TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
Op de universiteit komen docenten en studenten met uiteenlopende persoonlijke, culturele en intellectuele achtergronden samen. Die diversiteit kan enorm verrijkend zijn, maar leidt niet vanzelf tot saamhorigheid: onzekerheid, slechte communicatie, ongelijkheid en uitsluiting zijn allemaal gevolgen van diversiteit zonder inclusie. Als docent aan de FdR heb je een cruciale rol bij het stimuleren van inclusie met als doel: “een ambitieuze studiecultuur in een rijke leeromgeving waarin interculturele perspectieven zijn opgenomen” (Instellingsplan 2021-2026).,
Een inclusieve werk en leeromgeving FdR
We zijn een inclusieve werk- en leeromgeving
binnen alle geledingen van de organisatie.
We luisteren, en bieden de vrijheid om
ongehinderd vragen te stellen, nieuwsgierig
te zijn en te debatteren. Dat doen we met
respect voor ieders inbreng, achtergrond
en overtuiging, en in een omgeving die
sociaal en intellectueel veilig is
(FdR Facultair Strategisch Plan 21-26, p.10).
Inclusief onderwijs is onderwijs dat student-gericht is en uitgaat van de positieve bijdrage die de sociale, culturele en intellectuele diversiteit biedt in het onderwijs. Het versterkt de onderlinge dynamiek, stimuleert empathie en verrijkt zo de onderwijservaring voor zowel docenten als studenten. Daarnaast heeft inclusief onderwijs vakinhoudelijk vele voordelen, met name binnen de Geesteswetenschappen maar ook daarbuiten: het bereidt studenten voor op een leven na de universiteit in een samenleving die door diversiteit gekenmerkt is. Maatschappelijk gezien, draagt inclusief onderwijs dus indirect bij aan het minimaliseren van onderdrukkende mensbeelden en wegwerken van ongewenste machtsverhoudingen, zoals racisme, seksisme, stereotypering en vooroordelen.
Volgens Hockings (2010) refereert ‘inclusive learning and teaching in higher education’ naar de manieren waarop pedagogiek, curricula en toetsing ontworpen en gefaciliteerd worden om studenten te betrekken in leren dat betekenisvol, relevant en toegankelijk voor is voor iedereen. Dit betekent een blik op het individu en op individuele verschillen als een bron van diversiteit die het leven en leren van anderen kan verrijken.
Aan de FdR verstaan wij onder inclusief onderwijs dat:
Inclusie heeft dus te maken met het ontwerpen van je syllabus, het inrichten van je canvas-omgeving, de manier van lesgeven, de toetsing, de manier waarop je met studenten omgaat, de mate waarin je je bewust bent van bepaalde vooroordelen, taalgebruik, etc. Daarnaast heeft inclusie in het onderwijs ook betrekking op de (digitale) toegankelijkheid van studiefaciliteiten (e.g. gebouwen, maar ook de digitale leeromgeving, leesbaarheid van de studiehandleiding, etc.). En omdat onderlinge verschillen zoals sociaaleconomische, gender- en neurodiversiteit vaak onzichtbaar zijn, wordt een inclusief leerklimaat universeel ingericht: zonder onderscheid, voor alle studenten.
Inclusie aan de UvA is op een decentrale manier georganiseerd: studenten worden actief betrokken bij het diversiteitsbeleid, en de concrete uitwerking van dat beleid kan min of meer vrij worden ingevuld door de docenten zelf. Het TLC FdR werkt daarom actief aan een goede ondersteuning voor docenten door good practices van docenten onder de aandacht te brengen, kennis te delen via dit onderwijsthema, en ervaringen uit te wisselen in verschillende workshops rond inclusie en diversiteit in het onderwijs. Sociale veiligheid en inclusie zijn daarnaast expliciet opgenomen in het aanbod voor docentprofessionalisering, en worden ook in de onderwijsevaluaties uitdrukkelijk benoemd.
Mocht je interesse hebben in een workshop met je docentrenteam, neem dan contact op.
Beleidsmedewerker diversiteit, inclusie en sociale veiligheid | Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Lid special interest group (SIG) on international classroom namens FdR
Om inclusief taalgebruik binnen het onderwijs te bevorderen, heeft het TLC FGw een aantal relevante bronnen voor je uitgezocht.
In samenwerking met het VU Centre of Teaching & Learning is een handreiking gemaakt die UvA docenten kunnen gebruiken en delen.

