banner TLC Didactische Vernieuwingsbeurs

online onderwijs
blended
probleemoplossend vermogen

UvA Teaching & Learning Centre Centraal (TLC-Centraal) zet zich samen met het TLC-Netwerk in voor het creëren van tijd en budgetten voor alle UvA-docenten en -medewerkers om hun onderwijs op didactisch vlak te vernieuwen. Heb je een idee waarmee je je lessen offline en/of online verbetert en waarmee je wilt experimenteren? Dan is de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs iets voor jou. Deze beurs ondersteunt je bij het vinden van vernieuwende oplossingen voor jouw didactische uitdagingen. Met als uiteindelijk doel: een bijdrage aan gedragsverandering, betrokkenheid en kennisoverdracht in het onderwijs.

Bekijk alle lopende en afgeronde projecten TLC Didactische vernieuwingsbeurs

Thema van academisch jaar 2023-2024: Gamification

De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs wisselt jaarlijks van thema. Het thema van dit academisch jaar: Gamification, spelelementen verwerken in je onderwijs. Bij Gamification pas je spelelementen toe in een andere omgeving dan het oorspronkelijke spel. Door spelelementen in het onderwijs toe te passen kun je studenten extrinsiek en intrinsiek extra motiveren. Denk bij het verwerken van spelelementen aan het gebruik van raadsels, beloningen, opdrachtkaarten of lastige spelregels.

De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs ondersteunt op verschillende manieren

De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs wordt georganiseerd en ondersteund door UvA Teaching & Learning Centre Centraal (TLC-Centraal) in samenwerking met het TLC-Netwerk. Deze beurs geeft je de kans oplossingen te bedenken voor jouw onderwijsvraagstuk, die je daarbij kunt toetsen.

• De beurs bestaat uit 80 ontwikkelingsuren waarmee je je verbeteridee kunt uitwerken.
  • Je krijgt persoonlijke begeleiding op onderwijskundig vlak: een coach (TLC-onderwijskundige-expert) begeleidt je bij het praktisch uitwerken tijdens het hele vernieuwingsproces. Je coach denkt actief met je mee over ontwikkeling van je ideeën, methodieken en/of producten.
  • Je kunt ideeën en ervaringen uitwisselen met alle andere docenten die een beurs ontvangen.
  • Je krijgt de kans om de resultaten van je project te evalueren en mogelijk verder te ontwikkelen, samen met TLC-Centraal.

Voor wie
  • Je bent docent/medewerker of een team van docenten/medewerkers van één of meerdere vakken aan de UvA en hebt een rol in de ontwikkeling daarvan.
  • Je vindt het interessant om bezig te zijn met onderwijsvernieuwing.
  • Je bent bereid je kennis te delen en anderen te inspireren.
  • Je hebt een aanstelling bij de UvA voor minimaal 0,5 fte voor minimaal de duur van het project.
  • Je hebt toestemming van je leidinggevende om hier uren aan te besteden.
Criteria
Bij beoordeling en selectie van de aanvragen, hanteren we de volgende criteria:
  • Draagt overtuigend bij aan de doelstelling van de beurs: verbeteren van het leerproces/de leerervaring van de studenten in het onderwijs, via een didactische vernieuwing.
  • Kwaliteit van het voorstel. Daarbij beoordelen we de onderbouwing, de relatie leerdoelen-eindtermen en het plan van aanpak.
  • De haalbaarheid van het project binnen de gestelde tijd.
  • Relevantie voor onderwijspraktijk binnen de universiteit.
  • Onderwijservaring en achtergrond van de aanvrager(s).
  • Spreiding van de aanvragen over verschillende opleidingen/faculteiten.
  • Meetbaarheid van de verwachte verbetering.
Beschikbare beurzen
  • We reiken 10 beurzen per academisch jaar uit.
  • Per beurs is maximaal 80 uur beschikbaar, afhankelijk van het voorstel dat is ingediend.
  • Deze uren komen boven op de toegekende uren voor dit vak, die al door de eigen afdeling zijn toegekend.
  • Teamleden kunnen ervoor kiezen de uren onderling te verdelen (of een aantal uren inzetten voor student assistentie).
Procedure
  • De aanvrager vult het aanvraagformulier in.
  • De aanvrager moet bij toekenning van de beurs kunnen aantonen, dat er door afdelingshoofd of leidinggevende voldoende ruimte geboden wordt om het project te kunnen uitvoeren.
  • De aanvraag wordt beoordeeld door een commissie die bestaat uit experts uit verschillende faculteiten, samengesteld door TLC.
  • Na goedkeuring van de aanvraag volgt een intakegesprek.
  • Tijdens de looptijd van het project organiseert TLC bijeenkomsten en coaching, passend bij de behoefte van de ontvangers van de beurs.
  • Na afloop wordt het project samen met TLC geëvalueerd en delen we de resultaten binnen de UvA.
  • Het is mogelijk om extra uren te krijgen voor de kennisdeling over jouw project.
Data aanvraagronde en toekenning
  • De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs is jaarlijks aan te vragen.
  • De volgende aanvraagronde van de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs start naar verwachting in december 2024 of januari 2025.
Meer weten?

Voor meer informatie over de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs kun je contact opnemen met Sjoukje Kerman (Projectmanager Onderwijsontwikkeling TLC-Centraal).