Efficiënte toetsing en feedback

toetsing

Het toetsen van studenten kan veel tijd in beslag nemen. Het is echter goed mogelijk om tijdsefficiënt én kwalitatief te toetsen. Ben je benieuwd hoe je dit kunt bereiken? De toetsdeskundigen van het TLC FGw delen graag hun tips.

Hoe richt ik mijn toetsing efficiënter in?

Scherp je toetsregulering aan

Zorg dat je niet te veel toetst. Door vaker te toetsen kun je betrouwbaarder vaststellen of de student de stof beheerst, maar soms schieten docenten hierin door. Het minimum is 2 toetsmomenten per 6EC (dit mag ook één keer formatief en één keer summatief zijn) – als jouw vak meer toetsen bevat, overweeg dan of het efficiënter kan.

Toets niet om didactische problemen op te lossen (bijvoorbeeld lage opkomst of motivatie onder studenten), maar om studenten te ondersteunen in het leerproces en om te meten wat ze geleerd hebben. Als studenten begrijpen waarom het ze verder helpt om een bepaalde opdracht of tentamen te maken, is het werk dat ze inleveren vaak van hogere kwaliteit. Dit maakt nakijken en feedback geven ook prettiger en efficiënter.

meer tips
  • Sta compensatie binnen een vak toe (oftewel: het eindcijfer moet voldoende zijn, afzonderlijke deelcijfers niet).
  • Plan één herkansing voor het hele vak in, niet een herkansing voor elke deeltoets.
  • Voer restricties in voor het deelnemen aan de herkansing (hiermee voorkom je dat je als docent tweemaal tijd besteedt aan onvoorbereide studenten).
  • Stel vast of taal een onderdeel is van de beoordeling binnen het vak.
  • Maak een realistische urenbegroting van je vak, inclusief een post voor toetsen, en houd je aan je begroting. .
  • Zorg dat je niet probeert om alle leerdoelen van de hele opleiding te dekken in jouw vak. Stel samen met collega’s vast welke leeruitkomsten waar getoetst worden.

Scherp het ontwerp van je toetsing aan

Draag zorg voor duidelijke instructies en geef studenten een indicatie van hoe er wordt beoordeeld. Als de opdracht en de wijze van beoordelen van tevoren duidelijk zijn, is er meer kans dat studenten goed werk inleveren. Zorg er daarnaast voor dat vragen helder geformuleerd zijn: dit voorkomt tijdrovende problemen bij het nakijken en de inzage. Bespreek vragen  met collega’s.

meer tips
  • Maak een eenduidig antwoordmodel of beoordelingsmodel/rubric, om tijd te besparen tijdens het nakijken. Kijk tentamens per vraag na.
  • Kalibreer regelmatig met collega’s hoe je beoordeelt, stel samen een ‘anker document’ op met nakijkvoorschriften en een voorbeeldbeoordeling, en deel dit bestand met (nieuwe) collega’s.
  • Overweeg om een vragenbank in te richten.
  • Wil je meer informatie over het ontwerpen van toetsen? Kijk dan hier.

Wat niet te schrappen

Tast de kwaliteit van je toetsen niet aan: probeer geen tijd te besparen door minder leeruitkomsten te meten of minder cursusmateriaal te behandelen (validiteit). Verminder ook niet het aantal vragen, of de lengte van de toets (betrouwbaarheid).

Hoe geef ik efficiënter en effectiever feedback?

