AI en schrijfopdrachten, een co-productie met ChatGPT

De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) heeft ons onderwijslandschap getransformeerd.” Met deze zin begint ChatGPT desgevraagd een artikel over de invloed van AI op fraude bij schrijfopdrachten. Dit artikel had ik graag zelf willen schrijven, maar ik was ook benieuwd wat de opbrengst zou zijn bij gebruik van AI. Dus in plaats van zelf na te denken over de opzet en inhoud van het artikel, ben ik aan de slag gegaan met diverse ‘prompts’, om vervolgens de reacties van ChatGPT samen te voegen en editen in een samenhangend artikel.

Eerlijk is eerlijk: het is makkelijk om een basisstructuur voor een artikel te krijgen. Een aantal argumenten en tips zou ik niet zelf hebben bedacht en het beschrijven van iedere tip zou arbeidsintensief zijn geweest. Wel is het nodig om de output kritisch te beoordelen en de tekst aan te passen; zowel qua structuur en woordgebruik als inhoudelijk. De conclusie van ChatGPT vind ik altijd wat zwak, maar deze heb ik in dit geval ongewijzigd gelaten. Daarmee is het werk niet zozeer minder, maar vooral anders: niet creatief maar reactief. Is dat erg? Dat hangt af van mijn leerdoel. Geeft het een goed resultaat? Beoordeel zelf. Het resultaat van deze co-productie, wil ik jullie niet onthouden:

Het dilemma van kunstmatige intelligentie in schrijfopdrachten: praktische richtlijnen voor universitaire docenten

De opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) heeft ons onderwijslandschap getransformeerd. Naast de voordelen voor studenten en docenten, heeft deze technologische vooruitgang helaas ook een donkere keerzijde: de toenemende dreiging van fraude bij schrijfopdrachten. Een alarmerend risico is het gebruik van AI door studenten om te frauderen en plagiaat te plegen bij het maken van schrijfopdrachten die worden beoordeeld (summatieve toetsen).

In dit artikel onderzoeken we het groeiende gevaar van frauduleus gedrag en benadrukken we de noodzaak om proactief te handelen. We zullen ons vervolgens concentreren op 20 praktische tips voor docenten om schrijfopdrachten aan te passen.

Gevaar van frauduleus gedrag

Hoewel fraude tijdens tentamens en schrijfopdrachten van alle tijden is, zijn er vijf belangrijke ontwikkelingen te noemen bij de opkomst van AI die het gevaar van fraude verhogen.

  1. Toenemende geavanceerde technologie

Met de voortdurende ontwikkeling van AI-technologieën worden ook de tools en mogelijkheden voor studenten om te frauderen steeds geavanceerder. AI-aangedreven tekstgeneratoren kunnen gemakkelijk origineel ogende essays produceren, wat het voor docenten moeilijker maakt om het verschil tussen authentiek werk en gegenereerde inhoud te herkennen.

  1. Plagiaatdetectie wordt uitgedaagd

Traditionele plagiaatdetectiesoftware kan vaak geen onderscheid maken tussen een goed geschreven essay van een student en een door AI gegenereerde tekst, omdat er geen vergelijking met bestaande bronnen mogelijk is. Het presenteren van een door AI gegenereerde tekst als eigen werk is een vorm van fraude, die de academische integriteit en eerlijkheid van de evaluatie bedreigt. De huidige AI-detectiesoftware is nog niet voldoende doorontwikkeld om een betrouwbaar alternatief te bieden.

  1. Omzeilen van plagiaatdetectie

Naast het genereren van teksten kunnen studenten ook diverse AI-tools gebruiken om bij plagiaat de detectie te omzeilen. Bijvoorbeeld, door woorden en zinnen licht te (laten) wijzigen, kan de plagiaatdetectiesoftware worden misleid, waardoor het moeilijker wordt voor docenten om de werkelijke bronnen van het werk te achterhalen. Dit geldt ook voor (automatische) vertalingen van bronnen in een vreemde taal die niet internationaal bekend zijn.

  1. Maatschappelijke druk en prestatiedruk

De toenemende druk om te presteren en hoge cijfers te behalen, kan studenten ertoe aanzetten om toevlucht te nemen tot frauduleuze praktijken, zoals het gebruik van AI-technologie om hun schrijfopdrachten te voltooien. Dit komt voort uit de angst voor negatieve gevolgen en het verlangen om aan hoge verwachtingen te voldoen.

  1. Normaliseren van AI-gebruik

Studenten zien de vele AI-tools als reguliere hulpmiddelen die zij op diverse manieren gebruiken, zowel binnen het onderwijs als daarbuiten. Daardoor zijn zij zich in sommige gevallen niet eens ervan bewust dat het gebruik tijdens beoordeelde schrijfopdrachten een vorm van fraude is.

Het bestrijden van frauduleus gedrag met behulp van AI vereist een bewuste en proactieve aanpak. Universiteiten moeten docenten en studenten bewust maken van de risico’s van het gebruik van AI voor frauduleuze doeleinden en het belang benadrukken van academische integriteit en eerlijkheid. Daarnaast is het van belang dat docenten de schrijfopdrachten zo aanpassen dat fraude met AI wordt geminimaliseerd en de student zelf de opdracht maakt. Hiervoor geven we 20 tips.

