• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Workshops
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Projecten
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Transition Makers Toolbox
  • Studio's
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FGw
  • Docentontwikkeling
    • Workshops
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Projecten
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Transition Makers Toolbox
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Feedback

    Feedback

    Feedback is een van de belangrijkste factoren waarmee je het leren van studenten kunt stimuleren, mits goed ingezet. De afgelopen decennia is het denken over feedback in de wetenschappelijke literatuur veranderd. Waar feedback eerst als een docent–centrale activiteit werd benaderd, waarbij de docent feedback zond en de student een passieve, ontvangende rol kreeg toebedeeld (en die al dan niet verwerkte), staat nu het leerproces van de student centraal. (Lipnevich & Panadero, 2021). Feedback wordt gezien als een proces waarbij de student informatie over diens prestatie en/of leren verkrijgt en deze inzet om zijn/haar (leer)prestatie te verbeteren.  

    Feedback om leren te stimuleren
    Hoe ziet het feedbackproces eruit?
    Scriptiebegeleiding: het leerproces van de student staat centraal
    Feedback vormgeven bij scriptiebegeleiding

    Teacher stories

    Minder tijd kwijt zijn aan feedback

    Een van de grootste piekbelastingen in het onderwijs zijn de soms oneindig lijkende stapels nakijkwerk. Universitair Hoofddocent in Religiewetenschappen Jacqueline Borsje onderzocht met TLC FGw hoe ze efficiënter kan nakijken.

    Zo doet Jacqueline Borsje het nu
    Audio/videofeedback: “Persoonlijk en tijdbesparend”

    Via ingesproken feedback is het mogelijk om studenten op een persoonlijke manier van feedback te voorzien. De student hoort je stem en je intonatie; dit biedt een affectief element dat de constructieve aard van de feedback kan bevorderen.

    Lees het verhaal van Maryn Wilkinson
    De kracht van feedback geven

    Studenten werden  gevraagd om met een aantal studenten online werk te delen en elkaar gestructureerd van feedback te voorzien. Door elkaars werk te lezen en te becommentariëren, leren de studenten van elkaar.

    Lees het verhaal van Toni Pape
    Beoordelingssessies hielpen om studenten te betrekken en hun leerproces te verbeteren

    Studenten ervaarden een online live beoordelingssessie als vernieuwend en motiverend.

    Lees het verhaal van Ali Ahmed

    Hulpmiddelen

    (Peer)feedback tools
    E-learning feedback
    E-learning peerfeedback

    Workshops

    FGw
    Gerichte feedback in minder tijd

    Feedback ontvangen en verwerken speelt een grote rol bij het verbeteren van de schrijfvaardigheid van studenten. Maar feedback geven is zeer tijdrovend en niet altijd even effectief. In deze workshop bespreken we gezamenlijk strategieën voor het geven van feedback, met speciale aandacht voor het minimaliseren van je tijdsinvestering en het maximaliseren van het resultaat.

    Lees meer & meld je aan
    FGw
    Feedback: Academic Writing

    Giving feedback is a crucial part of the writing process, but one that is very time-consuming and frequently ignored by students. In this workshop we’ll discuss strategies for providing effective feedback, specifically focusing on how to minimise the time you spend providing feedback, while maximising the result.

    Lees meer & meld je aan
    UvA breed
    Feedback: sleutel tot leren

     ‘Wat is goede feedback?’, ‘Aan welke criteria voldoet goede feedback?’ en ‘Hoe zorg je ervoor dat de student zijn voordeel doet met de feedback?’.  Tijdens deze workshop wordt ingegaan op deze vragen en leer je meer over hoe feedback een positieve impact heeft op het leerproces van studenten

    Lees meer & meld je aan

    Feedbackartikelen

    Filter op thema:
    Feedback Toetsing
    Feedback

    Hoe geef je feedback vorm bij het begeleiden van een scriptie?

    Wanneer je een student begeleidt bij het schrijven van diens scriptie, is het van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan. We geven je handvaten om het begeleidingstraject vorm te geven. Je kunt hierbij denken aan het vormgeven van het begeleidingstraject en de eerste bijeenkomst, soorten feedbackvragen en afwegingen wat betreft de tijdsinvestering.

    Lees meer
    Feedback

    Een scriptie begeleiden: leerproces van de student staat centraal

    Als begeleider van een student die een scriptie schrijft, heb je een bijzondere rol. Met je begeleiding op zowel inhoud als proces ondersteun je de student in het afronden van deze veeleisende opdracht waarin die veel kennis en kunde moet laten zien, aan hoge eisen moet voldoen, en veel zelfstandig moet werken. In de begeleiding is het daarom van belang om de begeleidingsmomenten goed te organiseren en effectieve feedback te geven waar de student echt mee verder kan en ook aan de slag gaat.

    Lees meer
    Feedback

    Minder tijd kwijt aan feedback en nakijken

    Teacher Story: Efficiënter nakijken via verbeterde feedback. Jacqueline Borsje, Hoofddocent Religiewetenschappen zocht bij TLC FGw naar oplossingen voor nakijkwerk.

    Lees meer
    Feedback

    Feedback om leren te stimuleren

    Het gaat om het leerproces van de student. Die is verantwoordelijk voor diens eigen leren en eigen prestaties en die moet daarvoor zelf aan de slag. Feedback ondersteunt dat leerproces. 

    Lees meer
    Feedback

    Hoe ziet het feedbackproces eruit?

    Hoe implementeer je een feedbackproces waarbij je studenten helpt om deze kennis, vaardigheden en attitude te ontwikkelen? 

    Lees meer
    Feedback

    Hoe leer je studenten betekenisvolle peerfeedback geven?

    Hoe geef je constructieve feedback? Het geven van feedback is een vaardigheid die studenten moeten ontwikkelen.

    Lees meer
    Feedback

    Hoe zet je peerfeedback in?

    “Hoe kan ik nou feedback geven, ik ben toch niet de expert?”

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum