TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Ontwikkel als docent jouw stijl van doceren, leer activerend onderwijs geven en hoe je een vak ontwerpt. Je legt met het BKO-programma de basis voor verdere ontwikkeling en verdieping in het universitair onderwijs. Met een BKO ben je aantoonbaar bekwaam in het ontwerpen en uitvoeren van universitair onderwijs. Het programma richt zich op jouw onderwijspraktijk en volg je samen met collega-docenten.
De Basiskwalificatie Onderwijs (BKO) bewijst jouw didactische bekwaamheid als docent in het wetenschappelijk onderwijs. Alle Nederlandse universiteiten erkennen de BKO als een keurmerk van didactische bekwaamheid voor het ontwerpen en geven van universitair onderwijs. De kwalificatie werkt dus als een betrouwbare referentie over jou als docent.
De inhoud van de BKO is evidence-informed en sluit aan op de recente onderwijskundige en (vak)didactische literatuur.
Deze erkende kwalificatie toont aan dat jij als docent competent bent in het ontwerpen van hun onderwijs, in het begeleiden van studenten, in reflectie en ontwikkeling, pedagogiek & didactiek en in het toetsen en beoordelen van studenten. De BKO slaat een brug tussen de onderwijsvisie van de Universiteit van Amsterdam (met kernwaarden zoals sociale veiligheid, inclusiviteit en academische integriteit) en de dagelijkse onderwijspraktijk van jou als docent.
Voor wie? | UvA-docenten van EB en FMG (op voordracht van hun afdeling) | |
Tijdsinvestering | 160 uur, waarvan 120 gecompenseerd in de onderwijsplanning (50 uur contacttijd, 40 uur werkplekleren en 70 uur zelfstudie en voorbereiding) | |
Data | Je kunt twee keer per academisch jaar aan het BKO-programma beginnen (ieder semester heeft een startmoment).
Intakegesprekken vinden plaats in september of januari. De sessies van het BKO-programma starten in oktober of februari. |
Door een rijke leeromgeving te creëren, waarin:
Het BKO programma bestaat uit 12 sessies van 3 uur met collega-docenten. Daarnaast zijn er mogelijkheden tot individuele feedbacksessies. Het programma is over een jaar uitgespreid. De totale tijdsinvestering is 160 uur, waarvan 120 uitgeroosterd. Je besteed deze tijd aan het volgen en voorbereiden van de sessies, het maken van opdrachten voor het portfolio, het voeren van individuele gesprekken en het eind-assessment. De verdeling van de 160 uur is 50 uur contacttijd, 40 uur werkplekleren (inhoud uit het programma toepassen in jouw onderwijspraktijk) en 70 uur zelfstudie en voorbereiding.
In de 12 sessies komen de 5 competenties aan bod (zie Kerncompetenties hieronder voor uitgebreide toelichting), zie hieronder de verdeling:
Je werkt tijdens het programma in de sessies aan jouw portfolio. Het portfolio wordt aan het einde van het programma beoordeeld door twéé assessoren in een assessmentgesprek. De sessies zijn om de 2-3 weken in het academische jaar. De sessies vinden plaats op de campus.
Digitale leeromgeving
Gedurende het BKO-programma wordt Microsoft Teams, Canvas en E-journal gebruikt.
Het BKO-traject sluit af met een assessment op basis van jouw portfolio. Dit portfolio bestaat uit opdrachten gerelateerd aan de vijf competenties. Je ontvangt de opdrachten bij aanvang van het traject. Je maakt tijdens de individuele gesprekken met je mentor (één van de opleiders) een persoonlijk plan voor jouw portfolio, passend bij jouw werkzaamheden en mogelijkheden tijdens het programma. Als de opleider aangeeft dat jouw portfolio voldoet aan de gestelde kerncompetenties, kun je je opgeven voor het assessment.
Bij het assessment-gesprek beoordelen twee assessoren jouw portfolio, waarvan één assessor uit de eigen faculteit. Jouw portfolio is de basis voor het assessmentgesprek. Tijdens de assessment wordt vastgesteld of je bekwaam bent in de vijf competenties die tijdens de BKO centraal staan. Je ontvangt na positieve assessment jouw certificaat van de BKO. Het certificaat wordt uitgereikt tijdens een informele slotbijeenkomst.
Frequentie assessmentrondes
Er zijn drie assessment rondes per jaar; oktober, februari en juni. Je schrijft één maand van te voren in voor een van deze assessment-rondes.
Het competentieprofiel kent vijf competenties:
Dit taakgebied bestaat uit het ontwerpen van een krachtige leeromgeving. Bij het ontwerpen van onderwijs gaat het om het contactmoment of de serie contactmomenten en de daarbij behorende werkvormen, studeeractiviteiten, leermiddelen, studiematerialen en ICT-toepassingen in het onderwijs.
Als docent ben je in staat:
Bij dit taakgebied gaat het om een goede uitvoering van het onderwijs. Dit onderwijs vindt voornamelijk plaats voor groepen studenten.
Als docent ben je in staat om:
Het toetsen en/of beoordelen van het resultaat van het onderwijs is een essentieel taakgebied, zowel voor groepsonderwijs als voor individuele begeleiding. Deze toetsing kan zowel formatief als summatief worden ingevuld.
Als docent ben je in staat om:
Het begeleiden van studenten tijdens de studie kan plaatsvinden binnen het (contact)onderwijs maar ook daarbuiten. Als begeleider stem je je begeleidingsstijl af op de student, weet je te motiveren en houd je je rol als begeleider en beoordelaar in balans.
Als docent ben je in staat om:
Het evalueren van het eigen onderwijs, inclusief de eigen rol als docent, hoort bij de professionele houding van de docent.
Als docent ben je in staat om:
Heb je een vraag of opmerking over het BKO-programma? Neem contact met ons op.