20 Tips voor Aanpassingen van Schrijfopdrachten

  1. Stimuleer creatieve schrijfopdrachten en reflectieve essays:

Door studenten te vragen om persoonlijke ervaringen, meningen, of reflecties te delen in plaats van het reproduceren van feitelijke informatie, wordt het moeilijker voor AI-technologieën om de inhoud te genereren. Creatieve schrijfopdrachten kunnen bijvoorbeeld vragen om verhalen, gedichten of fictieve scenario’s te schrijven. Reflectieve essays kunnen studenten vragen om hun gedachten en ideeën over een specifiek onderwerp te delen.

  1. Geef duidelijke richtlijnen en specifieke onderwerpen:

Zorg ervoor dat de schrijfopdrachten specifieke richtlijnen en onderwerpen bevatten, waardoor het moeilijker wordt om bestaande AI-gegenereerde teksten in te dienen. Studenten moeten zich beperken tot het behandelen van het aangewezen onderwerp en worden aangemoedigd om unieke perspectieven en ideeën te presenteren.

  1. Introduceer in-class schrijfsessies:

Organiseer in-class schrijfsessies, waarbij studenten ter plekke moeten schrijven. Dit maakt het moeilijker voor studenten om gebruik te maken van AI-tools tijdens de beoordeling.

  1. Combineer schrijfopdrachten met mondelinge presentaties of verdedigingen:

Introduceer mondelinge presentaties / verdedigingen van schrijfopdrachten, waarbij studenten hun werk moeten toelichten en vragen moeten beantwoorden. Op deze manier kunnen docenten de authenticiteit van het werk beoordelen en de studenten bevragen over hun eigen gedachten en inzichten.

  1. Gebruik unieke en actuele onderwerpen:

Kies voor schrijfopdrachten unieke en actuele onderwerpen die niet gemakkelijk beschikbaar zijn in bestaande AI-databases. Dit zal ervoor zorgen dat studenten zelf kritisch moeten denken en hun eigen onderzoek en bronnen moeten gebruiken om de opdracht te voltooien.

  1. Geef gerichte en unieke onderzoeksvragen:

Vraag studenten om gedetailleerd onderzoek te doen naar specifieke onderwerpen en gerichte vragen te beantwoorden in hun schrijfopdrachten. Het stellen van unieke vragen en het vereisen van specifieke bronnen maakt het moeilijker voor AI om passende antwoorden te genereren.

  1. Voeg een element van peer review of peer assessment toe:

Introduceer regelmatige peer review-sessies of voeg een peer-assessmentcomponent toe aan schrijfopdrachten, waarbij studenten elkaars werk beoordelen en feedback geven. Dit zorgt voor een extra controlemechanisme om de authenticiteit van het werk te verifiëren en kan studenten ontmoedigen om frauduleuze praktijken te gebruiken.

  1. Gebruik tijdsbeperkingen:

Stel strikte tijdsbeperkingen in voor schrijfopdrachten om studenten te ontmoedigen om tijd te besteden aan het zoeken naar en gebruiken van AI-ondersteunde tools. Kortere deadlines moedigen ook aan tot het maken van origineel werk en kunnen plagiaat verminderen.

  1. Creëer geïndividualiseerde opdrachten:

Ontwikkel opdrachten die zijn afgestemd op individuele interesses en vaardigheden van studenten. Dit bevordert een persoonlijke aanpak en maakt het moeilijker om AI-tools in te zetten voor massaproductie van opdrachten.

  1. Voeg authentieke contextuele elementen toe:

Voeg specifieke contextuele elementen toe aan schrijfopdrachten, zoals lokale gebeurtenissen, culturele referenties of recente ontwikkelingen. Dit maakt het moeilijker voor AI om relevante inhoud te genereren zonder de specifieke context te begrijpen.

  1. Wijzig de structuur van de opdrachten:

Varieer de structuur van schrijfopdrachten regelmatig. Geef de ene keer een opiniërend essay en de andere keer een argumentatief essay. Door de structuur te wijzigen, wordt het moeilijker voor AI om vooraf geprogrammeerde sjablonen te gebruiken.

  1. Combineer schrijfopdrachten met praktische toepassingen:

Koppel schrijfopdrachten aan praktische toepassingen of projecten. Dit stimuleert studenten om hun schrijfvaardigheden te gebruiken voor echte situaties en projecten die uniek zijn en minder vatbaar voor AI-fraude.

  1. Organiseer groepssamenwerking:

Laat studenten in groepen samenwerken aan schrijfopdrachten. Het combineren van verschillende perspectieven en inzichten maakt het voor AI moeilijker om een uniforme en consistente tekst te genereren.

  1. Gebruik verschillende talen en schrijfstijlen:

Verander van tijd tot tijd de taal of schrijfstijl waarin de opdracht moet worden voltooid. Het gebruik van verschillende talen en schrijfstijlen bemoeilijkt het voor AI om te anticiperen op de vereiste schrijfvaardigheden.

