banner TLC Didactische Vernieuwingsbeurs

Projecten – TLC Didactische vernieuwingsbeurs

De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs

De TLC Didactische vernieuwingsbeurs ondersteunt je bij het vinden van vernieuwende oplossingen voor jouw didactische uitdagingen. Deze oplossingen kunnen een bijdrage leveren aan gedragsverandering, betrokkenheid en kennisoverdracht in het onderwijs. Op deze pagina lees je meer over lopende en al afgeronde projecten van de beurshouders. De TLC Didactische Vernieuwingsbeurs wisselt jaarlijks van thema. Het thema van dit academisch jaar (2023-2024) en dat van de lopende projecten is Gamification.

De volgende aanvraagronde van de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs vindt plaats in oktober/november 2024.

Meer info over de TLC Didactische vernieuwingsbeurs

 

Lopende projecten

Business Onderwijs: Escape Room Seminars

Dit project introduceert Escape Room-sessies voor het vak Business Operations Processes om de betrokkenheid van studenten en teamwerk tijdens seminars te vergroten. De innovatieve aanpak gaat verder dan traditionele oefeningen en creëert een dynamische, snelle leeromgeving. De Escape Room-seminars zijn bedoeld om de algemene ervaring van studenten te verbeteren, kritisch denken te stimuleren en studenten voor te bereiden op toekomstige uitdagingen in het bedrijfsleven.

Gamifying Assessments in levende informatie - Media Studies

Om de uitdagingen in het vak Living Information – Media Studies aan te kaarten, beoogt dit project een revolutie teweeg te brengen in het examenprotocol. Met een focus op grootschalige betrokkenheid en de integratie van gamification-elementen, is het doel om een inspirerende, leuke en constructieve summatieve beoordelingsaanpak te creëren. Door de grenzen van traditionele tentamenmethoden te verleggen, wil deze innovatie niet alleen ten goede komen aan het vak zelf, maar ook als model dienen voor het verbeteren van toetsing in andere grote UvA-colleges.

Ontsnap het klaslokaal: Gamifying Scandinavian Studies

Dit project introduceert een ‘Escape the Classroom’-spel om het leren van Zweeds Literatuur en ‘Van Yggdrasil tot urban slang’ te verbeteren. Door samenwerking, kritisch denken en probleemoplossende vaardigheden te bevorderen, wil het spel een samenhangend begrip van de cursusinhoud creëren. Het adaptieve formaat kan worden aangepast voor bredere toepassing binnen en buiten de Faculteit der Geesteswetenschappen en biedt een interactieve en plezierige educatieve ervaring.

Gamifying kwalitatieve data-analyse

Dit project beoogt een revolutie teweeg te brengen in het onderwijs van kwalitatieve data-analyse in de Research Master Social Sciences door elementen van gamification te introduceren. De huidige uitdaging heeft te maken met het wisselende enthousiasme van studenten voor coderen en de kloof tussen theoretische kennis en praktische toepassing. Door bestaande bordspellen en rollenspellen te modificeren, probeert het project coderen aantrekkelijker en intellectueel stimulerend te maken. De voorgestelde spellen zullen studenten door analytisch specifieke thema’s leiden en teamwerk en gestructureerde samenwerking bevorderen. Het gewenste resultaat is een beter begrip van data-analyse, verhoogde motivatie en constructieve groepsdynamiek tijdens coderingssessies. Het project is niet alleen bedoeld voor het huidige vak, maar biedt ook potentiële toepassingen voor kwalitatieve onderzoeksvakken aan de hele Universiteit van Amsterdam.

Toolbox: Python-cursus

Dit project heeft als doel een verbeterde Python-cursus te ontwikkelen voor derdejaars BA-studenten Psychologie. Het huidige probleem is dat studenten sterk afhankelijk zijn van ChatGPT om opdrachten tijdens de cursus op te lossen, wat hun vermogen om Python competent en autonoom te leren belemmert. De voorgestelde oplossing bestaat uit het veranderen van de aard van de opdrachten, waarbij de nadruk ligt op conceptueel begrip en het debuggen van bestaande code. Deze verschuiving in focus is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden die minder toegankelijk zijn voor AI, waardoor studenten beter voorbereid zijn op het schrijven van hun scripts met AI-hulp.

