TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
De tweede lichting fellows is in september 2023 van start gegaan. In onderstaand overzicht lees je welke fellows met hun onderzoek zijn begonnen.
Teaching ‘Difficult’ Topics
De huidige studenten gebruiken de kritische lens waarmee we onze aankomende sociale wetenschappers leren de wereld te bekijken, om hun eigen onderwijs aan de UvA kritisch te benaderen en vraagstukken zoals sociale ongelijkheid, racisme, seksisme, validisme, homofobie, milieurechtvaardigheid en ‘Westers’ academisch hegemonie te bevragen. Dit project onderzoekt kwalitatief de ervaringen (centrale zorgen, belangrijkste klachten, behoeften en wensen) van studenten en docenten aan de FMG met betrekking tot dergelijke ‘moeilijke’ onderwerpen in de academische wereld. Geïnformeerd door Kritische Pedagogiek, wordt in dit onderzoeksproject het hoger onderwijs in een historische en politieke context geplaatst, en worden de traditionele machtsdynamieken van kennisdragers (docenten) en ontvangers van kennis (studenten) doorbroken.

Dr. Alana Helberg-Proctor is interdisciplinair sociaal wetenschapper en universitair docent bij de programmagroep Gezondheid, Zorg en Lichaam van de afdeling Antropologie van de UvA. In haar werk richt ze zich op diversiteit en (on)gelijkheid in de hedendaagse en historische gezondheidszorg en medische wetenschap.
University’s Teacher Disposition towards EIT
Door evidence-informed teaching (EIT) toe te passen, kunnen universitair docenten hun onderwijseffectiviteit verbeteren, hun professionele ontwikkeling ondersteunen en positieve studieresultaten bevorderen. Hoewel het belang van evidence-informed teaching algemeen wordt erkend, is er weinig bekend over het perspectief van universitair docenten op EIT en hun betrokkenheid bij empirisch onderbouwd onderwijs. Om EIT te stimuleren, is het van cruciaal belang om te begrijpen hoe universitair docenten momenteel tegen de discussie over EIT aankijken en wat de obstakels en ondersteunende middelen zijn voor hun toepassing van EIT. Daarvoor werd een een online, kwantitatief onderzoek uitgevoerd onder 126 universitaire docenten (6‑punt Likert).
Clinical competences in Extended Reality: Train before you treat
Het extended reality trainingstool, Dente, heeft als doel om de overgang van bachelor tandheelkundestudenten van preklinische naar klinische training te verbeteren, waardoor hun academische prestaties, zelfvertrouwen en welzijn worden bevorderd. Master 1-studenten worden verdeeld in controlegroepen en studiegroepen en ondergaan aanvankelijk fysieke modeltests (T0). De studiegroep krijgt extra Dente-training onder begeleiding van een beoordelende docent, terwijl de controlegroep reguliere sessies bijwoont zonder Dente. Beide groepen doen vervolgens een modeltest (T1), die zal worden vergeleken aan de hand van een rubric. De zelfperceptie van de studenten, hun zelfvertrouwen en hun tevredenheid met de simulator zullen via een vragenlijst worden beoordeeld. Daarnaast wordt ook de educatieve validiteit van de simulator in overweging genomen.
Bekijk ACTA profiel van María José Atenas
Traditionele taalmethoden benadrukken vaak grammatica en woordenschat, maar missen authenticiteit. Het integreren van literatuur biedt een meer holistisch begrip van taal en cultuur. Ik zal een literair onderzoek uitvoeren. Op basis van dit onderzoek zullen teksten worden geselecteerd, en nieuwe soorten beoordelingen zullen worden getest. Studenten zullen worden gevraagd om een vragenlijst in te vullen voor en na de cursus om de cursus en de beoordelingen te evalueren
Student voices in multidisciplinary team meeting simulation training (an evalutation study)
Wat: Multidisciplinaire teamvergaderingen (MDTM) zijn vergaderingen met zorgprofessionals van verschillende disciplines en beroepen waarin individuele patiëntcasussen worden besproken om de diagnose en/of behandeling vast te stellen. MDTM’s bieden een kans om de interprofessionele vaardigheden van zorgstudenten te trainen, wat, gezien het veranderende zorglandschap, nu zeer belangrijk is. In de master Geneeskunde krijgen studenten MDTM-simulatie-training en moeten ze deelnemen aan MDTM’s tijdens hun co-schappen.