  1. Ontwerp geleidelijk complexere opdrachten:

Bouw schrijfopdrachten geleidelijk op in complexiteit naarmate het studiejaar vordert. Begin met eenvoudige opdrachten en verhoog de moeilijkheidsgraad na verloop van tijd, zodat AI-systemen moeite hebben om de veranderingen bij te houden.

  1. Moedig brainstorming en concept mapping aan:

Stimuleer studenten om te brainstormen en concept maps te maken voordat ze beginnen met schrijven. Deze creatieve processen zijn moeilijk te automatiseren met AI en bevorderen originele gedachtevorming.

  1. Gebruik open vragen:

Stel open vragen die meerdere perspectieven en antwoordmogelijkheden toestaan. Open vragen moedigen studenten aan om hun eigen ideeën te ontwikkelen, waardoor het moeilijker wordt voor AI om standaardantwoorden te genereren.

  1. Organiseer schrijfworkshops:

Plan schrijfworkshops waarin studenten de gelegenheid krijgen om samen te werken met docenten en medestudenten om hun schrijfvaardigheden te verbeteren. Deze interactieve sessies bevorderen origineel denken en helpen studenten hun eigen stem te ontwikkelen.

  1. Bouw voort op eerdere werkstukken:

Gebruik eerdere papers als basis voor vervolgopdrachten om origineel werk te bevorderen.

  1. Stimuleer onderbouwing met primaire bronnen:

Moedig het gebruik van primaire bronnen aan, die niet gemakkelijk beschikbaar zijn voor AI.

Door deze tips toe te passen en waar mogelijk te combineren, kunnen universiteiten een robuuste strategie implementeren om fraude met AI bij schrijfopdrachten te minimaliseren en een stimulerende leeromgeving te creëren waarin eerlijkheid en academische integriteit worden gewaardeerd.

Conclusie

ChatGPT heeft mij geholpen bij het schrijven van een artikel over ‘AI en schrijfopdrachten’ voor dit magazine. Ben ik helemaal tevreden? Nee; zelf zou ik het toch anders hebben gedaan en het voelt daardoor niet als mijn eigen artikel. Sommige zinnen zijn hoogdravend en ik twijfel over de praktische toepasbaarheid van enkele tips. Bovendien is het niet veel specifieker dan de tips om ongewenst gebruik van AI bij toetsing tegen te gaan, die het TLC in het voorjaar al verzamelde (Bescherm je toetsing tegen ongewenst gebruik van AI – UvA Teaching and Learning Centres (TLC)). In mijn rol van gemakzuchtige schrijver, laat ik het erbij.

Inhoudelijk twijfel ik bij enkele tips of zij daadwerkelijk AI-misbruik voorkomen. Om de proef op de som te nemen, laat ik ChatGPT een reflectieverslag schrijven (tip 1) over ‘mijn leerproces tijdens het schrijven van een juridisch essay’ en daarop volgend een peer review en beoordeling (tip 7) door een ‘medestudent’. Niet verwonderlijk, komt ChatGPT wederom met een reactie die oppervlakkig maar acceptabel is. Met enkele aanpassingen, kan een student dit indienen als eigen werk.

Voor degenen die AI ook willen gebruiken voor de detectie van gegenereerde teksten, heb ik goed nieuws: wanneer ik ‘mijn artikel’ invoer in ChatGPT met de vraag of deze tekst geheel of gedeeltelijk synthetisch is, is de reactie dat de tekst geheel door een AI gegenereerd lijkt te zijn (dat is niet helemaal waar) en daar worden vier aanwijzingen voor aangedragen: herhaling, coherentie en consistentie, specifiek taalgebruik en de structuur en indeling. ChatGPT herkent dat verschillende prompts zijn gebruikt, gecombineerd en bewerkt: “Hoewel de AI hielp bij het leveren van de basisstructuur en enkele argumenten en tips, moest de auteur de tekst aanpassen om het aan te laten sluiten bij zijn of haar stijl en de inhoudelijke details te verfijnen.” Helaas zijn dergelijke vermoedens niet bruikbaar als bewijs bij een fraudezaak.

Misschien is dan toch de conclusie dat we ervan uit moeten gaan dat studenten ‘buiten het zicht’ op diverse manieren gebruik zullen maken van AI, hoewel wij dat niet kunnen verplichten, en dat het verbieden, tegengaan, detecteren en bestraffen van het gebruik van AI-tools, lastig zal zijn. In de praktijk zullen zij na de opleiding ook gebruik maken van de dan beschikbare tools.  Indien studenten bij schrijfopdrachten gebruik maken van AI is het wel nodig dat zij de output kritisch beoordelen en bewerken. Dit vraagt andere vaardigheden dan wanneer zij de tekst volledig zelf zouden schrijven, maar deze vaardigheden zijn zeker op hoog cognitief niveau en moeten bewust worden getraind. Indien hierbij een combinatie wordt gemaakt met onderwijs- en toetsactiviteiten die op locatie plaatsvinden, al dan niet mondeling, in groepsverband of in relatie tot peers, kan dat toch leiden tot een nieuwe, bruikbare mix van ten opzichte van de vroegere schrijfopdrachten.