Hoe activeer ik studenten na het live contactmoment?

Het derde deel van de Active Learning Education Kit, is het activeren van studenten na het live contactmoment. Dit kan onder andere door praktische opdrachten, afsluitende discussies of afsluitende formatieve toetsing.

Bekijk ook vooral de suggesties voor combinatie, aangezien de Active Learning Education Kit zo is ingericht, dat er eindeloos gecombineerd kan worden totdat jij als docent een formule hebt gevonden die bij jouw vak past.

Praktische Opdrachten

Praktische opdrachten, individueel of in groepsverband, becijferd of als huiswerk, versterken het begrip van de literatuur en theorie.

• Groepsopdracht: laat studenten simultaan in een document werken met Google Docs of Microsoft Teams

Best Practices

Voor praktische opdrachten hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Afsluitende Discussies

In Canvas kun je gebruik maken van discussion board om discussies tussen studenten te vergemakkelijken en studenten de mogelijkheid te geven vragen te stellen. Plaats een stelling of open vraag op een discussion board en laat alle studenten deze beoordelen en eventueel op elkaar reageren

Meer informatie over Canvas’ discussion board

Best Practice

Voor afsluitende discussies hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Afsluitende Formatieve Toetsing

Formatieve toetsing geeft de docent de mogelijkheid om de studenten feedback te geven. Dit stelt de studenten in staat om deel uit te maken van de leeromgeving en om een zelfbeoordelingsstrategie te ontwikkelen die helpt bij het begrijpen van hun eigen denkproces. Maak een end of the week quiz in Canvas met 5-10 MC vragen die gaan over alle stof besproken in de week.

Meer informatie over Canvas quizzes

Best Practices

Voor afsluitende formatieve toetsing hebben we nog geen best practice. Heb jij een goede tip voor je collega’s? Laat het ons weten via tlc-eb@uva.nl.

Suggesties

Heb je suggesties, opmerkingen of tips over de Active Learning Education Kit? Stuur ons dan een mail via tlc-eb@uva.nl.