• Contact
Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

Populaire onderwerpen

Cursussen

Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

Inspiratie van collega-docenten

Lees Teacher Stories van collega-docenten.

Onderwijsinnovatie en beurzen

Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

Centraal

TLC-Centraal

ACTA

Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

EB

Economie & Bedrijfskunde

FdG

Faculteit der Geneeskunde

FdR

Faculteit der Rechtsgeleerdheid

FGw

Faculteit der Geesteswetenschappen

FMG

Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

FNWI

Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

  • Contact
Faculteiten
Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
FdR
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
    • Workshops op verzoek
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Evenementen
  • Onderwijsthema's
    • Onderwijsontwerp
    • Actief leren
      • Activerend leren: Good Practices
      • Activerend leren: Hoe
    • Motivatie
    • Toetsing
    • Timesavers
    • Onderwijs & GenAI
  • Open leermaterialen
  • Special Interest Groups
  • Teacher Stories
  • Cursussen
  • Programma's
  • Nieuwe docenten
  • E-learnings
  • Workshops op verzoek
  • Beurzen
    • Grassroots-beurs
  • Programma's voor opleidingen
    • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Studio's
  • Activerend leren: Good Practices
  • Activerend leren: Hoe
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Actuele thema's
    • Blended onderwijs
    • Online onderwijs
  • Research Fellows Programma
  • Beleids- en praktijkgericht
  • Geen categorieën
  • Onderwijsontwerp
  • Actief leren
    • Activerend leren: Good Practices
    • Activerend leren: Hoe
  • Motivatie
  • Toetsing
  • Timesavers
  • Onderwijs & GenAI
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Grassroots-beurs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Zichtbare Leerlijnen Programma
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Blended onderwijs
  • Online onderwijs
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Geen categorieën
  • Populaire onderwerpen

    Cursussen

    Bekijk het professionaliseringsaanbod voor docenten per faculteit.

    Inspiratie van collega-docenten

    Lees Teacher Stories van collega-docenten.

    Onderwijsinnovatie en beurzen

    Leer over initiatieven en beurzen waarmee docenten innovatieve ideeën realiseren.

    Centraal

    TLC-Centraal

    ACTA

    Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam

    EB

    Economie & Bedrijfskunde

    FdG

    Faculteit der Geneeskunde

    FdR

    Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    FGw

    Faculteit der Geesteswetenschappen

    FMG

    Faculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen

    FNWI

    Faculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica

    FdR
  • Docentontwikkeling
    • Cursussen
    • Programma's
    • Nieuwe docenten
    • E-learnings
    • Workshops op verzoek
  • Kennisdeling
    • Evenementen
    • Onderwijsthema's
      • Onderwijsontwerp
      • Actief leren
        • Activerend leren: Good Practices
        • Activerend leren: Hoe
      • Motivatie
      • Toetsing
      • Timesavers
      • Onderwijs & GenAI
    • Open leermaterialen
    • Special Interest Groups
    • Teacher Stories
  • Onderwijsinnovatie
    • Beurzen
      • Grassroots-beurs
    • Programma's voor opleidingen
      • Zichtbare Leerlijnen Programma
    • Studio's
  • Onderzoek
    • Actuele thema's
      • Blended onderwijs
      • Online onderwijs
    • Research Fellows Programma
    • Beleids- en praktijkgericht
  • Contact
  • Toolkiezer
  • Menu

    Diversiteit en inclusie

    Inclusief onderwijs aan de FdR

    Op de universiteit komen docenten en studenten met uiteenlopende persoonlijke, culturele en intellectuele achtergronden samen. Die diversiteit kan enorm verrijkend zijn, maar leidt niet vanzelf tot saamhorigheid: onzekerheid, slechte communicatie, ongelijkheid en uitsluiting zijn allemaal gevolgen van diversiteit zonder inclusie. Als docent aan de FdR heb je een cruciale rol bij het stimuleren van inclusie met als doel: “een ambitieuze studiecultuur in een rijke leeromgeving waarin interculturele perspectieven zijn opgenomen” (Instellingsplan 2021-2026).,

     

    Een inclusieve werk en leeromgeving FdR

    We zijn een inclusieve werk- en leeromgeving

    binnen alle geledingen van de organisatie.

