TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Het UvA TLC-netwerk biedt UvA-docenten meerdere opties voor kennisdeling. Zo verbreed je je kennis via de Onderwijsthema’s, Open leermaterialen of Teacher Stories. Of: maak kennis met collega-docenten en wissel kennis uit tijdens onze Evenementen en via de Special Interest Groups!
Pieter Lagerwaard en Bram Creusen van PPLE College delen graag hun ervaring met je over het vak ‘Integrative Seminar III – security’. Lees hieronder het hoe en wat over podcasts als toetsvorm.
Sinds de opkomst van AI-sites zoals ChatGPT, staat het onderwijs voor een nieuwe uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je toets-vorm ChatGPT-proof is? Tamara Butter en Iris van Domselaar stonden voor zo een zelfde uitdaging in het vak Advocatuur en Beroepsethiek uit de Master XXX. Zij hebben hun toetsing radicaal omgegooid, lees meer over het hoe en wat in onderstaand artikel.
Hoe doe je een escape room in de collegebanken en wat heb je nodig om dit effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Niels van der Neut, die samen met Nena van der Horst een escape room voor het vak Arbeidsrecht in de onderneming hebben ontworpen.
In het kader van de onderwijsvernieuwing heeft de opleiding Gezondheidsrecht een vaardighedenportfolio geïntroduceerd. De TLC sprak hierover met de opleidingsdirecteur Rolinka Wijne.
Wat is de Migration Game en welke elementen zijn nodig om een dergelijke game effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Lynn Hillary, Universitair Docent Europeanisering Staats- en Bestuursrecht, om te ontdekken wat deze game precies inhoudt en hoe het bijdraagt aan het onderwijs.
Vanuit TLC FdR is Jarik ten Cate, docent en vakcoördinator voor het vak ‘Grondslagen tot het recht’, geïnterviewd om te vertellen over zijn ervaringen met het opnemen van een podcast in de FdR podcaststudio.
Een duik in activerend onderwijs met Tim Wolff
“De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) heeft ons onderwijslandschap getransformeerd.” Met deze zin begint ChatGPT desgevraagd een artikel over de invloed van AI op fraude bij schrijfopdrachten. Dit artikel had ik graag zelf willen schrijven, maar ik was ook benieuwd wat de opbrengst zou zijn bij gebruik van AI. Dus in plaats van zelf na te denken over de opzet en inhoud van het artikel, ben ik aan de slag gegaan met diverse ‘prompts’, om vervolgens de reacties van ChatGPT samen te voegen en editen in een samenhangend artikel.
Dit artikel probeert de antwoorden te vinden op de volgende vraag: Aan welke voorwaarden moet een hoorcollege voldoen om succesvol te zijn en hoe kan er aan deze voorwaarden worden voldaan?