We willen het (ervaren) teamproces onderzoeken (overschrijden studenten de grenzen van hun eigen discipline?), de kwaliteit van de diagnose en behandeling en de procesbegeleiding van de docent tijdens de MDTM-simulatie-training.
Waarom: Om de kwaliteit van de training te verbeteren.
Hoe: Door audio-opnamen te maken van de MDTM-simulatie en de app Equitymaps te gebruiken, vragenlijsten te ontwikkelen over grensoverschrijding voor de studenten en focusgroepen op te zetten voor de docenten en studenten.
Care for Courses
Ken je een cursus met lage slagingspercentages of ongunstige beoordelingen jaar na jaar? Ik wed van wel: dit zijn de cursussen waar studenten (jij?) nachtmerries van hebben. De docent heeft verschillende verbeteringen geprobeerd, maar het werkte gewoon niet. Frustrerend voor zowel docent als studenten! Ons nieuw gestarte multidisciplinaire Care for Courses team helpt de docent door de diepliggende oorzaken te analyseren en veelbelovende interventies voor te stellen. Het Care-team bestaat uit een data-analist, een onderwijsspecialist, een toetsingsspecialist en natuurlijk de docent. Hoe maken we dit multidisciplinaire Care for Courses team effectief en efficiënt? In dit onderzoek wordt een systematische aanpak voor het Care-team ontwikkeld en getest.
Developing an AI Reflection Bot for Internships at Amsterdam University College
In de onderwijspraktijk kunnen Intense Longitudinale Methoden (ILM) helpen om leerervaringen te begrijpen en te verbeteren. Door frequente, realtime gegevens te verzamelen over de activiteiten, emoties en betrokkenheid-niveaus van studenten, krijgen docenten inzicht in en kunnen ze ingrijpen in geïndividualiseerde leertrajecten. ILM stelt studenten in staat om na te denken over hun leerprocessen, ondersteunt docenten bij het verfijnen van instructiestrategieën en helpt administrators bij het vormgeven van institutioneel beleid. Ondanks de voordelen, brengt ILM uitdagingen met zich mee, zoals een overvloed aan gegevens en privacykwesties, die een zorgvuldige implementatie vereisen. Met behulp van mobiele technologie en geavanceerde analysetechnieken biedt ILM een veelbelovende weg voor gepersonaliseerd en responsief onderwijs, afgestemd op de zich ontwikkelende behoeften van studenten.
Transdisciplinair onderwijs: Bevordert het gebruik van een simulatie-instrument in een vak de ontwikkeling van studenten in de kernaspecten van transdisciplinair onderwijs?
Dit onderzoek bestudeert de betekenisvolle en haalbare manieren waarop niet-academische perspectieven kunnen worden opgenomen in het hoger onderwijs. Deze transdisciplinaire integratie leert studenten hoe om te gaan met onzekerheden en belangen van belanghebbenden terwijl ze zinvolle oplossingen voor maatschappelijke problemen ontwikkelen, en draagt bij aan het perspectiefnemend vermogen van studenten. Het creëren van verbindingen tussen studenten en externe actoren in de context van een opleidingsprogramma is echter uitdagend, onder andere vanwege plannings- en beschikbaarheidsproblemen. Daarom zal in dit onderzoek een simulatie-instrument worden ontwikkeld en getest, dat in cursussen kan worden gebruikt om een situatie na te bootsen waarin niet-academische stemmen worden betrokken.