Geef efficiënte feedback

Besteed niet te veel aandacht aan het geven van feedback op taal, als dat geen leeruitkomst van je vak is. Richt je vooral op onderwerpen die studenten moeilijk vinden. Ook kan je studenten elkaar eerst van peerfeedback laten voorzien voordat ze een definitieve versie inleveren. Bespreek de manier waarop studenten van feedback worden voorzien tijdens het eerste college: leg uit dat dit niet altijd 1-op-1 feedback van de docent is.

meer tips
  • Gebruik een rubric of een checklist om studenten van feedback te voorzien.
  • Geef plenair feedback, bijvoorbeeld over veelvoorkomende fouten.
  • Gebruik een zelfreflectie-formulier. Is er een gebrek aan inspanning of een gebrek aan kennen/kunnen? Hoe lang zijn ze met de opdracht bezig geweest? Op welke onderdelen zouden ze graag feedback ontvangen? Wat zouden ze anders doen als ze meer tijd hadden?
  • Gebruik minimale beoordelingseisen. Laat studenten hun werk herschrijven als ze niet aan deze eisen voldoen. Beloon gebrek aan inzet niet met uitgebreide feedback.
  • ‘Pars pro toto’: geef alleen op een deel van de opdracht gedetailleerde feedback en laat studenten jouw opmerkingen extrapoleren naar de rest van de tekst.
  • Random sample feedback: bepaal aan de hand van loting welke studenten hun werk tijdens het college presenteren. Laat andere studenten in groepjes aan de hand van de gegeven feedback reflecteren op hun eigen werk.
  • Geef mondelinge in plaats van schriftelijke feedback. Dat kan ook met een kort audiofragment via Canvas.

Geef niet teveel feedback

Het is onmogelijk om overal feedback op te geven, of om alle problemen in een tekst op te lossen. Stel daarom van tevoren vast op welke onderdelen je de focus legt. Geef geen feedback op andere onderdelen. Richt je bijvoorbeeld op maximaal drie onderwerpen per student. Als je veel meer feedback geeft, komt het meestal niet aan. Lees daarnaast eerst het gehele stuk door voordat je opmerkingen plaatst: hierdoor voorkom je dat je te veel op detailniveau kijkt en de kwaliteit van het werk als geheel uit het oog verliest. Maak een onderscheid tussen onderwerpen met een hoge prioriteit (inhoud, argumentatie en structuur) en onderwerpen van een lagere prioriteit (taal, format/lay-out en verwijzingen).

meer tips
  • Bepaal hoeveel tijd je kunt besteden aan het nakijken van elk werkstuk en gebruik een timer.
  • Zet geen opmerkingen in het document zelf, maar schrijf je commentaar in een apart bestand. Hierdoor word je gedwongen om uit te zoomen waardoor je niet verdwaald raakt in details.
  • Plaats opmerkingen vanuit de rol van lezer, en niet als editor. Wijzigingen die je aanbrengt in Word met track changes worden door studenten vaak klakkeloos geaccepteerd zonder dat ze ervan leren.
  • Los problemen voor studenten niet zelf op, maar leer ze hun problemen op te lossen.
  • Laat opmerkingen achter bij conceptversies, maar niet bij de definitieve versie: maak dan alleen gebruik van een rubric. Studenten leren vaak weinig van uitgebreide feedback op eindopdrachten.

Feedback tijdens scriptiebegeleiding

Overweeg kleinschalige groepssupervisie en overschrijd niet het maximum aantal bijeenkomsten. Laat studenten bijvoorbeeld een plan opstellen, waarin staat wat er wordt uitgevoerd voor en na elke bijeenkomst.

meer tips
  • Laat studenten de agenda van de bijenkomst opstellen.
  • Maak inzichtelijk hoe het proces beoordeeld wordt: hoe zelfstandig verwacht je dat de student is, hoe wil je dat ze feedback oppakken, etc.
  • Leg de focus in eerste instantie op ideeën en structuur; correcties en aanpassing op zinsniveau kunnen op een later moment behandeld worden, als de inhoud in orde is.
  • Maak studenten duidelijk welke rol je aanneemt. Als begeleider ben je beschikbaar voor vragen en feedback. Als beoordelaar geef je studenten een cijfer en evalueer je hun eindproduct.
  • Meer weten over het beoordelen van scripties? Kijk dan hier.

Contact

Wil je meer mogelijkheden onderzoeken, of tips krijgen over hoe je binnen jouw vak efficiënt en goed kan toetsen? Neem dan contact op met de toetsdeskundigen van FGw via goedtoetsen-fgw@uva.nl.