TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het ontwerpen van een goede toets is een belangrijk onderdeel van het onderwijsontwerpproces. Op deze pagina vind je informatie over de Toetscyclus en diverse artikelen over toetsing. Op de A-Z lijst/Digitaal toetsen aan de FGw vind je meer informatie over digitaal toetsen.
Houd er rekening mee dat er voor een specifieke opleiding ook toetsbeleid kan zijn geformuleerd waarbinnen jouw keuzes moeten passen. Zorg dat je op de hoogte bent van de regels en richtlijnen op het gebied van toetsing binnen jouw opleiding. De regels en richtlijnen op het gebied van toetsing zijn terug te vinden via de A-Z lijst/Examencommissie.
Spreekuur toetsdeskundigen | Ondersteuning digitaal toetsen |
ToetscyclusHet ontwerpen van een goede toets is een belangrijk onderdeel van het onderwijsontwerpproces. Hoe ontwerp je een toets goed? De toetscyclus kan je hierbij helpen. De cyclus bestaat uit zeven fasen die ieder een eigen plaats in het proces van toetsing hebben. |
Ga verder naar:
Ontwerpen | Hoe kies ik een toetsvorm die mijn leerdoelen betrouwbaar meet? | |
Construeren | Hoe maak ik goede vragen en opdrachten? | |
Afnemen | Waar moet ik bij het afnemen van de toets op letten? | |
Nakijken | Hoe kijk ik zo efficiënt mogelijk na? | |
Analyseren | Hoe kan ik achteraf de kwaliteit van mijn toets beoordelen en verbeteren? | |
Rapporteren | Waar moet ik op letten bij het bekendmaken van cijfers en het geven van feedback? | |
Evalueren | Hoe kan ik mijn toetsing de volgende keer verbeteren? |
In dit artikel wordt er ingegaan op waarvoor take-home tentamens en open boek tentamens wel en niet geschikt voor zijn.
Het toetsen van studenten kan soms veel tijd in beslag nemen. Het is echter goed mogelijk om tijdsefficiënt én kwalitatief te toetsen waar je veel tijd mee kunt besparen.
Jan Teurlings vertelt over zijn ervaringen met de toetsanalyses in TestVision.
Een mondelinge toets wordt meestal ingezet als een summatieve toetsingsvorm waarbij door middel van interactie wordt achterhaald of een student de stof beheerst. Wil je meer weten over deze vorm van toetsing en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt gaan? In dit artikel geven de toetsdeskundigen van FGw meer informatie en tips.
In dit artikel lees je over de ervaringen van verschillende docenten met mondelinge toetsing.
Formatief handelen is testen om te leren, terwijl summatieve toetsing testen van het leren inhoudt. Wil je ook aan de slag met formatief handelen? In dit artikel vind je verschillende vormen van formatief handelen met passende voorbeelden ter inspiratie.
Ontvang advies op jouw toets gerelateerde vragen.
Een manier van toetsing waarbij de studenten gevraagd wordt om eigen en/of andermans inzet te beoordelen. Ben je benieuwd hoe je deze beoordelingsvorm kunt integreren in jouw onderwijs? Lees dan het artikel voor meer informatie en praktische adviezen.
Het TLC FGw kan je op diverse manieren ondersteunen en adviseren.