TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal ondersteunt UvA-docenten en -medewerkers bij onderwijsvernieuwing via verschillende beurzen. Dit gebeurt in samenwerking met het TLC-netwerk, ICTS en het Instituut voor Interdisciplinaire Studies (IIS). Elke beurs focust op vernieuwing met een eigen thema of onderwerp. Heb je een idee waarmee je je lessen verbetert of een creatieve oplossing voor een betere onderwijsomgeving? En heb je hierbij ondersteuning nodig? Bekijk dan welke beurs het beste past bij jouw vernieuwingsidee.
De TLC Didactische vernieuwingsbeurs ondersteunt je bij het vinden van vernieuwende oplossingen voor jouw didactische uitdagingen. Deze oplossingen kunnen een bijdrage leveren aan gedragsverandering, betrokkenheid en kennisoverdracht in het onderwijs. Het thema van 2025-2026 is Reimagining Assessment. Lees meer over de TLC didactische vernieuwingsbeurs.
Grassroots zijn kleinschalige, laagdrempelige beurzen waarbij docenten en/of studenten met een ICT-toepassing het onderwijs verrijken en verbeteren. Grassroots+ is er voor docenten die hun onderwijs eerder hebben vernieuwd met een veelbelovende ICT-toepassing via een onderwijsbeurs en hun initiatief breder willen ontwikkelen binnen de UvA. Lees meer over de Grassroots-beurzen.
Het netwerk van UvA Teaching and Learning Centres helpt docenten graag op weg in het vinden van passende beurzen en subsidieprogramma’s op het gebied van onderwijsinnovatie. Bekijk welke subsidieprogramma’s er zowel binnen als buiten UvA nog meer zijn. UvA- en externe beurzen
Benieuwd naar de vernieuwende projecten waar collega-docenten mee bezig zijn geweest via een beurs? Lees hun verhalen hieronder in de blokken of via Teacher Stories.
Het netwerk van UvA Teaching and Learning Centres helpt docenten graag op weg in het vinden van passende beurzen en subsidieprogramma’s op het gebied van onderwijsinnovatie.
Een Grassroots-beurs ondersteunt docenten (en/of studenten) financieel en op andere manieren bij ontwikkeling van een onderwijsvernieuwing met een ICT-toepassing. De uitvoering van je Grassroots-project richt zich op verbetering van het onderwijs.
Heb jij eerder als docent jouw onderwijs vernieuwd met een veelbelovende ICT-toepassing via een onderwijsbeurs? Wil je deze vernieuwing groter aanpakken binnen de UvA? Dan is de Grassroots+ beurs iets voor jou!
In de videoserie Bits of Innovation: het verhaal achter de Grassroots-beurs volgen wij 3 UvA-docenten die hun onderwijs willen verbeteren met een UvA TLC Grassroots-beurs.
Op donderdag 28 juni was het tijd voor alweer het vijfde FRIS-café. Deze zes-wekelijkse bijeenkomsten bieden de ontvangers van de Fair, Resilient & Inclusive Societies (FRIS)-themabeurs de gelegenheid om samen te komen, ideeën te delen en inspiratie op te doen.
Een zoektocht van Dr. Lela Mosemghvdlishvili met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs. Hoe kunnen we studenten met verschillende achtergronden en studierichtingen trainen om hun disciplinaire kennis op een toegankelijke manier te delen? Dr. Lela Mosemghvdlishvili (zij/hen) gebruikten de beurs om de best practices van kennisdeling onder studenten met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden te ontdekken.
Dr. Mendel Giezen ontwikkelde het Future Societies Lab met de TLC-IIS Duurzaamheidsbeurs. Een cursus waarin studenten werken aan onderzoeksvragen over duurzaamheid van opdrachtgevers uit de maatschappij. Een win-win voor verschillende partijen ten goede van maatschappelijke duurzaamheidstransformaties.
Medical educators Franka Luk en Jaqueline Houting zijn doorgewinterde ‘Grassrooters’. Zij vertellen over hun interessante ICT-toepassingen en ontwikkelervaringen.
Het 4D Research Lab (4DRL) gaat Virtual Reality (VR)-technologie inzetten om studenten kennis te laten maken met beperkt toegankelijke archeologische sites, laboratoria, museumopstellingen en historische plaatsen.
Door kennisclips wordt op interactieve wijze lesstof aangeboden en het flipped classroom principe toegepast.
Docent Huisartsgeneeskunde Eva Hoff onderzocht de haalbaarheid van digitale patiëntencolleges vanuit de huisartspraktijk. Om spanning en vervoersproblemen voor patiënten weg te nemen én om studenten de praktijk van dichtbij te laten ervaren.
Geoanimaties, een krachtige interactieve didactische online tool voor Fysische Geografie. Gotze van Kalsbeek vertelt hoe geoanimaties, ondersteund door een Grassroots beurs, hebben bijgedragen aan onderwijs.