    We luisteren, en bieden de vrijheid om

    ongehinderd vragen te stellen, nieuwsgierig

    te zijn en te debatteren. Dat doen we met

    respect voor ieders inbreng, achtergrond

    en overtuiging, en in een omgeving die

    sociaal en intellectueel veilig is

    (FdR Facultair Strategisch Plan 21-26, p.10).

    Wat is inclusief onderwijs?

    Inclusief onderwijs is onderwijs dat student-gericht is en uitgaat van de positieve bijdrage die de sociale, culturele en intellectuele diversiteit biedt in het onderwijs. Het versterkt de onderlinge dynamiek, stimuleert empathie en verrijkt zo de onderwijservaring voor zowel docenten als studenten. Daarnaast heeft inclusief onderwijs vakinhoudelijk vele voordelen, met name binnen de Geesteswetenschappen maar ook daarbuiten: het bereidt studenten voor op een leven na de universiteit in een samenleving die door diversiteit gekenmerkt is. Maatschappelijk gezien, draagt inclusief onderwijs dus indirect bij aan het minimaliseren van onderdrukkende mensbeelden en wegwerken van ongewenste machtsverhoudingen, zoals racisme, seksisme, stereotypering en vooroordelen.

    Volgens Hockings (2010) refereert ‘inclusive learning and teaching in higher education’ naar de manieren waarop pedagogiek, curricula en toetsing ontworpen en gefaciliteerd worden om studenten te betrekken in leren dat betekenisvol, relevant en toegankelijk voor is voor iedereen. Dit betekent een blik op het individu en op individuele verschillen als een bron van diversiteit die het leven en leren van anderen kan verrijken.

    Aan de FdR verstaan wij onder inclusief onderwijs dat:

    • de leeromgeving (op locatie en digitaal) veilig en voor iedereen toegankelijk is;
    • het onderwijs diverse perspectieven integreert en actief stimuleert;
    • studenten en docenten respectvol met elkaar omgaan en zich houden aan de gedragscode van de universiteit.

    Inclusie heeft dus te maken met het ontwerpen van je syllabus, het inrichten van je canvas-omgeving, de manier van lesgeven, de toetsing, de manier waarop je met studenten omgaat, de mate waarin je je bewust bent van bepaalde vooroordelen, taalgebruik, etc. Daarnaast heeft inclusie in het onderwijs ook betrekking op de (digitale) toegankelijkheid van studiefaciliteiten (e.g. gebouwen, maar ook de digitale leeromgeving, leesbaarheid van de studiehandleiding, etc.). En omdat onderlinge verschillen zoals sociaaleconomische, gender- en neurodiversiteit vaak onzichtbaar zijn, wordt een inclusief leerklimaat universeel ingericht: zonder onderscheid, voor alle studenten.

    Hoe kan ik ondersteuning krijgen?

    Inclusie aan de UvA is op een decentrale manier georganiseerd: studenten worden actief betrokken bij het diversiteitsbeleid, en de concrete uitwerking van dat beleid kan min of meer vrij worden ingevuld door de docenten zelf. Het TLC FdR werkt daarom actief aan een goede ondersteuning voor docenten door good practices van docenten onder de aandacht te brengen, kennis te delen via dit onderwijsthema, en ervaringen uit te wisselen in verschillende workshops rond inclusie en diversiteit in het onderwijs. Sociale veiligheid en inclusie zijn daarnaast expliciet opgenomen in het aanbod voor docentprofessionalisering, en worden ook in de onderwijsevaluaties uitdrukkelijk benoemd.