Studenten betrekken bij mondiale veiligheid: Een door studenten ontworpen crisissimulatie

Dit project stelt een unieke aanpak voor om het begrip van studenten van mondiale veiligheidskwesties te vergroten binnen het programma Politics, Psychology, Law, and Economics (PPLE) van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Het Integrative Seminar on Security, typisch gericht op theorie, zal actief leren integreren door studenten een crisissimulatie te laten ontwerpen en uitvoeren. De simulatie zal studenten aanmoedigen om zich te verdiepen in diplomatieke, militaire en ethische aspecten van internationale conflicten. Door actief deel te nemen aan de creatie en uitvoering van een crisisscenario zullen studenten een beter inzicht krijgen in de complexiteit van wereldwijde conflicten. Het project wil de kloof overbruggen tussen theoretische kennis en toepassing in de echte wereld, zodat studenten waardevolle ervaring opdoen in crisismanagement en internationale betrekkingen.

Interactief leren in strafrecht: Het ontwikkelen van een serious game voor praktische betrokkenheid

Dit project is gericht op de uitdagingen in de traditionele onderwijsaanpak van Strafrecht (Criminal Sanctions Law) binnen de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De huidige methode mist praktische betrokkenheid, waardoor het voor studenten moeilijk is om ethische dilemma’s en de werkelijke impact van juridische beslissingen te begrijpen. Het voorstel suggereert de ontwikkeling van een online, interactieve serious game die studenten onderdompelt in realistische scenario’s, waarbij ze beslissingen moeten nemen vanuit het perspectief van verschillende juridische rollen (aanklager, verdediger en/of rechter). Door gebruik te maken van moderne technologieën zoals interactieve en adaptieve video’s, quizzen en online opdrachten, wordt de serious game geïntegreerd met fysieke sessies om een boeiende en praktische leerervaring te creëren. Het project wil de motivatie, het actief leren en het ethisch bewustzijn van studenten vergroten door een veilige omgeving te bieden voor ervaringsleren.

MigratieMaze: Ervaringsleren op maat in het Nederlandse migratierecht

Dit project is gericht op het verbeteren van de ervaringsgerichte leerervaring in de MA Staats- en bestuursrecht module, in het bijzonder het “Migratiespel”. Hoewel het spel waardevolle elementen introduceert, moet het worden verfijnd om het af te stemmen op de Nederlandse context en tegemoet te komen aan de unieke behoeften van de Nederlandse studentenpopulatie. De beurs zal de aanpassing van de inhoud faciliteren, door het nationale migratierecht en specifieke actoren uit de Nederlandse juridische praktijk erin op te nemen. Daarnaast zal educatieve ondersteuning worden geboden om het spel te optimaliseren voor diverse studenten, zodat een boeiende en relevante inleiding in het migratierecht wordt gegarandeerd.

Gezonde Gamification: Het transformeren van medisch onderwijs

Dit project van de faculteit der Geneeskunde pakt het tekort aan lifestyle-onderwijs binnen de bacheloropleiding Geneeskunde aan. Door het integreren van gamification via uitdagingen zoals de Supermarktsafari en de Eiffeltorenuitdaging, wil het initiatief verder gaan dan theoretische kennis. Het project streeft ernaar om toekomstige professionals in de gezondheidszorg te voorzien van praktische vaardigheden om actieve veranderingen in levensstijl te bevorderen, waardoor de algehele ervaring van gezondheidsonderwijs wordt verbeterd. 

Al afgeronde projecten

Design thinking voor een nieuw juridisch product of dienst

Design thinking processNathalie Dijkman en Frances Singleton (FdR) geven het master vak Justice Entrepreneurship, voor masterstudenten aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. Tijdens dit vak ontwikkelen studenten een nieuw juridisch product of dienst op basis van de design thinking methode. Met de ondersteuning van de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs ontwikkelden zij een digitale ontwerptoolkit voor studenten die zij kunnen gebruiken ter ondersteuning van de ontwikkeling van hun juridische innovatie.

