Education: Lessons from across Asia
    Testimonial: “Bespreekt de aanleiding, noodzaak, en praktische implicaties van inclusief onderwijs.”(Beschikbaar als open access e-book)
    Teaching Critical Thinking: Practical Wisdom
    Testimonial: “Korte essays van hooks over engaged pedagogy, met onderwerpen als emotie, persoonlijke ervaring en humor als basis voor leren kritisch denken.”(Gratis e-book via de UB)
    Teaching to Transgress
    Testimonial: “Eerste deel van hooks’ bevlogen pleidooi voor engaged pedagogy: een tegelijk filosofische en praktische kijk op het doel en de zingeving van activerend en inclusief hoger onderwijs.”(Gratis e-book via de UB)

     

     

     

    P. Ellis, A. Kirby & A. Osborne
    G. Gay
    C.S. Sanger & N.W.  Gleeson
    b. hooks
    b. hooks
    Teaching Community: A Pedagogy of Hope
    (Gratis e-book via de UB)
    b. hooks
             

    Toetsing

     

    Toetsen in het hoger onderwijs
    Testimonial: “Vijfde editie van het standaardwerk over toetsen in het Nederlands hoger onderwijs, met hoofdstukken over alles van gesloten en open vragen tot psychometrische analyse, toetsen met portfolio’s en creatieve opdrachten (en nog veel meer).”
    Hoe maak ik een toetsopdracht?
    Testimonial: “Gedetailleerde hulp bij het maken van duidelijke opdrachtinstructies en rubrics.” (Tweetalige uitgave NL en EN)
    H. van Berkel A. Bax & D. Joosten-ten Brinke
    E. van de Veen

    Onderwijsontwikkeling

     

    Creating Significant Learning Experiences: An Integrated Approach To Designing College Courses
    Testimonial: “Het model van Significant Learning dat Fink bespreekt en uitwerkt doet recht aan academische vorming.”
    Designing Effective Instruction
    Making Room For Impact
    Testimonial: “Uit onderzoek blijkt dat mensen geneigd zijn om problemen op te lossen en te innoveren door nieuwe elementen toe te voegen. Dit boek laat op uiterst gedetailleerde (en arbeidsintensieve) wijze zien hoe je juist elementen uit het curriculum kunt halen en hoe je daarmee ruimte voor effectiever leren maakt en de werkdruk kunt verlagen.”
    L. Dee Fink 
    G.R. Morrison, S.M. Ross, J.E. Kemp & H.K. Kalman
    A. Hamilton, J. Hattie & D. Wiliam


    Onderwijskwaliteit

     

    ​

    Studiesucces door onderwijskwaliteit
    Tijdschrift over onderwijsresearch en -vernieuwing: Onderzoek van Onderwijs

     

    J. Cohen-Schotanus, K. Visser, E. Jansen & A. Bax
    EHON Expertisenetwerk Hoger Onderwijs 

    Boekenplank

    Boekenplank

    In dit artikel vind je boekentips van het TLC FGw over verschillende onderwijskundige thema’s.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum