• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdR
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
    • Workshops op verzoek
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
      • Activerend leren: Hoe
    • Motivatie
    • Toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Cursussen
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Workshops op verzoek
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Activerend leren: Good Practices
  • Activerend leren: Hoe
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
    • Activerend leren: Hoe
  • Motivatie
  • Toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FdR
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
    • Workshops op verzoek
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Kennisdeling

    Het UvA TLC-netwerk biedt UvA-docenten meerdere opties voor kennisdeling. Zo verbreed je je kennis via de Onderwijsthema’s, Open leermaterialen of Teacher Stories. Of: maak kennis met collega-docenten en wissel kennis uit tijdens onze Evenementen en via de Special Interest Groups!

    Onderwijsthema's

    Teacher Stories

    Evenementen

    Open leermaterialen

    Special Interest Groups

    Filter op thema:
    Toetsing Onderwijs en AI
    Kennisdeling

    Het gebruik van podcasts als reflectievorm

    Pieter Lagerwaard en Bram Creusen van PPLE College delen graag hun ervaring met je over het vak ‘Integrative Seminar III – security’. Lees hieronder het hoe en wat over podcasts als toetsvorm.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Teacher Story: Toetsen in het tijdperk van AI: Innovaties in het vak Advocatuur en Beroepsethiek

    Sinds de opkomst van AI-sites zoals ChatGPT, staat het onderwijs voor een nieuwe uitdaging: hoe zorg je ervoor dat je toets-vorm ChatGPT-proof is? Tamara Butter en Iris van Domselaar stonden voor zo een zelfde uitdaging in het vak Advocatuur en Beroepsethiek uit de Master XXX. Zij hebben hun toetsing radicaal omgegooid, lees meer over het hoe en wat in onderstaand artikel.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Gamification: Escape room

    Hoe doe je een escape room in de collegebanken en wat heb je nodig om dit effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Niels van der Neut, die samen met Nena van der Horst een escape room voor het vak Arbeidsrecht in de onderneming hebben ontworpen.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Good practice: Vaardighedenportfolio

    In het kader van de onderwijsvernieuwing heeft de opleiding Gezondheidsrecht een vaardighedenportfolio geïntroduceerd. De TLC sprak hierover met de opleidingsdirecteur Rolinka Wijne.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Gamification: De Migration Game

    Wat is de Migration Game en welke elementen zijn nodig om een dergelijke game effectief in een vak te integreren? Wij zijn in gesprek gegaan met Lynn Hillary, Universitair Docent Europeanisering Staats- en Bestuursrecht, om te ontdekken wat deze game precies inhoudt en hoe het bijdraagt aan het onderwijs.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Good practice - Podcast grondslagen tot het recht

    Vanuit TLC FdR is Jarik ten Cate, docent en vakcoördinator voor het vak ‘Grondslagen tot het recht’, geïnterviewd om te vertellen over zijn ervaringen met het opnemen van een podcast in de FdR podcaststudio.

     

    Lees meer
    Kennisdeling

    Een duik in activerend onderwijs met Tim Wolff

    Een duik in activerend onderwijs met Tim Wolff

    Lees meer
    Kennisdeling

    AI en schrijfopdrachten, een co-productie met ChatGPT

    “De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) heeft ons onderwijslandschap getransformeerd.” Met deze zin begint ChatGPT desgevraagd een artikel over de invloed van AI op fraude bij schrijfopdrachten. Dit artikel had ik graag zelf willen schrijven, maar ik was ook benieuwd wat de opbrengst zou zijn bij gebruik van AI. Dus in plaats van zelf na te denken over de opzet en inhoud van het artikel, ben ik aan de slag gegaan met diverse ‘prompts’, om vervolgens de reacties van ChatGPT samen te voegen en editen in een samenhangend artikel.

    Lees meer
    Kennisdeling

    Drie voorwaarden voor een goed hoorcollege

    Dit artikel probeert de antwoorden te vinden op de volgende vraag: Aan welke voorwaarden moet een hoorcollege voldoen om succesvol te zijn en hoe kan er aan deze voorwaarden worden voldaan?

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum