TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Feedback is een van de belangrijkste factoren waarmee je het leren van studenten kunt stimuleren, mits goed ingezet. De afgelopen decennia is het denken over feedback in de wetenschappelijke literatuur veranderd. Waar feedback eerst als een docent–centrale activiteit werd benaderd, waarbij de docent feedback zond en de student een passieve, ontvangende rol kreeg toebedeeld (en die al dan niet verwerkte), staat nu het leerproces van de student centraal. (Lipnevich & Panadero, 2021). Feedback wordt gezien als een proces waarbij de student informatie over diens prestatie en/of leren verkrijgt en deze inzet om zijn/haar (leer)prestatie te verbeteren.
Wanneer je een student begeleidt bij het schrijven van diens scriptie, is het van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan. We geven je handvaten om het begeleidingstraject vorm te geven. Je kunt hierbij denken aan het vormgeven van het begeleidingstraject en de eerste bijeenkomst, soorten feedbackvragen en afwegingen wat betreft de tijdsinvestering.
Als begeleider van een student die een scriptie schrijft, heb je een bijzondere rol. Met je begeleiding op zowel inhoud als proces ondersteun je de student in het afronden van deze veeleisende opdracht waarin die veel kennis en kunde moet laten zien, aan hoge eisen moet voldoen, en veel zelfstandig moet werken. In de begeleiding is het daarom van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan en ook aan de slag gaat.
Teacher Story: Efficiënter nakijken via verbeterde feedback. Jacqueline Borsje, Hoofddocent Religiewetenschappen zocht bij TLC FGw naar oplossingen voor nakijkwerk.
Het gaat om het leerproces van de student. Die is verantwoordelijk voor diens eigen leren en eigen prestaties en die moet daarvoor zelf aan de slag. Feedback ondersteunt dat leerproces.
Hoe implementeer je een feedbackproces waarbij je studenten helpt om deze kennis, vaardigheden en attitude te ontwikkelen?
Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.
“Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”