Take-home Tentamens en Open Boek Tentamens

Wat zijn take-home tentamens en open boek tentamens? Wat is het verschil?

Take-home tentamens zijn tentamens die de student thuis kan/mag maken. Zij heeft daarvoor dus onbeperkt toegang tot verschillende soorten bronnen. De tijd voor het tentamen is wel beperkt, maar meestal tot een dag of zelfs meerdere dagen. Er is vooraf een deadline vastgesteld waarop de student het tentamen online ingeleverd moet hebben. Meestal gaat dat via de leeromgeving. Dat heeft als voordeel dat ook direct een plagiaatcheck kan plaatsvinden.

Open boek tentamens zijn schriftelijke tentamens die in principe op locatie plaatsvinden. De tijd is beperkt, meestal tussen de twee en vier uur. Het tentamen wordt ook gesurveilleerd. Een open boek tentamen lijkt dus heel veel op een regulier zaaltentamen, maar het grote verschil is dat de student een beperkt aantal bronnen mag raadplegen, bijvoorbeeld een handboek, een reader, een woordenboek, eigen aantekeningen etc. Het mag dan natuurlijk niet om makkelijk opzoekbare kennisvragen gaan, maar bijvoorbeeld om een vergelijking tussen standpunten van verschillende auteurs of de bespreking van een bepaalde casus. De student hoeft de literatuur niet uit het hoofd te kennen, maar moet deze wel gelezen en bestudeerd hebben om de vragen binnen de beperkte tijd te kunnen beantwoorden.

In coronatijd werden open boek tentamens ook wel thuis afgenomen, maar daarvoor zijn ze eigenlijk niet geschikt. De kans op fraude is dan te groot, zoals het raadplegen van niet toegestane bronnen, en het uitwisselen van antwoorden tussen studenten onderling.

Waarvoor zijn take-home tentamens en open boek tentamens geschikt? En waarvoor niet?

Take-home tentamens en open boek tentamens zijn vooral geschikt om hogere cognitieve vaardigheden te toetsen, zoals inzicht, toepassing, analyse, en synthese. Ze bieden mogelijkheden voor individuele reflectie op specifieke thema’s van de cursus. Ze zijn niet geschikt voor kennisreproductie.

Taal- en schrijfvaardigheden zoals argumentatie, organisatie en gebruik van bronnen kunnen door middel van een take-home tentamen getoetst worden. Door de tijdsdruk is een open boek tentamen daar minder geschikt voor.

Hoe formuleer je vragen of opdrachten voor een take-home tentamen?
  • Richt vragen of opdrachten op de hogere cognitieve vaardigheden: geen opzoekbare kennis.
  • Vraag naar een eigen inbreng, zoals eigen voorbeelden, eigen beoordelingen van casussen, eigen analyse van passages/data.
  • Vraag om referenties naar bronmateriaal. Maak duidelijk hoeveel referenties je ongeveer verwacht.
  • Laat studenten eventueel eerdere opdrachten in hun antwoord betrekken.
  • Maak duidelijk hoe zwaar schrijfvaardigheden meetellen.
Hoe formuleer je vragen voor een open boek tentamen?
  • Richt vragen op de hogere cognitieve vaardigheden: geen opzoekbare kennis.
  • Vraag naar een eigen inbreng, zoals eigen voorbeelden, eigen beoordelingen van casussen, eigen analyse van passages/data.
  • Zorg dat vragen zo zijn geformuleerd dat alleen een student die het materiaal goed kent er voldoende snel in kan navigeren.
  • Vraag eventueel om referenties naar bronnen die tijdens het tentamen gebruikt mogen worden.
  • Lees meer algemene tips over het formuleren van open vragen.

Hoe kun je take-home tentamens betrouwbaar inzetten in een wereld met Artificial Intelligence, zoals ChatGPT?

Wees je ervan bewust dat take-home tentamens gevoelig zijn voor ongewenst AI-gebruik: je hebt immers geen inzicht in hoe het antwoord tot stand komt. Is dit de enige geschikte toetsvorm voor jouw leerdoelen? Of kun je het take-home tentamen bijvoorbeeld omzetten in een open boek tentamen op locatie?

Bepaal voor je vak het maximale aandeel van het eindcijfer dat tot stand mag komen met mogelijk ongewenst gebruik van AI en zorg ervoor dat de rest van de toetsing ongewenst gebruik van AI wel uitsluit.

Een aantal tips als je toch aan de slag gaat met een take-home tentamen
  • Stel authentieke en betekenisvolle open vragen die analyse, interpretatie, evaluatie of synthese vereisen.
  • Vraag naar een eigen inbreng, zoals eigen voorbeelden, eigen beoordelingen van casussen, eigen analyse van passages/data.
  • Vraag om referenties naar bronmateriaal/collegestof
  • Vraag naar het proces van uitwerking: hoe is het antwoord tot stand gekomen? Laat ze dit eventueel mondeling toelichten.
  • Bespreek academische integriteit met je studenten. Leg uit dat niet alleen fraude, maar ook onbetrouwbare AI-output onacceptabel is in wetenschappelijk werk. Laat ze eventueel een integriteitsverklaring tekenen.
  • Lees meer tips over hoe je toetsing beschermt tegen ongewenst gebruik van AI.

Heb je een vraag over het inrichten van je tentamen? Wil je advies over hoe je bepaalde leerdoelen het best kan toetsen? Of heb je een andere toets gerelateerde vraag? Ga dan naar het wekelijkse spreekuur van de FGw toetsdeskundigen.