TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
TLC-Centraal
ACTAAcademisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam
EBEconomie & Bedrijfskunde
FdGFaculteit der Geneeskunde
FdRFaculteit der Rechtsgeleerdheid
FGwFaculteit der Geesteswetenschappen
FMGFaculteit der Maatschapij- en Gedragswetenschappen
FNWIFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica
We onderscheiden bij datagedreven leren drie vormen van leren:
Onderstaand voorbeeld uit de praktijk gaat over leren van én met data.
Lees hier meer over datagedreven leren
“In de master Geneeskunde leren studenten vooral in de praktijk. De feedback en feedforward die ze ontvangen tijdens het leren wordt vastgelegd in het digitale portfolio. Het portfolio is het hulpmiddel (instrument) voor het inzichtelijk maken van het leren en de ontwikkeling van de student, voor zowel de student, als ook de mentor die als coach de student begeleidt en de examinator die de voortgangsbeslissing maakt. Het portfolio is daarmee een belangrijk onderdeel van het programmatisch toetsen zoals we dat in de master gebruiken.”
“De student krijgt inzicht in zijn eigen leerproces en kan zien waar hij staat. De mentor kan de student coachen en begeleiden in het kijken over een langere periode: ontwikkeling tijdens meerdere coschappen. De examinatoren kunnen op gezette tijden oordelen op basis van de informatie die is vastgelegd door de student. De opleiding kan aan de hand van de informatie inzicht krijgen in de uitvoering van het programma en aandachtspunten benoemen, bijvoorbeeld op gebied van benodigde informatievoorziening of nascholingen.”
“Studenten verzamelen feedback en feedforward op leersituaties en functioneren. Daarnaast verzamelen we data vanuit de afdelingen, zoals hoe lang het duurt voordat de begeleider de feedback accordeert, wie de feedbackgevers zijn, en vanuit de examinatoren aantal vastgestelde uitkomsten onder, op en boven verwacht niveau.”
“We zouden graag een mooi dashboard realiseren waarbij veel geautomatiseerd zichtbaar kan worden. We willen dat de student nog meer inzicht heeft in zijn of haar eigen functioneren, krachten en valkuilen. Een automatisch gegenereerde samenvatting van alles wat in het porfolio staat. Echt gepersonaliseerd leren.”