    Interessante links
    • Inspiring Generations: Instellingsplan 2021-2026
    • Gedragscode Universiteit van Amsterdam, 2020
    • Mission Statement UvA, Chief Diversity Officer, 2018
    • Positionality statement
    • Content notes

    Externe bronnen:

    • VU Mixed Classroom model, 2019
    • UU Inclusive Teaching toolbox, 2020
    • Tips TerInfo (Universiteit Utrecht)
    • Difficult class Conversations (ENG)

    Meer informatie:

    TLC-FGW

    Hot moments: moeilijke momenten gedurende het college

    TLC-FGW

    Inclusief taalgebruik

    TLC-FdR

    Gids voor gesprek tijdens onderwijs over recente demonstraties

    TLC-Centraal

    Tips voor een veilige leeromgeving

    Professionalisering

    Workshop: een Inclusieve leeromgeving

    In een veilige en inclusieve leeromgeving die de wetenschappelijke integriteit bewaakt, is het noodzakelijk om diversiteit proactief te benutten met behulp van inclusieve onderwijsmethoden.

    Workshop inclusieve leeromgeving
    Workshop: begeleiden van discussies

    In deze cursus experimenteer je met verschillende werkvormen om discussies te stimuleren en oefen je met het geven van instructies. Daarnaast krijg je inzicht in jouw manier van communiceren in een discussie tussen studenten.  

    Workshop: begeleiden van discussies
    Workshop: rust in Onderwijs – Contemplatieve Pedagogie

    Deze inleidende cursus in contemplatieve pedagogie stelt (senior) docenten in staat om krachtige en transformatieve leeromgevingen te ontwerpen door rustige, introspectieve en intersubjectieve leeractiviteiten te introduceren in universitair onderwijs. .

    Workshop: rust in onderwijs
    E-learning: accessible teaching materials: Getting rid of barriers

    Deze Engelstalige e-learning heeft als doel om docenten en studenten in staat te stellen toegankelijkheidsprincipes te begrijpen en te implementeren, met als doel hardnekkige barrières weg te nemen en inclusiviteit in het onderwijs te bevorderen.

    Ga naar de e-learning

    Contactpersonen

    TLC-FdR

    Mocht  je interesse hebben in een workshop met je docentrenteam, neem dan contact op.

    Neem contact op
    Claudia Santana

    Faculty Diversity Officer van de Faculteit der Rechtsgeleerdheid

    diversity.lawschool@uva.nl
    neem contact op
    Franka Wegkamp

    Beleidsmedewerker diversiteit, inclusie en sociale veiligheid | Faculteit der Rechtsgeleerdheid

     

    Neem contact op
    Daan van Versensendaal

    Lid special interest group (SIG) on international classroom namens FdR

    Neem contact op

    Hulpmiddelen

    Inclusieve taalgids

    Om inclusief taalgebruik binnen het onderwijs te bevorderen, heeft het TLC FGw een aantal relevante bronnen voor je uitgezocht.

    Inclusief taalgebruik
    Handreiking docenten internationale conflicsituaties

    In samenwerking met het VU Centre of Teaching & Learning is een handreiking gemaakt die UvA docenten kunnen gebruiken en delen.

    Handreiking
    Filter op thema:
    Diversiteit en inclusie
    Diversiteit en inclusie

    FRIS-project: neurodivergente studenten betrekken

    Autistische stemmen ontbreken zowel in onderzoek als in (onderzoeksgericht) onderwijs. Dit vond UvA-docent dr. Ileana Grama opvallend en daarom bedacht zij om een cursus te ontwikkelen over onderzoek naar neurodiversiteit. Dit werd Neurodiversiteit: Participatieve Actie in Onderzoek en Onderwijs.

    Lees meer

    TLC
    Door docenten.
    Voor docenten.

    Ga naar
    Faculteiten
    Centraal ACTA EB FdG FdR FGw FMG FNWI
    Pagina's
    Cursussen Onderwijsbeurzen Teacher stories Onderzoek en kennisdeling
    Extern
    Universiteit van Amsterdam
    Webdesign bureau Antum