Veldwerk blijft een hoeksteen van opleidingen in de Humane Geografie, waarbij traditioneel de nadruk ligt op directe betrokkenheid bij een plaats en persoonlijke interacties zoals interviews en enquêtes. Deze studie onderzoekt hoe ethiekonderwijs binnen een bachelorprogramma Humane Geografie en Planologie versterkt kan worden door onderzoeksgestuurde en pedagogisch onderbouwde interventies. Vier belangrijke uitdagingen werden geïdentificeerd: inconsistente integratie van ethische concepten, beperkte scenario-gebaseerde voorbereiding, de mentale en fysieke belasting van veldwerk, en onderontwikkelde reflectieve praktijken.
Als antwoord hierop introduceerde dit project de Ethics Conversation Tool, ontworpen om het leren te ondersteunen via vier pedagogische pijlers: conceptueel begrip, scenario-gebaseerde oefening, veldervaring, kritische reflectie.
De bevindingen tonen aan dat collectieve reflectie het ethisch redeneren versterkt en studenten helpt ervaring en theorie op een betekenisvolle manier te verbinden. Studenten rapporteerden echter dat schriftelijke reflecties tijdens veldwerk onnodige druk toevoegden. Als alternatief worden opgenomen gesprekken nu getest als een minder belastende reflectievorm, met veelbelovende eerste reacties. Door de studentervaring centraal te stellen, inclusief ontwerp te integreren en gedeelde pedagogische verantwoordelijkheid te benadrukken, draagt dit project bij aan bredere gesprekken binnen SoTL over ethiek, reflectie en ervaringsgericht leren.
The Programming Experimenting Cycle
De integratie van programmeren in het wiskundecurriculum is naar voren gekomen als een veelbelovende aanpak om wiskundig begrip te verdiepen en zelfstandig leren te bevorderen. Programmeren kan studenten uitdagen met complexe problemen en hun creativiteit stimuleren. Het opnemen van programmeren in het wiskundeonderwijs brengt echter didactische uitdagingen met zich mee. Deze studie introduceert de Programming-Experimenting Cycle (PEC), een didactisch model dat is ontwikkeld om deze uitdagingen aan te pakken, en laat de toepassing ervan zien in een eerstejaars cursus programmeren voor wiskunde.
Het PEC-raamwerk balanceert drie kernleerdoelen:
1. Het ontwikkelen van programmeervaardigheden.
2. Het toepassen van programmeren om wiskundige problemen te verkennen.
3. Het experimenteren met zelfgeformuleerde onderzoeksvragen.
Voorlopige inzichten suggereren dat PEC bijdraagt aan een diepere betrokkenheid bij wiskundige concepten en zowel analytische scherpte als creativiteit bevordert.
The Placemaking course aan de Universiteit van Amsterdam richt zich op planningspraktijken op de kleinst mogelijke schaal, zoals parken, straten of buurten. De cursus behandelt veranderende planningsrealiteiten en complexe maatschappelijke vraagstukken, waaronder ecologische, politieke en sociale uitdagingen. In de afgelopen drie decennia zijn planningsregimes verschoven van top-down beleid naar publiek-private samenwerkingen en bottom-up benaderingen die gericht zijn op het creëren van levendige plekken.
Dit onderzoeksvoorstel verkent de rol van maatschappelijke partners bij het vormgeven van de cursus en de leerdoelen. Het onderzoekt hoe partnerbeoordelingen geïntegreerd kunnen worden in de evaluatie van opdrachten en eindcijfers, en raakt daarmee aan de vraag naar transdisciplinaire educatie. Het onderzoek wil inzicht geven in hoe partners betrokken kunnen worden bij zowel het formuleren als het beoordelen van studentenopdrachten. Met behulp van een kwalitatieve mixed-methods aanpak beoogt het project nieuwe inzichten te bieden in de dynamiek tussen studenten en partners, en zo bij te dragen aan betere stedelijke ruimtes en vernieuwende onderwijsvormen.
De resultaten zullen worden verspreid via een Placemaking Handbook, een wetenschappelijk artikel en deelname aan conferenties.
Dit onderzoek is nog lopend. De poster en aanvullende informatie worden op een later moment gedeeld.