 

Drie vaardigheden voor big data verzameling

Lies Jacobs_imageUVaLies Jacobs (FNWI) richtte zich met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs op het aanleren van drie vaardigheden die nodig zijn om te navigeren in de steeds complexer wordende wereld van (big)data verzameling en -verwerking in de milieuwetenschappen: zelfvertrouwen opbouwen, essentiële codeervaardigheden en digitale onafhankelijkheid. Voortbouwend op de principes van gamification en scaffolding ontwikkelt ze het project in het kader van de cursus ‘World Food and Ecosystems’, een cursus waarvoor de waarde van grote databaseverwerking vanzelfsprekend is. Lees Lies haar ervaringsverhaal.

 

 

Leeractiviteiten ter bevordering van de vaardigheden in multimedia en audiovisuele communicatie

Carlos FitzsimonsAudiovisuele communicatie is een dringende noodzaak geworden voor biomedische wetenschappers, en biowetenschappers in het algemeen. Het gebruik van sociale media door wetenschappers wordt sterk gepromoot door academische en financierende instellingen als een middel om te communiceren met het grote publiek en financierende instanties. Ook wetenschappelijke tijdschriften vragen vaak dat wetenschappers in staat zijn om hun bevindingen in eenvoudige bewoordingen over te brengen met behulp van audiovisuele verspreidingsvormen. De meeste wetenschappers zijn echter niet formeel opgeleid voor deze taak en benaderen deze behoefte dus op amateuristische wijze of ze doen een beroep op communicatieprofessionals. Die samenwerking is vaak kostbaar en de afstemming verloopt geregeld  moeizaam. Met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs ontwikkelde Carlos Fitzsimons (FNWI) een set leeractiviteiten gericht op het bevorderen van de vaardigheden in multimediale en audiovisuele communicatie, met brede toepasbaarheid binnen de Bachelor Biomedische Wetenschappen, en andere bacheloropleidingen georganiseerd bij de FNWI.

Effectief kennis delen met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden

Hoe kunnen we studenten met verschillende achtergronden en majors trainen om hun disciplinaire kennis op een toegankelijke manier te delen? Lela Mosemghvdlishvili (FdR) heeft met de TLC Didactische Vernieuwingsbeurs de best practices van kennisdeling onder studenten met verschillende disciplinaire en methodologische achtergronden onderzocht, specifiek in de context van het ontwerpen van een interdisciplinair onderzoeksproject. De belangrijkste doelstellingen zijn (1) het identificeren van de essentiële vaardigheden en competenties voor succesvolle interdisciplinaire kennisdelingspraktijken en (2) het ontwerpen van overeenkomstige leeractiviteiten en beoordelingsinstrumenten. Lees het ervaringsverhaal van Lela.

Luister goed!: Verbeter je behandelvaardigheden door het gebruik van podcasts

Een van onze beurshouders richtte zich op het verbeteren van behandelvaardigheden door podcasts te gebruik. In hun klinische cursussen vonden zij het belangrijk studenten vertrouwd te maken met ‘echte’ gevallen van cliënten om hen voor te bereiden op hun toekomstige werk. Tot nu toe werd dit voornamelijk gedaan door middel van papieren casussen die door de docent werden verzonnen. Studenten gaven echter aan dat ze het moeilijk vinden om zich echt in te leven in dergelijke casussen. Daarom wilden we dat studenten leren over de behandelervaringen van echte cliënten, terwijl ze luisteren naar podcasts. We nemen de ervaringen van cliënten op in verschillende fasen van de behandeling, waaronder: de eerste ontmoeting met de therapeut, de behandeling zelf, de relatie met de therapeut en het einde van de behandeling? De doelen zijn onder andere: het verbeteren van de luistervaardigheden van de studenten, het vergroten van hun niveau van empathie en compassie en het reflecteren op het effect van deze ervaringen op henzelf.